Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Blev Minibrunett Timberjack 810?

8 inlägg 12132 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blev Minibrunett Timberjack 810?

Torbjörn Johnsen  
#620274 Klaravik la nyss upp en annons på en Minibrunett 578F från 1980. Maskinen har Timberjack 810B-dekaler vilket ju kan vara kul i sig men som definitivt inte stämmer. Jag funderade dock lite över om någon av de sista Mini 678 som tillverkades tidigt 1991 kallades för Timberjack 678 eller om de hette FMG Minibrunett 678 ända till slutet? Någon som vet?

1579603047_minibrunett576-klaravik.jpg


FMG bytte successivt namn till Timberjack 1991-1992 enligt uppgifter jag hittade när jag gjorde den här tråden:
John Deeres skogliga släktträd
Där finns en "Stamtavla" en bit ner i tråden med företagsnamn och årtal.

Sedan undrar jag om Timberjack 810, som sedermera blev John Deere 810 och saligt avsomnade i fjol när nya JD910G kom, har sina rötter ur Minibrunetten eller om ursprunget kom från Lokomo-hållet? Eller om det var en helt nykonstruerad maskin när den kom i början av 90-talet?

Jag gissar att det finns en omfattande kunskap om detta här på Skogsforum :-b Det skulle vara intressant att veta mer.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

tallen100  
#620282 678 hette nog aldrig timberjack utan fmg ända till slutet.

Om du tittar på bilder av de tidiga timberjack 810a så är likheten med minibrunetten mycket stor, så troligen har den sina rötter i minibrunetten.

Avatar Fallback

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

tallen100  
#620308 Här är en bild från en annan tråd.

Fredrik Reuter - Timberjack 810A

Avatar Fallback

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620326 Minibrunetten gjordes i Filipstad men där har aldrig någon 810 gjorts. De är helfinska.

Avatar Fallback

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620372 Den första 810A var, förutom att den var ful som stryk, en riktig rövhög. Den ersattes av 810B ganska snart.

Avatar Fallback

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

AKKAMAAN  
#620897 Det råder ingen som helst tvekan om att skogsbruket älskade Mini-Brunetten och när den började bli tekniskt ut-daterad så var man inte sena att bygga på samma grundkoncept fast med kranen nedflyttad från över hyttaket till framför bakrutan med lång kranpelare. Till och med Valmet "kröp till korset" och erkände Mini-Brunettens framgång med kanske den "bästa" efterapningen, Valmet 828. Speciella designdetaljer som följde med från 678 är först och främst, 8 hjul, kranen kvar på hyttdelen med gripfäste framför motorhuven. Sen sånt som kanske inte syns om man inte tittar efter det. Styr-vrid-led i en långt tillbakadragen midja vilket ger perfekt spårning men också gör vagnens tippkänslighet oberoende av hur man styr maskinen. (jfr ÖSA250 med vrid-styr-led där vagnen gärna tippade åt motsatt håll man styrde).
Ville man inte sätta kranen i främre gripfästet så nöp man fast gripen i lasset, men då krävdes att kransvängen hade flytlägesfunktion. Hade man fullt lass, gripen full med virke och flytläget ilagt så drog kranen sidledas som ett brev på posten när man fick sidlut pga ett hinder med stor stjälpningsrisk på hyttdelen som följd. Borde finnas vittnesbörd om detta åtminstone bland Mini-Brunett-förare.

Min bild visar likheterna mellan
FMG 678 Mini 1989,
Timberjack 810B 1995 (gripfäste syns inte på min bild),
Timberjack 810 1992,
samt
Valmet 828 1989

1579893198_timberjack_810bmitt_redigerad.jpg

Användarvisningsbild

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

Timmy_norell  
#700630 Den maskinen står hemma o numera glänser :D

Användarvisningsbild

Re: Blev Minibrunett Timberjack 810?

Bonzo  
#743930 678, en av de första maskiner man körde på skogsbruksutbildningen på 80-talet…
Riktigt skön maskin… har nu blivit ägare till en väl underhållen 89:a med 16000h på mätaren… passar bra för en månskensskogsbonde…

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).