Jakt och Fiske

Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

22 inlägg 4821 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Fredrik Reuter  
#566411 Jägarnas riksförbund skriver idag att de kommit överens med LRF, Skogsstyrelsen, Sveaskog och Naturvårdsverket om en sund reglering av klövviltstammen. Följande har har överenskommits:

- Alla klövviltstammar ska vara av hög kvalitet och i balans med fodertillgången.
- Klövvilttillgången måste anpassas till fodertillgången över stora delar av Sverige, genom högre avskjutning utifrån lokala förhållanden.
- Mängden foder som är tillgängligt för viltet behöver öka inom många områden, i huvudsak genom att tallmarker föryngras med tall.
- Acceptabel viltskada i skogsbruket innebär att minst 7 av 10 tallstammar, i medeltal inom ett älgförvaltningsområde, ska vara oskadade av vilt när träden växer ur betesfarlig höjd, ca 5 m.
- Rönn, asp, sälg och ek ska ges möjlighet att öka i antal som kan utvecklas till vuxna träd.
- Långa, allmänna jakttider utgör grunden i all viltförvaltning, men det kan i vissa fall finnas skäl att frångå den princip då uppföljning visar att det inte leder mot uppsatta mål.
- Klövviltförvaltningen ska genomsyras av enkla regler och utgå från lokala förhållanden.

Pressmeddelandet: http://www.mynewsdesk.com/se/jagarnasri ... re-2872809



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Fredrik Reuter  
#566416 Såhär skriver parterna om utgångspunkterna för beslutet:

Förutsättningen för framgångsrik viltförvaltning är att förvaltningen utgår från avvägningar mellan nyttjandet av vilt och mark, så att skogsbruk inte drabbas av oacceptabla viltskador samtidigt som jaktutövningen präglas av enkla regler och bra jakt.

Klövviltet kommer alltid att orsaka en viss mängd skador i skogsbruket (här avses älg, kronhjort, dovhjort, rådjur och vildsvin). Det är ofrånkomligt därför att markerna innehåller naturligt foder för klövviltet. Modernt skogsbruk ger mer viltfoder än skogsbruket i forna tider, och har starkt bidragit till de stora viltstammar vi har. Viltförvaltningen handlar om rimliga avvägningar mellan de stora värderna i vilt och skog. Det är aldrig fråga om antingen eller – skogsbruk eller vilt och jakt.

Skogsbruk och viltförvaltning är långsiktiga. Det gäller dock olika tidsperspektiv för brukande av skog, jämfört med vilt. En skoglig omloppstid är ca 60 – 100 år, beroende på geografiskt läge och bonitet medan förändringar i viltstammar kan göras på ca 3 – 5 år, beroende på viltart. Mycket av jaktens vanor och traditioner har rötter i början av 1900-talet. Samtidigt präglas de flesta nu aktiva jägare av uppfattningar om jakt och vilttillgång som kom av de så kallade älg- och rådjursexplosionerna på 80- respektive 90-talen. En liknande utveckling har vi sett när det gäler vildsvin, dov- och kronhjort.

Vilttillgången, för var och en av dessa arter, har varit eller är på vissa platser mycket större än vad hållbart skogsbruk tål. Tiden när de olika viltstammarna var som störst har till stor del format jägarnas uppfattning om vad som är ”bra jakt”. Vår gemensamma syn är att de sentida uppfattningar om vad som kommit att uppfattas som normala viltstammar har bidragit till konflikterna om viltskador i skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Fredrik Reuter  
#566419 Vidare står följande i överenskommelsen:

Vår uppfattning är att bra jakt bygger på balans mellan vilt- och fodertillgåg. Jakt handlar inte bara om hur mycket vilt och skottillfällen som erbjuds, det är kvalitet på jaktupplevelser och viltets ”kvalitet” som är intressant. Med viltets kvalitet avses bl.a. höga slaktvikter, troféer och god reproduktion. Vi är eniga om värdet av att bevara våra jakttraditioner, både för effektiv jakt och som en del av vår kultur. Traditionerna utvecklades under lång tid, när viltstammarna var mindre och jakten erbjöd färre skottillfällen. Ändå är det knappast någon som anser att älg- eller rådjursjakten under den tid när jakttraditionerna befästes var dålig. Det är ett gemensamt åtagande att många jägare, som är väl utbildade och motiverade för uppgiften, för jakttraditioner och kunnande vidare under jakt som är rolig och enkel.

Jaktutövningen ska underlättas. Det jaktliga regelverket behöver förenklas och de begränsningar som jägare lägger på sig själva bör minimeras. Det förutsätter att parterna inte fastnar i tankesätt som uppkom under exceptionella förhållanden, vare sig det gäller skogens tillstånd eller vilttillgång. För en konstruktiv samverkan måste skogsbruket få arbeta i sin omloppstid och viltförvaltningen i sin. Men det krävs anpassningar på båda sidor – nu. Effekterna av skogsbrukets åtgärder kommer att bli märkbar när det gäller viltfoder först om ett antal år. Medan förändringar i viltstammar får genomslag relativt fort. Det tar några få år att reglera en viltstam, medan det tar flera gånger längre tid att öka fodermängden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Fredrik Reuter  
#566420 Vad tycker ni jägare om avlysningsjakt?
Som jag förstått det innebär det att områden som har skjutit fullt får fortsätta tills hela skötselområdets beslutade avskjutning är uppfyllt.

