Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Åkes maskinbilder

415 inlägg 343274 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Blivande snickare  
#313647 Okej. Ja det har du ju rätt i, utrymmet används faktiskt maximalt! :)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313651 När tjällossningen började så slutade lastbilarna komma och det blev problem med upplagen. Vi körde så gott vi kunde och upplagen blev större och större. Vägarna var stängda för lastbilar ett par månader

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

sundelius  
#313653 Det ser ut som mitt virkesupplag efter min manuellhuggna förstagallring i vinter :roll:

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313654 Men det var inte helt problemfritt i skogen heller

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313655
sundelius skrev:Det ser ut som mitt virkesupplag efter min manuellhuggna förstagallring i vinter :roll:

Du är flink du :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313656 Mer tjällossning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

sundelius  
#313662 När jag ser dina bilder Åke så blir jag full av beundran!!!!
Vilket tufft arbetsliv du har haft, ska tänka på det nästa gång jag gnäller efter att ha blivit lite blöt :oops:

Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Chainsaw Charlie  
#313666 Hur föryngrade man hyggena efteråt? Var det markberedning och naturlig föryngring som gällde eller sattes det plant också?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313670 Markberedning och plantning skulle dom göra men det var inte lätt att markbereda när alla lövträd stod eller låg kvar på hygget. Plantning hade inte förekommit så lång tid, tidigare fick naturen sköta det på bästa sätt. Vi såg inte mycket planteringar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

JensSkoog  
#313671
kärrabol skrev:Markberedning och plantning skulle dom göra men det var inte lätt att markbereda när alla lövträd stod eller låg kvar på hygget. Plantning hade inte förekommit så lång tid, tidigare fick naturen sköta det på bästa sätt. Vi såg inte mycket planteringar

Undrar hur det ser ut där i dag?

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313761 Apteringsmaskin som stod på upplaget för helstam. Tre förare i tre olika hytter

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Tosca  
#313776 Hade ni någon köldgräns när ni ställde maskinerna?
Många har ju det för att slippa haverier senare.

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313790 Nä det var det aldrig tal om. Problemet var att starta på måndagsmorgonen om det var en kall natt.
Jag kommer ihåg en morgon när jag fick börja med att byta kedjedrivhjulet i fällhuvdet, det var ett jobb som var svårt med vantar och termometern visade 38,5 minus. Några minuter sen in i värmen sen några minuter igen tills känseln försvann. Ett annat problem var hydrauloljan som var som 90 olja när maskinen skulle pumpa in. Pumpen i maskinen var av plast!

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkes maskinbilder

Tosca  
#313800 Ja, vid såna temperaturer tar det väl tid att få upp motorvattnet till mer än handljummen temp med gasolbrännaren.

Användarvisningsbild

Re: Åkes maskinbilder

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313915 Nu avslutar jag mina bilder från Canada med långtidspakerad Volvo so stod längs vägen, hade stått där en lång tid. Varför vet jag inte.
Det blev ett år i Canada med många upplevelse.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).