Jakt och Fiske

"Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

44 inlägg 11004 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Fredrik Reuter  
#759622 Kanske hade sorkens härjningar under vintern 2022 på planterad skog i norra Sverige varit mindre om det inte varit i princip "skottpengar" på räven. Detta skriver Rune Berglind i insändare i tidningen Folkbladet. Huruvida räven påverkar storleken på ett sorkår eller inte är oklart. Klart är dock att det varje år skjuts i snitt 65.000 rävar i Sverige.

Hur som så är det jobbigt läge om sorken agerat "avbarkare" på nyplanterad skog. Dels så får skogsägare ombesörja en helt ny plantering med allt vad det innebär, dels missar man kanske upp till 5 år i tillväxt. Räven har sork som basföda och är därför med och reglerar populationen. Enligt utsago är det också svårt att hitta en bättre sorkjägare än rödräven.

Det som kan vara intressant är att diskutera är hur viktig i detta fall räven är för skogsägarna i Sverige? Det torde inte bara gälla sorkskador i så fall utan också betesskador från rådjur. Detta eftersom räven även äter rådjurskid.

I Sverige skjuts i snitt 65.000 rävar årligen. Samtidigt skjuts i snitt 110.000 rådjur. Hur pass bra är denna fördelning ur ett skogligt perspektiv? Insändaren verkar i alla fall ha sin syn klar och avslutar sin text med:

jag vill se de jägare som på uppdrag av skogsägare jagar bland annat skogssork när sorkarnas naturliga fiender decimerats till en nivå som inte kan påverka smågnagarnas härjningar.




   TS
Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759626 Är allmänt känt att jägare anser att räven är ett skadedjur.
Otaliga jaktreportage i jakttidningar om lyckad rävjakt.
Rävjakt borde förbjudas!

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Arvid0  
#759633 Ja förbjud jakt på varg och björn med. Fortsätt plantera ut varg!

Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

jannee  
#759638 Räven är egentligen jägarnas bästa vän.
Den gallrar rådjurstammen på ett sätt som jägarna inte förmår.
På den goda tiden när det fanns betydligt mer rävar i skogen var också rådjurstammen i ett betydligt bättre skick än vad den idag är.
Visserligen inte lika många rådjur men kvaliteten var betydligt högre.
Samtidigt som det var färre rådjur var också älgstammen också i bättre kvalité, i alla fall storleksmässigt.
Nästan alla jägare är idag kronjägare, försöker decimera de största och bästa medans rovdjuren mer eller mindre alltid tar det sämsta materialet.
Att sedan jägarna skyller på skogsägarna och deras skötsel av markerna är orsaken till en dålig viltdjurstam är för att de inte vill erkänna att det är de själva som förstört viltdjursstammen med sitt selektiva jagande.
Vi kan även se jägarnas oförmåga till förståndig jakt när det gäller vildsvinen.
Hur kan stammen på så kort tid fått en sådan enorm spridning?

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Arvid0  
#759644
jannee skrev:Räven är egentligen jägarnas bästa vän.
Den gallrar rådjurstammen på ett sätt som jägarna inte förmår.
På den goda tiden när det fanns betydligt mer rävar i skogen var också rådjurstammen i ett betydligt bättre skick än vad den idag är.
Visserligen inte lika många rådjur men kvaliteten var betydligt högre.
Samtidigt som det var färre rådjur var också älgstammen också i bättre kvalité, i alla fall storleksmässigt.
Nästan alla jägare är idag kronjägare, försöker decimera de största och bästa medans rovdjuren mer eller mindre alltid tar det sämsta materialet.
Att sedan jägarna skyller på skogsägarna och deras skötsel av markerna är orsaken till en dålig viltdjurstam är för att de inte vill erkänna att det är de själva som förstört viltdjursstammen med sitt selektiva jagande.
Vi kan även se jägarnas oförmåga till förståndig jakt när det gäller vildsvinen.
Hur kan stammen på så kort tid fått en sådan enorm spridning?


Nu handlar tråden om räv men avskjutningen av vildsvin har ökat och stammen minskar. Hade inte många markägare varit så dumsnåla att de ska ta hutlöst betalt i kombination med utfodring så hade det kunnat se än bättre ut.

