Jakt och Fiske

Medier rapporterar mer positivt om vargen

23 inlägg 5098 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Medier rapporterar mer positivt om vargen

Fredrik Reuter  
#704661 En färsk avhandling i Finland visar att rapporter och nyheter om varg blivit allt mer positiva. Det är Aku Ahlholm som i sin avhandling "Vargens röst..." har granskat medierapporteringen av vargen mellan 1990 och 2010. Från att ha varit "ondskans djur" så framställs numer vargen i mer positiva ordalag.

Anledningen till detta säger Aku Ahlholm bero på att miljöorganisationerna blivit starkare och att EU-inträdet innebar ett starkare skydd för vargen.

Genom att vargen framställs mer positivt och att de som är positiva till varg får mer utrymme i media så ökar konflikten.

– Försvaret stärker motståndet och tvärtom. I både Finland och Sverige är trenden som den brukar vara i rovdjursfrågor: generellt försvaras vargen i städerna, medan motståndet finns på mindre orter i närheten av vargrevir.

Säger Aku till tidningen HBL. Något som kan vara problematisk är att studien visar att myndigheter och forskare ofta kommer till tals men det är djurägare och jägares åsikter som hamnar i rubrikerna.

Avhandlingen fastslår att det finns många motståndare till varg bland hund- och fårägare men samtidigt finns det många hundägare som är positiva till varg då de ser vargen som hundens vilda förfader. Trots att det bara finns 0,0007 vargar per kvadratkilometer i Finland så lever en rädsla kvar hos många människor som kan dateras ända bak till 1800-talet.

Det finns ungefär lika vargar i Finland och Sverige, ca 300 st per land. En fråga som hade varit intressant att ha med i avhandlingen är varför inte samma heta debatt finns om björnen. Den är ju statistiskt sett mer dödlig för människor och finns i faktor 10 i Sverige (ca 3000 st). Varför är det så tror ni?

TS
Jakt hos Bengtssons

Re: Medier rapporterar mer positivt om vargen

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704688 Hundar och jakt, konkurrens om älgkött samt att björnen har jakttryck och dessutom är björnjakten spännande. Björnen dödar inte hundar, ligger i ide gör den också under ”jaktsäsongen”

tallen100  
#704698 Björnen ställer inte till lika mycket problem som vargen. Och vad kostar inte idiotin med vargen?
Utredningar hit och dit, spårning, flytt med helikopter, m.m. Och om en varg hittats död, ojoj då finns det resurser minsann...

Ganska många tycker nog det är en aning konstigt och helt åt h-vete att ett skadedjur ska vara mer värt än allt annat. Och att trotoarbönderna i städerna ska "bestämma" att vargen ska vara inpå knutarna hos folk som bor och verkar på landsbygden.

Blodtrycket stiger rejält när det sitter pellejönsar och talar om vad underbart det är med varg ute på landet, vad har dom för glädje av varg när dom bor på tredje eller fjärde våningen mitt i staden 🤬

Användarvisningsbild

Sne4  
#704702 Tjaa...varför?
https://svenskjakt.se/start/nyhet/vargdodade-hundar/
1615486632_screenshot_2021-03-11_191644.png

Men visst är björnen potentiellt rejält farlig för människan.

Användarvisningsbild

Finnetfel  
#704792 Jaa var ska man börja? Finns ju liksom inget gott vargen för med sig överhuvudtaget, det är mitt personliga resonemang. Det blir ju väldigt mycket svårare att jaga och hundarna i vargrevir lever ju väldigt farligt. Inte blir de mindre betesskador heller, det finns det ju forskning kring. Inom en överskådlig framtid blir krymper jägargåren på grund av demografin. Därtill kommer nog många sluta släppa/föda upp familjemedlemmar som sedan ska bli vargmat. Det är svårt att acceptera att en hel jägarkår ska gå i limbo för att husera villebråd i skogen som bara ställer till me problem. Bor själv i vargrevir och det finns många människor som undviker skog och mark på grund av vargen. Helt krasst behövs ju inte ulven i skogen? Den som gillar varg är inga djurvänner, vargen för bara med sig lidande för övriga djur. Att säga att vargen inte är farlig är en förenkling. Man måste ju ta i beaktande exponeringstiden för ett vargmöte i skogen. Orsaken till att människoattacker är obefintliga i modern tid är just det, ju fler vargar desto närmare kryper man en attack. Nej låt dom som lever med vargen bestämma om dom vill ha varg eller ej inte dom som inte påverkas.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#704801 Säger inte att ni har fel, men statistik Agria visar kanske en annan bild ang dödsorsak för hundar under jakt?

Vildsvinen har tagit ledningen med ganska stor marginal och till och med gått om trafiken under fjolåret. Och 2018 så säger statistiken att Lo och Björn dödade fler hundar än vargen.

Bor själv nära vargen men har ingen egentlig personlig åsikt i frågan. Är intresserad av ämnet dock och försöker förstå alla läger.

TS

tallen100  
#704807 Våra kloka förfäder såg till att vargen en gång i tiden försvann, det gjorde dom inte för skojs skull.
Nu ska helt oförstående människor bestämma att vi ska ha varg på landsbygden, inte konstigt att det blir heta känslor.
Tex de djurägare som drabbas av vargangrepp ska bara acceptera detta elände, att skjuta en varg för att försvara sina djur, ojoj då ligger djurägaren pyrt till.
Det är helt enkelt inte klokt!!

