Älgfoderodlare skrev:När jag bodde i Gävle på 80-90 talet, så invaderades vi av just Fläckig nötkråka från Baltikum, för att njuta av den mängd av Sembra frön som fanns där. Jag har just kollat in de Sembra tallar som finns här i Mora. Och när jag var ute på den rundan, så såg jag ett tiotal Nötkråkor i träden. Kottarna brukar inte vara mogen förrän i slutet av Aug. eller i månadsskiftet Aug. - Sept. Så de är ute ovanligt tidigt i år. Har väl tänkt att jag ska utöka mitt bestånd av Sembra tall o då behövs det ju bara ett fåtal kottar för att göra det ! Har även hittat en tomt på vilken det står en Eastern White Pine här i Mora, så det lär bli mer än ett besök nu under hösten. Av de försök jag gjort, så verkar ju Sembra tallen kunna växa i skuggan av / med amträd utan problem. Har även ex. på där Sembra tallar kommit upp i redan befintliga bestånd här i Mora. Kanske inte skuggföredragande men har inga problem med att växa upp under skärm. Trots att det är en Tallart. Något för framtiden ? !
Hur populära är dom för skogsbetarna? Min enda Cembra såg ut att ha blivit betad. Det skulle vara lite roligt om jag fick den att ta sig upp i höjd.
Jag har på ett annat hygge en Contorta som har smugit sig in bland tallarna och där ser jag vilken skillnad det är på volymtillväxt till Contortans fördel.
- Richard Feynman