Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Åkes maskinbilder

415 inlägg 343254 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313269 Framåt vintern börjar do röda komma
PICT0251.JPG

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313271 Prosessorn

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

eqlazer  
#313272 En del bilder genom tråden är spegelvända, märks på skyltarna med märke och modellbeteckningar (PICT0199.JPG mfl).
Men låt inte det hindra dig! :)

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313282 Vore suveränt om du kunde lägga till årtal när bilderna är ifrån.
Kockumsprocessorn väcker minnen. Det var nog den första som jag såg ute i skogen när jag var liten, och kommer ihåg det som om det var igår. Man var grymt imponerad vilken best det var!

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

anersimyra  
#313293
kärrabol skrev:Elmia 1976
IMG_0928.JPG

IMG_0929.JPG

IMG_0938.JPG

IMG_0930.JPG

IMG_0931.JPG

IMG_0934.JPG

IMG_0936.JPG
Kul.. :smile: jag var där det året, det jag minns bäst var en ny miniskotare i Alstorstorlek, konstruktören åkte morskt fram till massahögen och tog gripen full, resultatet blev att maskinen började tippa. Han försökte med något mindre virke med samma resultat. När han till slut tippade med endast en massabit i gripen packade han raskt ihop ekipaget och for iväg från de skrattande åskådarna, kanske minns du den maskinen ?.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313308 Angående årtal så åkte jag till Canada våren1977 och var där ett år. Om du går bakåt i bland bilderna så framgår det

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313309
eqlazer skrev:En del bilder genom tråden är spegelvända, märks på skyltarna med märke och modellbeteckningar (PICT0199.JPG mfl).
Men låt inte det hindra dig! :)

Jag har skannat diabilder och det kan ha blivit fel ibland, jag ber om ursäkt för det men det är många bilder och gubben är gamal

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313315 Kockum 875 hade vi att skota ut virket

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Tosca  
#313316 Om du jämför Ösa 670 och Kockum 880, vilken var att föredra i ditt tycke?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313317 670 var ju för föraren långt före sin tid 1976 när den kom, stadig bra framkomlighet.Som jag tyckte helt överlägsen. Vi arbetade i 1,5m snö och där hade Kockumen problem , sen var 670 mer svårskruvad och kall i hytten. Vi hade 40 minus några dagar då frös mackorna som stod på golvet

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Tosca  
#313321 Som jag misstänkte då, var slangarna till värmepaketet för veka eller något sådant?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313341 Det satt en gasolvärmare upp bak hytten men den var anpassad för Skandinavien och inte Canada kyla. Dra upp värme från motorn var inte lätt genom svivlen, skulle kanske gå men svårt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313456 Vi hade även ett Volvo system med en Volvo 971 med Tviggen prosessor och Hultin fällhuvud. Skotaren var en Volvo 971 med dubbellägg. Dom var rätt långt från oss så jag körde aldrig Volvo och tog inte så många kort. Tror bara jag besökte dom en gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313459 Vi hade även en del problem

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313460 En av förarna lade 670 en natt, den låg på sidan och gick ett tag men motorn klarade sig. det var mest riktnig av hytten som behövdes

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).