Jakt och Fiske

Knipholks ämnen !

17 inlägg 5566 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knipholks ämnen !

Älgfoderodlare  
#539222 Då jag upplever att många av de andarter som funnits i Svenska vatten, har minskat på senare decennier. Skulle jag önska kunna få eller köpa billigt rötgran men även andra trädslag i lämpliga dimensioner för att göra främst Knip o Gräsandholkar men även för andra simfågelarter. De län som kan vara intressanta för hämtning är: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands o Jämtlands län. Skulle samtidigt vilja slå ett slag för att andra kan göra samma sak o gagna viltvården i andra län. Andra saker som kan främja tillväxten av sjöfågelbestånden är jakt av måsfåglar i lokaler lämpliga för sjöfågel. Måsfågelinvasionen i de svenska insjöarna har nog till stor del bidragit till den minskning som skett. Låt oss bli fler som vänder den trenden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

halvproffs  
#539301 För många år sedan avverkade jag ett granbestånd med grov gran där det mesta var rejält ruttet. Genom att såga 90 resp20 grader varannan gång så gick det snabbt att göra holkar. En del var så ruttna att det var bara några cm i ytterkant som var friskt. Tror jag gjorde 25-30 st. Vet att knipor häckade i en holk.

Vi gjorde även som så att varje passkytt måste sätta upp 2 holkar vid pass som dom böev lottade till. Blev 50 holk i ett nafs.

Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539308
halvproffs skrev:Vi gjorde även som så att varje passkytt måste sätta upp 2 holkar vid pass som dom böev lottade till. Blev 50 holk i ett nafs.


Bra grej det där! Ska ta upp det på nästa älgmöte.

Avatar Fallback

Re: Knipholks ämnen !

k_h  
#539309 Hur fäster ni holkarna i träden?

Avatar Fallback

Re: Knipholks ämnen !

morco  
#539312 Jag använder en cykelslang som gummistropp runt trädet, smidigt och skadar inte trädet. Er lokala cykelhandlare kan säkert sponsra viltvården med en knippe slang.

Avatar Fallback

Re: Knipholks ämnen !

k_h  
#539316 Smart! Den idén stjäl jag.

Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Vardon  
#539326
Älgfoderodlare skrev:Då jag upplever att många av de andarter som funnits i Svenska vatten, har minskat på senare decennier. Skulle jag önska kunna få eller köpa billigt rötgran men även andra trädslag i lämpliga dimensioner för att göra främst Knip o Gräsandholkar men även för andra simfågelarter. De län som kan vara intressanta för hämtning är: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands o Jämtlands län. Skulle samtidigt vilja slå ett slag för att andra kan göra samma sak o gagna viltvården i andra län. Andra saker som kan främja tillväxten av sjöfågelbestånden är jakt av måsfåglar i lokaler lämpliga för sjöfågel. Måsfågelinvasionen i de svenska insjöarna har nog till stor del bidragit till den minskning som skett. Låt oss bli fler som vänder den trenden.


För oss som inte begriper, vad är lämpliga dimensioner, ska ändå försöka städa en del i vinter så får du det gärna , men det är lättare att hitta om jag ved vad jag letar efter.

Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

halvproffs  
#539331 För andfåglar behövs rätt grova dim. Jag har gjort hålet med motorsåg så svärdsbredden å lite till som ingångshål.

Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Älgfoderodlare  
#539338
Vardon skrev:
Älgfoderodlare skrev:Då jag upplever att många av de andarter som funnits i Svenska vatten, har minskat på senare decennier. Skulle jag önska kunna få eller köpa billigt rötgran men även andra trädslag i lämpliga dimensioner för att göra främst Knip o Gräsandholkar men även för andra simfågelarter. De län som kan vara intressanta för hämtning är: Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands o Jämtlands län. Skulle samtidigt vilja slå ett slag för att andra kan göra samma sak o gagna viltvården i andra län. Andra saker som kan främja tillväxten av sjöfågelbestånden är jakt av måsfåglar i lokaler lämpliga för sjöfågel. Måsfågelinvasionen i de svenska insjöarna har nog till stor del bidragit till den minskning som skett. Låt oss bli fler som vänder den trenden.


För oss som inte begriper, vad är lämpliga dimensioner, ska ändå försöka städa en del i vinter så får du det gärna , men det är lättare att hitta om jag ved vad jag letar efter.


Hej "Vardon" ! När det gäller Knipholkar bör de vara ca. 25-30 cm i diam. Rötkärnan spelar inte så stor roll då jag sågar upp insidan efter behov. Grövre bitar kan man med fördel holka ur o lägga ner på marken i en strandbrink, vassrugge, fästa på ett par störar o ställa ut i vattnet för bl.a. Gräsand m.fl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Älgfoderodlare  
#539340
k_h skrev:Hur fäster ni holkarna i träden?


Jag har lite olika sätt beroende på var man sätter dom. Som oftast skruvar jag 2 korta störar på baksidan av holken. Ca. 25-30 cm längre än holklängden. Lättast är det att hitta en bra torrak nära vatten att fästa den i. Knipa är ju inte så noga med att holken behöver ligga alldeles nära vattnet. Så det kan vara lämpligare att hitta bra boträd som det går att fästa holken i ordentligt. Men jag brukar också anv. 3 mm galvad ståltråd som jag fäster i en av de fastspikade störarna o drar runt ett träd ganska löst över någon kvist en bit opp på stammen, o fäster i stör 2. Detta gör också att trädet kan växa några år innan man behöver justera tråden. Att ha lätta lösningar på upphängningen underlättar ju om man inte får häckning i någon holk. Plocka ner o flytta den där den kan hittas eller lämpligare lokal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Älgfoderodlare  
#539343
halvproffs skrev:För andfåglar behövs rätt grova dim. Jag har gjort hålet med motorsåg så svärdsbredden å lite till som ingångshål.


Jag brukar köra med 120 mm hålsåg. Men sen kapar jag upp hålet mot taket för att få större öppning. Har tyckt mig se att de flesta holkar med större hål föredras än de med bara ett runt hål. Har haft både Ugglor, Stare o Hackspettar som byggt i Knipholkar. Så de passar fler arter. Viktigast är att de kommer upp fler. Bra boträd är det brist på i dag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Älgfoderodlare  
#540667 Har någon hittat något som skulle kunna passa av det som eftersöks ? Vore tacksam för allt som kan erbjudas nu under vintern när man har tid att göra andra saker också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Knipholks ämnen !

torpöbo  
#540738 En bild säger mer än tusen ord, har ni möjlighet att ta några bilder på cykelslangsupphängning och färdiga "stockholkar". Har gjort 10 knipholkar av modell Tornedalen, har även provat en upphängning med stängselfjädrar som funkar sådär.

Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

halvproffs  
#540797
Älgfoderodlare skrev:Har någon hittat något som skulle kunna passa av det som eftersöks ? Vore tacksam för allt som kan erbjudas nu under vintern när man har tid att göra andra saker också.


Har avverkat all gammal granskog så nu är det sällsynt med rutten grov gran.
Hade det varit för 10-15 år sedan hade du kunnat få bil o släp av mig.

Användarvisningsbild

Re: Knipholks ämnen !

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540809 Verkar gå fint att borra hål med....


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).