Om det införs, kommer det innebära förändringar i jakten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

halvproffs  
#566429 Vi har haft det i några år och det har fungerat bra. Senaste jaktåret har dock tilldelningen bara fyllts till 90% trots en tilldelning på bara knappa 3/1000ha. Älgstammen är låg här och vi har medvetet tagit ner den till den nivån som vi tycker är lagom.
Systemet fungerar ju så att jaktlag som skjutit fullt har rätt att skjuta fler efter avlysningen om det finns älg kvar i tilldelningen

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566458 Vildsvinen? De har gått helt överstyr, omhuldade av jägarkåren men nu är
de inte så kul längre 😡

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Torbjörn Johnsen  
#566474 Här kan vi diskutera vildsvinsproblematiken i den här tråden:
Enkel lösning på vildsvinsproblematiken?

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

ebex  
#566584 Då får vi hoppas attt det inte bara är tomma ord denna gången med, utan att vi verkligen kan se det i ökad älgtilldelning.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Avslutat-02  
#566585 Jag tröttnade på jaktlagen för länge sedan när de inte sköt fullt varje år utan lämnade ko eller kalvar. Nä, sedan var jag med på ett möte där jag krävde att det skulle skjuta mer, och alla tyckte: jajemän, men när jakten kom då lämnade skitstövlarna ko och kalv igen. Då fick det räcka för min del, sedan dess jagas det inte alls på mina marker och jag har minst med skador konstigt nog. Så tack jägarna.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Arvid0  
#566655
Fredrik Reuter skrev:Vad tycker ni jägare om avlysningsjakt?
Som jag förstått det innebär det att områden som har skjutit fullt får fortsätta tills hela skötselområdets beslutade avskjutning är uppfyllt.

Om det införs, kommer det innebära förändringar i jakten?


som hundförare är det inte så kul att jakten ska gå så fort som möjligt. ska det fortsätta och bli mer/bara avlysningsjakt så tror jag att jaktformen med älghund kommer bli mer sällsynt. känns inte värt att ha en hund ämnad för jakt när den bara får jaga 1-2 månader per år. olika äso har olika tillämpning av avlysningsjakten men generellt kan man nog sägs att det är som du skriver.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

T Landström  
#566667
Arvid0 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Vad tycker ni jägare om avlysningsjakt?
Som jag förstått det innebär det att områden som har skjutit fullt får fortsätta tills hela skötselområdets beslutade avskjutning är uppfyllt.

Om det införs, kommer det innebära förändringar i jakten?


som hundförare är det inte så kul att jakten ska gå så fort som möjligt. ska det fortsätta och bli mer/bara avlysningsjakt så tror jag att jaktformen med älghund kommer bli mer sällsynt. känns inte värt att ha en hund ämnad för jakt när den bara får jaga 1-2 månader per år. olika äso har olika tillämpning av avlysningsjakten men generellt kan man nog sägs att det är som du skriver.


Sedan är det ett annat problem för oss hundförare som ser hunden som en familjemedlem...och det är ju vargen.
Den påverklar ju oxå älgjakten att hundförare inte vågar släppa hundarna.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Avslutat-02  
#566670 Jag kan inte se det på det sättet, förr fanns det drevkarlar och hade vissa jaktlag lite engagemang i sig så hade man helt enkelt återgått till detta.

Jag skulle gärna gå som drevkarl.
Alla djur behöver finnas och skall få finnas i vår natur.

På mina marker släpps inga hundar lösa, där måste man ha koppel på även jakthundar, är trött på hundar som jagar annat än vilt.
Sedan är det ju också privat mark med allmänt inträde.
Senast redigerad av Avslutat-02 tor 16 maj 2019, 07:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Arvid0  
#566671
vinterrojarn skrev:Jag kan inte se det på det sättet, förr fanns det drevkarlar och hade vissa jaktlag lite engagemang i sig så hade man helt enkelt återgått till detta.

Jag skulle gärna gå som drevkarl.
Alla djur behöver finnas och skall få finnas i vår natur.
spelar nog ingen roll hur mycket engagemang du har som lag. jag vet inte många (någon) som skulle ut och gå i skogen varje ledig helgdag på hösten. det är en svunnen tid, tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

Avslutat-02  
#566672 Varför inte då? För att det skulle bli en annan jakt och mindre gnäll på varg?

Javisst är det en svunnen tid, men det finns det folk som tycker om älgjakten också....

Användarvisningsbild

Re: Skogsbruket och jägarna överens om viltstammen

T Landström  
#566673 Tror drevjakt funkade bättre när älgstammen va tätare än vad den är nu!
När jag började jaga föra 25 år sedan så sköt vi fullt på 3-4 älgar på 3 dagar utan hundar och drevkedja!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).