Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Logma

25 inlägg 26895 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49711 Hej på er är det någon som brukar Logma i skogen i dag. Har själv suttit i 5år och kört den första modellen T300 som var bygd på dom första SMV21 Som hade fällbar hytt fram för väg transport. Sedan kom T310 då var det bara 1hytt. Vad jag kan minnas byggdes dom första på SMV Drivax och kallades T1 och T2 och hadde dubbla utskjut.Påbygnaden gjorde dom vid Hydrolin i Gävle Grundmaskinen i Sandbergs mekaniska verkstad i Stensele.
1968 kom T300 som jag körde.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Logma

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50735 Hej det skulle vara intresant med lite bilder på din maskin.
Jag har skotat endel virke effter Logma på 70talet så det väcker en del minne.

Avatar Fallback

Re: Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51440 Har inga bilder på maskin men, kan berätta lite omkring Första tiden kapade huggaren timmer och 3meters massaved efter maskinen det blev en väldig fin skotning efter. Sen kom grip sågen och då kapades timmret ur och skotades direkt ,massaveden kördes till väg och kapades i 3meters med ett enkelt o efektivt kap verk.Logman utrustades även med kapsåg så då kunde man kapa timmret direkt. Det byggdes även fälldon så att man kunde fälla själv men det varade inte så länge Fälldonet tillverkades på Grangärde maskin.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logma

AKKAMAAN  
#365918
backman skrev:Hej på er är det någon som brukar Logma i skogen i dag. Har själv suttit i 5år och kört den första modellen T300 som var bygd på dom första SMV21 Som hade fällbar hytt fram för väg transport. Sedan kom T310 då var det bara 1hytt. Vad jag kan minnas byggdes dom första på SMV Drivax och kallades T1 och T2 och hadde dubbla utskjut.Påbygnaden gjorde dom vid Hydrolin i Gävle Grundmaskinen i Sandbergs mekaniska verkstad i Stensele.
1968 kom T300 som jag körde.

Gammal tråd men jag provar ändå!
Jag håller på och kartlägger skogsmaskinbranchen, och just nu försöker jag reda ut Logma-historiken.
Källor http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/VB/14_1_vasterbotten.pdf säger att Logma utvecklades av Sikob AB och ingenjören KG Jörgensen. Det innebär väl då att Hydrolin enbart var det handgripligen tillverkande företaget på uppdrag av Sikob AB??
Har du mera kunskap om detta?
Jag har alltid på 70 och 80-talet bara hört talas om Hydrolin som utvecklare av Logma. När jag nu hittade den här artikeln blev jag tagen på sängen.
Ingenstans på nätet finns några säkra källor som kopplar ihop Logma med Hydrolin. Enbart av den typen av kommentarer som din. I en annan kommentar på tidskriften Skogsaktuellt hävdade personen att han supportsvarvat lagerlägen till Logma på företaget Hydrolin. Det fick mig att knyta ihop trådarna, men vill gärna ha lite formellare bekräftelser men jag hittar inga källor som länkar ihop Sikob AB med Hydrolin.

Avatar Fallback

Re: Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365949 Hydrolin byggde om lingrävmaskiner till hydraulgrävare så det va en bra verkstad att anlita sa våran kursledare som hette Orestam om jag minnes rätt. Har för mig att han jobbade åt en Stockholmsfirma, som fick i uppdrag av skogsbolag att ta fram en kvistmaskin. Korsnäs skogsavd i Gävle var med och testade fram men jag kommer ej på vad den mannen heter som va maskiningenjör där han vet det mesta om detta. Någon som läser detta kanske kan namnet. Det är ok att kontakta mig på telefon.
Senast redigerad av backman lör 30 jan 2016, 17:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logma

AKKAMAAN  
#366016 Bra koppling till Korsnäs, vilka alltid låg i framkant på mekaniseringen. (Wallenbergsföretag)
På Korsnäs var det säkert Wallin (Karl-Johan??) som stryde och ställde om hur skogsmaskinenar skulle se ut...Han är väl närmast att betrakta som en "legend" på den nivån i skogsindustrin.
Kommer ihåg nu kopplingen med Hydrolin och lingrävare. Stockholmsföretaget kanska var "Sikob AB" då?
Har du lust att forska mera om detta?
"orenstam" verkar fö vara ett utdött släkte, inga spår alls på nätet (Google, Eniro och Hitta)....

