Sveriges Jägareförbunds initiativ syftar till att göra det enklare för jägare att prata om sina känslor och våga söka hjälp i tid. Att ha ett vapen innebär ett stort ansvar, och rädslan för att förlora sitt vapen om man erkänner psykisk ohälsa är påtaglig för många. Därför är det viktigt att understryka att tidig hjälp inte automatiskt innebär att man blir av med sin vapenlicens, utan att det handlar om att få stöd för att fortsätta leva ett tryggt och fullvärdigt liv.
Genom att uppmuntra till samtal runt lägereldar och i jaktstugor, hoppas förbundet att skapa en miljö där jägare kan dela sina tankar och bekymmer utan rädsla eller skam. Värmlands exempel visar att detta arbete kan ge resultat, och förhoppningen är att fler regioner och individer i hela Sverige följer efter.
Inslaget i SVT Värmland i helgen fångade mig då jag i min bekantskapskrets har sett detta problem och allt negativt det för med sig. Kan vi här på Skogsforum samtala om det och förhoppningsvis hjälpa till att vända trenden så är det definitivt värt en tråd i ämnet.
Om du mår dåligt och har tankar på att skada dig själv är det viktigt att söka hjälp omedelbart. Vid akuta situationer ska du ringa 112 för att få hjälp direkt. Om du behöver akut psykiatrisk vård kan du också vända dig till en psykiatrisk mottagning nära dig. För rådgivning och stöd kan du även besöka 1177.se eller ringa 1177 för att komma i kontakt med sjukvården och få vägledning om vart du kan vända dig. Vänta inte – hjälp finns att få.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto