Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
Trädslag
Öka lövanvändningen - bygg med asp!
tor 22 nov 2018, 21:45#535044Inget fel med asp det är bara det att al är så MYCKET bättre 👍
tor 22 nov 2018, 22:53#535074Min onkel använde mycket asp som han hugg och tog till sågen själv, men innan den sågades, fick den ligga i havsvatten nästan ett år. Då var den inte svår att såga och vred sig inte, men sågmästaren jamrade sig eftersom salthalten tog skärpan av sågbladet.
Han använde den som båda konstruktionsvirke och ytterpanel.
Vi har användt asp som yttertak på våra gapskjul, men hur länge det håller är en fråga.
Han använde den som båda konstruktionsvirke och ytterpanel.
Vi har användt asp som yttertak på våra gapskjul, men hur länge det håller är en fråga.
Jack of all trades, master of none!
fre 30 nov 2018, 21:26#536445Några bilder från gapskjulet på kursplatsen vår.
Yttaket är gjord av asp - men jag undrar hur länge det holler. Har inte behandlats als.
Väggar är av kantade stockar. Ser mycket bra ut fortfarande efter fem(?) år.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Yttaket är gjord av asp - men jag undrar hur länge det holler. Har inte behandlats als.
Väggar är av kantade stockar. Ser mycket bra ut fortfarande efter fem(?) år.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
fre 30 nov 2018, 23:41#536468
Gäller nog alla träslag egentligen, får det bara torka mellan varven så håller nog obehandlat trä mycket bättre än folk tror.
Berätta inte det för mina kunder bara
plax skrev:För att få lång hållbarhet på asp ska den lämnas obehandlad.
Gäller nog alla träslag egentligen, får det bara torka mellan varven så håller nog obehandlat trä mycket bättre än folk tror.
Berätta inte det för mina kunder bara
Snickare som fuskar i skogen ungefär 5 månader om året.
tor 06 dec 2018, 18:46#537450IKEA har flera möbler av asp. Faner och stavlimmade.
Vi har flera sådana pallar. Den första var av björk och den var så praktisk så vi ville ha en till, den nya var tillverkad av asp och ännu mer praktisk eftersom den är lättare.
Jag skulle tillverka en köksö av asp men fick aldrig tid, så det blev ved istället.
Jag skulle tillverka en köksö av asp men fick aldrig tid, så det blev ved istället.
tor 01 aug 2019, 22:26#579479Nu när jag köpt storsåg så blev mina 9 ringbarkade aspar lite aktuella till virke.
Efter att ha läst denna tråden så tror jag att jag skulle kunna bygga virkestorkhus av dessa eller?
Borde ju kunna använda det i alla delar både tak och stolpar/reglar vad tror ni med kännedom?
Jag har proveldat några mindre aspar och det brann lugnt och fint för planen var att göra ved för typ 6-7 år av det.
Så om expertisen dömer ut detta så går dom upp i rök.
Efter att ha läst denna tråden så tror jag att jag skulle kunna bygga virkestorkhus av dessa eller?
Borde ju kunna använda det i alla delar både tak och stolpar/reglar vad tror ni med kännedom?
Jag har proveldat några mindre aspar och det brann lugnt och fint för planen var att göra ved för typ 6-7 år av det.
Så om expertisen dömer ut detta så går dom upp i rök.
fre 02 aug 2019, 01:12#579499Mycket bra ide, @Deichenpoff
Dela med dig av vad du erfarer i processen med sågning och användelse.
Jeg skulle använda asp till det mesta, utenom golvbjälkor och annat som får beslastning i sidoled.
Dela med dig av vad du erfarer i processen med sågning och användelse.
Jeg skulle använda asp till det mesta, utenom golvbjälkor och annat som får beslastning i sidoled.
fre 02 aug 2019, 07:33#579508Tänkte bygga i rått virke, om det slår sig så skitsamma tänker jag, är ju bara några brädor som ska bo under liksom .
fre 02 aug 2019, 14:57#579552Om jag lägger gratis asptak och det håller i 2 år Så hinner jag spara till plåt
under tiden lär jag mig klyvsåga med timmerjiggen
under tiden lär jag mig klyvsåga med timmerjiggen fre 02 aug 2019, 16:35#579566Gäller att ha riktigt vasst om man vill ha fin yta.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).