Användarvisningsbild

Re: Logma

totte  
#366102 Tog mig friheten att flytta tråden hit till Äldre skogsmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Logma

ulfgustav  
#366103
AKKAMAAN skrev:Bra koppling till Korsnäs, vilka alltid låg i framkant på mekaniseringen. (Wallenbergsföretag)
På Korsnäs var det säkert Wallin (Karl-Johan??) som stryde och ställde om hur skogsmaskinenar skulle se ut...Han är väl närmast att betrakta som en "legend" på den nivån i skogsindustrin.
Kommer ihåg nu kopplingen med Hydrolin och lingrävare. Stockholmsföretaget kanska var "Sikob AB" då?
Har du lust att forska mera om detta?
"orenstam" verkar fö vara ett utdött släkte, inga spår alls på nätet (Google, Eniro och Hitta)....

Kan en Östen Toresson på Korsnäs också ha haft ett finger med i spelet, Han var ju en med många ideer, men detta var kanske lite före hans tid

Avatar Fallback

Re: Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366119 Ja Östen va det som jag tänkte på, är nog den som kan det mesta om detta han va med i ett tidigt stadie.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logma

halvproffs  
#366191 Östen bor bara några km från mig. Han kommer att bli glad om ni kontaktar honom för han har nog mycket att berätta.

Avatar Fallback

Re: Logma

Tosca  
#366234 Han är dessutom arbetsför ännu, sköter bla kontroller av PEFC på skogsmaskiner i närområdet, vissa har skogen i blodet tror jag.

Avatar Fallback

Re: Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366285 Har funderat lite extra och pratat med andra. Sikob AB va i Stockholmsomr då, K-G Jörgensen tog fram Logman, Gunnar Karlsson och Åke Orestam var med på utvecklingen där. Korsnäs bistog med kunnande och utveckling Östen Thoresson har nog den bästa kunskapen om detta. Thoressons Maskintekniska i Hedesunda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logma

AKKAMAAN  
#366304 Kanon Backman
Skulle du vara intresserad av att göra lite fördjupad forskning om Logma-historiken hos de du nämner? Jag bor lite långt bort så att säga
Också undrar jag om du kunde berätta lite om fällning för logman. Har för mig att det fanns vissa begränsningar i fällningsmönstret

Avatar Fallback

Re: Logma

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366431 Fällningen varierade beroende på skogens grovlek och täthet markens bärighet och lutning. Fällriktning beroende av vindriktning var ett problem ibland . Några bilder från en pärm Logma 85-41

   TS
Avatar Fallback

Re: Logma

Burnboss  
#367597 Hej på er,
Körde logma t 310 åt Korsnäs i slutet av 70 och början av 80 talet. Först en med smal hytt som sedan byttes ut till en med bredare hytt. Korsnäs använde sig av det så kallade logmasystemet då, dvs först fälldes träden manuellt sedan kvistas och sorteras träden med Logman. Därefter kapade skotaren med gripsåg timret och körde fram det till väg. Därefter hämtades resten av virket och kördes till väg där det kapades i fasta längder med ett mobilt kapverk.....sen kom barkmaskinen. Skotarna Kockum 850 hade förlängda vagnar för att klara längden på stammarna, sk dubbeltravare då dom kunde lasta två travar efter manuell huggning. Logman var känd som periodare :lol: gick klockrent i två månader och jävlades varenda dag i två månader. Det här var på Svegs bevakning och Herröskogarna. Nu för tiden skotar jag på vintern med en Valmet 890.2 och sommaren markbereder jag med en Valmet 890.3 och mitt skötebarn sedan tre år, Kicken invers.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).