Vildsvinens intåg har också gjort att jägare avstår från rådjursjakt till förmån för vildsvinsjakt.

Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

axwell  
#759645 I mitt jaktavtal tillåter jag all jakt dock inte RÄV !

Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

jannee  
#759650 Varje gång jag är åt skogen ser jag NYA spår av där vildsvinen varit framme, men jag har endast sett 1 säger EN
räv under de senaste 20 åren.
Ändå har jägarna varit ute efter att jaga räv, främst direkt efter nytt snöfall.
Man kan undra varför jägarna avskyr räv?
Några skogsfåglar kan man inte ens ana, framförallt inte sådana som lägger sina ägg på marken, inte f*n är det den obefintliga räven som tar dem.
Sedan är det JÄGARNA som matar, men ids senare inte sitta och passa.
Tror ej heller på att stammen minskat, men djuren är mer skygga.
Sedan har vi kattfan lo som troligtvis också tar räven.

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

skogshare  
#759656
jannee skrev:Räven är egentligen jägarnas bästa vän.
Den gallrar rådjurstammen på ett sätt som jägarna inte förmår.
På den goda tiden när det fanns betydligt mer rävar i skogen var också rådjurstammen i ett betydligt bättre skick än vad den idag är.
Visserligen inte lika många rådjur men kvaliteten var betydligt högre.
Samtidigt som det var färre rådjur var också älgstammen också i bättre kvalité, i alla fall storleksmässigt.
Nästan alla jägare är idag kronjägare, försöker decimera de största och bästa medans rovdjuren mer eller mindre alltid tar det sämsta materialet.
Att sedan jägarna skyller på skogsägarna och deras skötsel av markerna är orsaken till en dålig viltdjurstam är för att de inte vill erkänna att det är de själva som förstört viltdjursstammen med sitt selektiva jagande.
Vi kan även se jägarnas oförmåga till förståndig jakt när det gäller vildsvinen.
Hur kan stammen på så kort tid fått en sådan enorm spridning?


Jag är övertygad om att de överstora stammarna av framför allt vildsvin och dovhjort liksom tidigare älg, till stor del beror på alltför höga jaktarrenden som utestänger många passionerade jägare, som inte har råd att betala. Kvar blir alltför få jägare, som dessutom ofta ser troféerna och umgänget som viktigare än jakten, Vid en viss gräns klarar man helt enkelt inte av att hålla antalet djur i schack samtidigt som intresset att skjuta kultingar/kalvar och klena handjur är begränsat. Detta verkar de långa jakttiderna inte rå på. När jag var aktiv jägare var licensjakten på älg 1 -1,5 månad och det räckte gott. för skogsägare som arrenderar ut sin jag tror jag säkert att det vore smartare att sänka arrendeavgiften rejält och försäkra sig om att man får in kunniga och genuint intresserade jägare i tillräckligt antal med tydligt satta mål för den samlade hela jakt.

Sedan beror givetvis en hel del av de försämrade slaktvikterna på viltet på dåligt näringsvärde i fodret på grund av flera mycket torra somrar. vilket ger avkommorna en miserabel start.

Slutligen saknar jag livskraftiga stammar av både räv och skogshare, som var sådant nöje att både se och jaga. På den kände jägaren Gustaf Schröders tid under 1800-talet fanns båda i riklig mängd, vilket visar att de samexisterar på ett utmärkt sätt.

Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

jannee  
#759662 För höga jaktarrenden är inget annat än kvalificerat SKITSNACK.
Här runt omkring betalar jägarna allt mellan 50 kr till 80 kr/ha och år.
Då har de dessutom helt monopol på all jakt och får vara hur många de vill.
Å andra sidan måste jägarna inhandla kläder för något mellan 5 till 20 000 för att tydligen kunna jaga.
Vapnet? hur många vapen har en "normal" jägare tillgång till?
Av dem jag känner har de inhandlat vapen för minst 50 tkr och då bara under senaste femårsperioden.
De måste tydligen uppdatera sig med nya vapen och sikten lite titt som tätt, då är det inte frågan om vad det kostar.
Viltkameror har de utplacerade lite varstans, dessa är ej heller gratis.
Nä det är så enkelt att de jägare som arrenderar/hyr mark är livrädda att släppa in några yngre jaktintresserade, risken finns då att någon av dessa lägger ned det fina kronbärande viltet.
Var visst några bockar lovliga nu i vår och då minsann gick det att ta kompledigt/semester för att sitta och passa, annars räcker minsann inte tiden till.
Jag har hört flera jägare t.o.m säga att det kostar för mycket att jaga gris, blir inget över och dessutom bara pass och nattjakt som fungerar.
Undrar i min enfald då hur lönsamt det kan vara att jaga räv när tillgången är mer eller mindre obefintlig - och VARFÖR?
DU JÄGARE förklara gärna för mig hur du VERKLIGEN tycker och tänker när det gäller just rävjakten.
Men det är nog med jakt som med fiske. Det gäller att sko sig så gott man kan för grannlaget gör så - ELLER?

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Arvid0  
#759664
jannee skrev:För höga jaktarrenden är inget annat än kvalificerat SKITSNACK.
Här runt omkring betalar jägarna allt mellan 50 kr till 80 kr/ha och år.
Då har de dessutom helt monopol på all jakt och får vara hur många de vill.
Å andra sidan måste jägarna inhandla kläder för något mellan 5 till 20 000 för att tydligen kunna jaga.
Vapnet? hur många vapen har en "normal" jägare tillgång till?
Av dem jag känner har de inhandlat vapen för minst 50 tkr och då bara under senaste femårsperioden.
De måste tydligen uppdatera sig med nya vapen och sikten lite titt som tätt, då är det inte frågan om vad det kostar.
Viltkameror har de utplacerade lite varstans, dessa är ej heller gratis.
Nä det är så enkelt att de jägare som arrenderar/hyr mark är livrädda att släppa in några yngre jaktintresserade, risken finns då att någon av dessa lägger ned det fina kronbärande viltet.
Var visst några bockar lovliga nu i vår och då minsann gick det att ta kompledigt/semester för att sitta och passa, annars räcker minsann inte tiden till.
Jag har hört flera jägare t.o.m säga att det kostar för mycket att jaga gris, blir inget över och dessutom bara pass och nattjakt som fungerar.
Undrar i min enfald då hur lönsamt det kan vara att jaga räv när tillgången är mer eller mindre obefintlig - och VARFÖR?
DU JÄGARE förklara gärna för mig hur du VERKLIGEN tycker och tänker när det gäller just rävjakten.
Men det är nog med jakt som med fiske. Det gäller att sko sig så gott man kan för grannlaget gör så - ELLER?


Du borde höja din blick och titta utanför din socken. Snabbt googlande ger arrendepriser per hektar: närhet av storstäder 300-500 kr, glesbygd södra Sverige 200-300 kr, glesbygd mellansverige 50-100 kr glesbygd norra Sverige 1-20 kr.
Så redovisa gärna var i det är skitsnack att det är höga arrendet du har ju verkligen inte koll på det utanför Emmaboda kommun. Vad jägare lägger pengar på är väl ointressant många reser inte till Thailand varje år vem är det som är idiot då?
Räven är en predator = äter andra djur. Färre predatorer = fler bytesdjur.

Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

jannee  
#759666 Du motsäger dig själv.
Höga arrenden gör INTE att tillgången på rådjur eller älg ökar, däremot tillgången på gris ökar.
Bostadsområden i Kalmar men även Karlskronas, Karlshamns närhet har STORA problem och där är säkert arrendekostnaden högre.
Högre arrende innebär endast att du få betalt av just kronjägarna det är den krassa sanningen.
Lägre arrendekostnad borde förhoppningsvis får en annan kategori av jägare, tyvärr finns det inga sådana längre.
Nää jägarkåren är kräsen vill inte betala vad det är värt och vill dessutom inte sköta jakten på rätt sätt, vilket dock Varg men även just RÄV och Lo gör.
Ta ledigt för att just avliva det finaste avelsdjuret går bra men skjuta vildsvin går sämre.