Vilsten  
Fredrik Reuter skrev:Säger inte att ni har fel, men statistik Agria visar kanske en annan bild ang dödsorsak för hundar under jakt?

.

Sådan statistik länkas ofta när varg dödade hundar tas upp.

Men dessa siffror säger väldigt lite om man inte också har statestik på exponering mot riskfaktorn? Hur många skott avlossas tex i närheten av jakt hundar per år?

r93  
Fredrik Reuter skrev:Säger inte att ni har fel, men statistik Agria visar kanske en annan bild ang dödsorsak för hundar under jakt?

Vildsvinen har tagit ledningen med ganska stor marginal och till och med gått om trafiken under fjolåret. Och 2018 så säger statistiken att Lo och Björn dödade fler hundar än vargen.

Bor själv nära vargen men har ingen egentlig personlig åsikt i frågan. Är intresserad av ämnet dock och försöker förstå alla läger.

Jag bor inte allt för långt ifrån där Kalmars sista varg sköts av bröderna Persson 1868, det restes en sten efter detta.

Berätta gärna vad vargen gör för gott för oss som bor på landsbygden.

Tar rå och älg, tja en del svaga individer, men som alla djur så tar den ju de lättaste maten först, framförallt får om det finns.

Jag ser hellre att vi kan bedriva en normal hundjakt som ger det bästa kött man kan äta, istället för att det blir kadaver i skogen.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#704922 Ja, det blir mer en reflektion från min sida.

Jag bor ju själv på landsbygden och levt nära vargen hela mitt liv egentligen. Tillbringar skapligt mycket tid i vargrevir och gjorde det definitivt när jag körde skördare.

När jag var barn var jag med om en gång när det var "björn på skogen". Måste säga att detta satt djupa spår i mig personligen. Då vart det i princip utegångsförbud. I kombination med debatten ovan så får jag inte riktigt ihop det.

Vad som är bra med vargen? Jag vet inte. Men man kanske kan vända på det. Det finns ju de som ogillar ex älg för att de äter upp värdefull skog och orsakar dödsolyckor i trafiken. Rådjur likaså men kanske delvis av andra anledningar. Kanadagäss, vildsvin, sork och bäver. Listan kan nog göras lång. Drar man det till sin spets så blir ju det mesta av faunan och kanske också floran utrotad om alla skulle få bestämma “vad de inte gillar”.

Kanske till slut är det en demokratifråga? Skulle man då låta en art utrotas så får man vara beredd på att också andra arter kan utrotas, utifrån andras perspektiv och mål?

Ödmjuka reflektioner, som sagt.

TS

salix  

Dividera antalet döda hundar med dödsorsak så står vargen i särställning mot tex trafik och vildsvin. Och man ska komma ihåg att många hundar inte släps om det finns varg inne för dagen som då skulle gått till en säker död och skulle öka på antalet ytterligare.

Sedan är det skillnad när man jagar vildsvin så söker hunden upp vildsvinen och kan bli skadade i trafiken är det just en olycka därför blir fler hundar skadade av vildsvin.

Lek med tanken att vi skulle ha 3000 vargar i landet som en del vill så skulle den mesta jakten förvinna då ingen skulle ha tillgång till eftersökshundar som enligt lag måste finnas tillgänglig vid all jakt.

Vad skulle hända med betesskador då dom som nu tycker det är bedrövligt kan nog inte föreställa sig hur det skulle se ut om vargen får sådan spridning över hela landet.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#704958 Hej,

Jag hänger inte riktigt med på statistiken salix.

Enligt Svensk Jakt (länk nedan) verkar trafiken vara vanligaste dödsorsaken för jakthundar?

https://svenskjakt.se/hund/jakthundsras ... dra-raser/

För alla hundar så verkar det också vara trafik följt av cancer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo ... hunden-dor

TS

ymer  
#704964 För att bedöma vargens farlighet för hundar så måste man gå efter rätt parametrar. Dödsolycken måste ske under pågående jakt i ett vargrevir.
Enligt tidigare studier i värmland i är risken 50/50 för varg och trafikolycka, vilket höjer nivån en hel del eftersom vägar finns överallt. En jakthunds vanligaste liv är ju som sällskapshund och där finns dom andra riskerna. Agria blandar fullständigt i hop allting och för heller ingen vargriskanalys. Jag har frågat dom om den saken.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#704969 Vargen är väldens vanligaste rovdjur

salix  
Fredrik Reuter skrev:Hej,

Jag hänger inte riktigt med på statistiken salix.

Enligt Svensk Jakt (länk nedan) verkar trafiken vara vanligaste dödsorsaken för jakthundar?

https://svenskjakt.se/hund/jakthundsras ... dra-raser/

För alla hundar så verkar det också vara trafik följt av cancer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qo ... hunden-dor

Det är ju bara att dividera antalet jakthundar med antalet bilar i landet . Jämför det med antalet jakthundar dödade av varg så är dödligheten mångfalt större med varg. Sedan kan man jämföra antal tillfälle som en jakthund har närkontakt med gris kontra varg så är vargen en dödsmaskin som saknar motstycke för våra jakthundar.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).