Jakt och Fiske

Älgjakten 2022

72 inlägg 8753 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakten 2022

Torbjörn Johnsen  
#769738 Lite sen trådstart det här med tanke på att älgjakten nu pågått några dagar i norra Sverige. Men fortfarande intressant att diskutera och dela information om årets älgjakt. Vi här i söder får vänta en dryg månad till innan det är dags den 10 oktober.

Det är mycket diskussion om att älgstammen krymper och att det på sina håll är riktigt tunt med älg. Samtidigt är betesskadorna fortsatt stora på andra håll. Hur ser det ut när man kommer ut i verkligheten?



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Helmer95  
#769739 Älgstammen är stabil hos oss tycker jag nog.
Den är god nog att den tål avskjutning men inte större än betestrycket är hanterbart. När jag pratar med markägare så blir man fortfarande förvånad över hur mycket betesskador som skylls på älgen. Rådjursstammen är mycket hög och även lite dovhjort har börjat komma in och förstöra.
Men man märker att slaktvikten sjunker varje år. Skulle det även komma in varg, som vi varit rätt förskonade från, då är de nog bara att säga adjö till älgjakten.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Sjögården  
#769780 Här är älgstammen på en bra nivå och tallplanteringarna blir rätt oskadade bara de kommer över meterhöjd.
Kalvvikterna fortfarande väldigt låga och med all hjort i skogen så kommer älgen bli alltmer svältfödd.
Men en halvering av dov och kronhjortstammen som är enda medicinen för att få bättre förutsättningar för älgen är väl bara att drömma om.
Konstigt egentligen med så mycket fint kött gående kvar i skogen när människor knappt får ihop maten för vintern..
Tycker nog världen är bra konstig. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774392
1665385394_20221010_090152.jpg
Första passet. Hundarna väntar på starten 500m bort.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774410 Nu har man kommit upp sig i andra.
1665395557_20221010_115145.jpg

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

zeetorg  
#774413 Trevliga pass!

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774417
zeetorg skrev:Trevliga pass!


Ja, bara viltet som saknas. 😀

Det blåser lite här uppe bara...

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

jannee  
#774482 Jag har älgarna på vår mark, efter att jägarna fällt två kunde en av jägarna i kväll med sitt termiska sikte se 3 st till, troligtvis en ko med två kalvar.
Jägarna har tydligen en stor + några kalvar kvar på sin tilldelning. Bara "lite" besvärligt för dem att få fritt skottfält, är på en plantering där granarna är styvt metern höga medans björken är runt 4 meter.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774671 Älgjakt sånt håller vi inte på med...

Nu är det könskvotering som gäller. Då vi ligger två plus på tjurarna så ska nästa vara en hona.

I första såten var det två fyataggare i olika pass en sextaggare i två pass. Varav två var på 5m.

I brist på annat så sköts en fint galt. 👍

I andra såten så stötte en passkytt ko med kalv när han gick till passet.

I tredje så släpptes hunden på dom slagen. Kon o kalven passerade ett pass både fram o tillbaka. Men på tillbakavägen så låg kon långt före. Så vi fick vara observanta så vi inte tog den för en kviga.

Nu ser jag kon sa jag på radion. Med det var en tjur igen. 🤬

Blir inte bättre än så här. Kon o kalven såg vi inte av mer.

Vi hade minst 5 olika älgar inne på mindre än 400 ha.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Sjögården  
#774721 Här jagas allt på en gång och vid sällsynta tillfällen händer det att man skjuter en älg.😉

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774722 Jag har varit på mitt hygge närmast hemifrån lite till och från, sammanlagt har jag siktat på 9 djur
den senaste imorse när en fin tjur skulle passera mig men upptäckte mig och tvärvände.
Jag hann bara kika på den rakt bakifrån i några sekunder, inget skottläge.
De problem jag har haft är alltför långa avstånd samt fel sort iom att vi skjutit klart kor
och bara har tjurar och kalvar att ta.
Uppenbarligen behöver jag bygga några torn på detta hygge.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Amatörhuggare 62  
#774726 Nytt drev, 2 hundar släppta från 2 håll. Sitter på en gammal sjöbotten, i ett torn.

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

Amatörhuggare 62  
#774734 Trots dubbla (sim) kort.
Gick inte bilder fram.
Men nu är vi,i civilisationen igen.
Å bästa stunden, på dagen. Grillparty 👍

Avatar Fallback

Re: Älgjakten 2022

80-90  
#774742
1665585727_98524047-16bf-4c77-b598-24db434c3016.jpeg
Morgonens pass

Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2022

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#777003
1667026316_20221029_083831.jpg

Här var det älg förra veckan. Har ett litet hygge bakom ryggen. Så det kan bli bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).