Jakt och Fiske

Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

8 inlägg 6277 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Seb macahan  
#687236 Hej.
Jag håller på att jaga in en ung Basset Petit och det går riktigt bra. Men han rör sig på lite större område än vad jag räknat med. Garmin (Alpha 100) klara jag oftast med teleskop antenn (1-5km). Men att gå med teleskop antenn i skogen är ingen höjdare. Så
Funderar på att komplettera Garmin med en 3G/4G pejl typ Tracker, Ultracom, Wehunt.
Jag vet att det suger batteri ur telefonen, men vilken föredrar ni? motivera gärna
Jag ska ha både T5 halsbandet och den "nya" på hunden. Detta talar för WeHunt som går att montera på samma halsband. Men samtidigt så går WeHunt på 3G och suger mer batteri än tex konkurrenterna Tracker och Ultracom.
Ultracom har fina funktioner och verkar stabil. Samtidigt dyr, vilket jag anser att de är allihop.
Hjälp en vilsen jägare med en hund med jäkligt mycket jaktlust och allt annat än beroende av husse 😀



   TS
Användarvisningsbild

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Arvid0  
#687249 Jag kör med t5 och tktracker på grå och jåmthund. Jag använder bsra extrapucken när hunden drar iväg utanför garmin räckvidd. Och då smsar jag den så jag får position. Fortsätter det dra iväg så jag inte tror det ska komma tillbaka så kan jag smsa, få position och åka så jag får garmintäckning. Pucken kostsde 500kr + ett kontantkort. Går att lägga in geofence mm så att man får larm om pucken går utanför ett förbestämt område. Batteriet håller åtminstone en vecka för min användning.

Användarvisningsbild

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Kse  
#687259 Använder Tracker med Artemis, har även Supra.
Bästa pejlen jag haft.
Har innan kört med Pointers 2005 GSM pejl i över 10 år, även använt Garmin i olika varianter och även testat Wehunt.

Användarvisningsbild

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Arvid0  
#687293 Du skriver ju att du tänker komplettera med garmin. Kör du båda på hunden samtidigt räcker det ju om du tar fram telefonen när hunden är utanför garmin-räckvidd = drar inget telefonbatteri.

Jag håller med om att det är dyrt och jag resonerar som så att om det inte är något som kommer öka chanserna till bra jakt så väljer jag ett billigare alternativ.
Jag vill se var hunden är och hur långt bort, skallindikator är jäkligt bra framförallt när man jagar in. Sedan hade jag gärna kört telefonpejl och fått fina kartor kunna spara loggar och jakter mm mm. Men jag har inte tid och tycker inte det är värt pengarna. Köper jag tracker så kommer ena kompisen välja ultracom och nästa wehunt, så jag kommer ändå inte alltid kunna se de hundar jag vill.

Håller man mer på med hundsport och vill följa upp och analysera så ser jag också fördelen med gsm-pejl. Jag jagar också i områden med halvdan täckning så garmin duger till mig.

Avatar Fallback

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

jsn  
#687406 Delar med mig av mina erfarenheter:
Jaktkompisen har enbart kört med WeHunt gen. 1 som inte säljs längre och den har generellt funkat mycket bra tills den lagt av..
Den första höll väl 4 år, den senaste höll 11 månader och nu väntar han på en ny, denna gången lade han till lite pengar och tog den dyrare plus-varianten som ska tåla väta bättre och dessutom har radiosändare (antagligen ska man kunna pejla på något sätt).
Batteriet i enheten har hållt för tre jaktdagar typ, en skapligt fräsch fulladdad telefon håller batteriet ok en jaktdag men man får inte surfa eller liknande på telefonen såvida man inte har powerbank..
Jaktkompisen har aldrig klagat på någon batteritid i sammanhanget, jag har väl kört slut på telefonbatteriet ett par gånger..

Då Jaktkompisen är över 80 år har jag fått sköta installation, supportärenden, kartor etc och jag tycker WeHuntappen är riktigt bra och supporten är superbra att ha att göra med!
Andra i älglaget kör med Ultracom men den appen tycker jag strular mer, blir plottrig och svåravläst samt saknar en del jämfört med wehunt även om själva hårdvaran på halsbandet verkar stabilare (än wehunt gen. 1 alltså).

Om jag skulle köpa något själv och bara ha en enhet på halsbandet hade jag nog valt wehunt gen. 2 men tycker Arvid0 har en ok lösning om du ändå kör med Garmin.

Användarvisningsbild

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Seb macahan  
#687475 Jag kommer att använda T5 halsbandet och Garmin för jakten i närområdet. Men nästan alltid efter det ringat en stund så dra djuren iväg någon några km. Där tappar Garmin här nere i Blekinge. Med vägar o annat så vill man se vart hunden är ganska snabbt. det är till detta som jag funderar på o komplettera halsbandet. Antingen ett till eller någon puck på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Kse  
#687564 Tracker har fungerat felfritt för mig, var problem som bara den i början av jakten men när jag laddade hem nya versionen av appen fungerade det felfritt.

Har däremot läst att det varit problem med Artemis halsbandet, min har dock fungerat felfritt.
Nån som upplevt problem med den?

Användarvisningsbild

Re: Pejl utrustning Tracker Ultracom WeHunt

Rohdin  
#687899 Jag kör alpha 100+t5 med easyhunt mini gen 2 puck.
Vi har easyhunt i jaktlagen jag är med i och upplevelser att både jag och passskyttar är nöjda. Även skönt och veta att passskyttar ser vart man själv som hundförare är i såten.

Ibland tappar den tekningen så klart men den uppdaterade spåret i "efterhand" man kan även på hemsidan på datorn "följa" hunden i efterhand (hastighet osv).

Pucken ligger väl på 1500.
Sen team abonnemang beroende på jaktlaget storlek 600-1200/år
Och 900kr/år för hundförare själv.
Siffror ifrån mitt huvud^^

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).