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Iskog  
#759668 Ingenting är väl svart eller vitt, förutom på skogsforum möjligtvis 😉 Förhoppningsvis är det ingen som ifrågasätter att man skjuter räv och andra småpredatorer på tillexempel häckningsskär för sjöfågel men mitt inne i storskogen tål ju jakttrycket att diskuteras.

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Arvid0  
#759672
jannee skrev:Du motsäger dig själv.
Höga arrenden gör INTE att tillgången på rådjur eller älg ökar, däremot tillgången på gris ökar.
Bostadsområden i Kalmar men även Karlskronas, Karlshamns närhet har STORA problem och där är säkert arrendekostnaden högre.
Högre arrende innebär endast att du få betalt av just kronjägarna det är den krassa sanningen.
Lägre arrendekostnad borde förhoppningsvis får en annan kategori av jägare, tyvärr finns det inga sådana längre.
Nää jägarkåren är kräsen vill inte betala vad det är värt och vill dessutom inte sköta jakten på rätt sätt, vilket dock Varg men även just RÄV och Lo gör.
Ta ledigt för att just avliva det finaste avelsdjuret går bra men skjuta vildsvin går sämre.


Hur många jägare känner du som du har samtal med (diskussion alltså inte att du skriker på dom att de är odugliga) , din uppfattning av jägare stämmer inte alls överens med min och jag träffar/känner ganska många.

Är väl ingen som betalar några stora pengar för att jaga rådjur? Särskilt inte i södra Sverige.
Hur många tror du vill jaga i bostadsområden? Hur tänker du att den jakten ska gå till?

Avatar Fallback

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

jannee  
#759675 Det är INTE I bostadsområdet jägaren ska jaga utan det är i de marker som är belägna UTANFÖR.
Dock ids inte jägarkåren decimera stammen - eller är de inkompetenta.
Förklara gärna hur stammen kunnat öka så drastiskt.
Nää håller helt med dig, jaga rådjur är inget att ha, endast trofejakten på STORA bockar.
Samma med älg, en pinnatjur är inget att skryta med - hur stor procentandel av kalvarna skjuts varje år?.
Däremot att vara kaxig över att dödat ett lodjur eller räv, framförallt nu när de är så få.
Skjuta grävling/gris som förstör grödan i en sädesåker, nej det höjer ingen status för en statusjägare.
Om jägarna verkligen vore så duktiga som det låter på dig, varför ser då viltstammen ut som den gör?????
Kom för f*n inte och skyll på markägarna som hyr/arrenderar ut jakten, eftersom det INTE finns jägare som verkligen vill jaga skadedjur.
Det låter så bra när kontrakten skrivs, men sedan blir det inte så, beroende på ditten och datten.

Användarvisningsbild

Re: "Skottpengar" på räven är inte bra för skogsägarna

Arvid0  
#759681
jannee skrev:Det är INTE I bostadsområdet jägaren ska jaga utan det är i de marker som är belägna UTANFÖR.
Dock ids inte jägarkåren decimera stammen - eller är de inkompetenta.
Förklara gärna hur stammen kunnat öka så drastiskt.
Nää håller helt med dig, jaga rådjur är inget att ha, endast trofejakten på STORA bockar.
Samma med älg, en pinnatjur är inget att skryta med - hur stor procentandel av kalvarna skjuts varje år?.
Däremot att vara kaxig över att dödat ett lodjur eller räv, framförallt nu när de är så få.
Skjuta grävling/gris som förstör grödan i en sädesåker, nej det höjer ingen status för en statusjägare.
Om jägarna verkligen vore så duktiga som det låter på dig, varför ser då viltstammen ut som den gör?????
Kom för f*n inte och skyll på markägarna som hyr/arrenderar ut jakten, eftersom det INTE finns jägare som verkligen vill jaga skadedjur.
Det låter så bra när kontrakten skrivs, men sedan blir det inte så, beroende på ditten och datten.


Du uttalar dig om saker du inte har koll på. Vildsvinsavskjutningen har ökat och stammen minskat. Älgstammen har minskat med 20% sista 10 åren. Kom gärna med lite mer fakta än vad du tror/anser händer i knäckebröhult

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).