Jakt och Fiske

Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

162 inlägg 19650 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

Hema  
Vildmark skrev:Vi får inte glömma bort hur farligt det är med videovåld och hårdrock och våldsamma tv spel.
Jag tycker att bilar och lastbilar ska förbjudas för de kan användas i hemska dåd. Likaså borde balkonger förbjudas då det händer att människor ramlar ner. Solen borde släckas för den kan ge cancer. Vanligaste dödsorsaken är fall i hemmet, så trappor, badrum, mattor och bostäder borde förbjudas.

Nej nej, hem borde förbjudas, då fort vi bort en massa olyckor. För dom sker ju där.

Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Persö  
Vildmark skrev:Vi får inte glömma bort hur farligt det är med videovåld och hårdrock och våldsamma tv spel.
Jag tycker att bilar och lastbilar ska förbjudas för de kan användas i hemska dåd. Likaså borde balkonger förbjudas då det händer att människor ramlar ner. Solen borde släckas för den kan ge cancer. Vanligaste dödsorsaken är fall i hemmet, så trappor, badrum, mattor och bostäder borde förbjudas.

Inget personligt mot dig Vildmark, då en del andra lyft resonemanget på liknande sätt, men jag blir så trött på den här typen av argumentation. Effekten blir att inget ska förbjudas, eftersom allt är farligt. Vi tillåter heroin, trampminor på gården, har fri hastighet på alla vägar (inklusive utanför skolor) och varför ens kräva licens för vapen - det finns ju så mycket annat som är farligt?
Nej, jag har gärna en saklig diskussion om plus och minus med förbud och har (som jag skrivit flera gånger) inte själv riktigt bestämt mig för vad jag tycker är. Men nu skippar jag den här tråden och hoppas ni andra har det trevligt framöver.

jannee  
#872313Jag tänker tillbaka lite på hur det var när en ann var ung.
Även då fanns regler, lagar och förordningar, men inte alls i denna mängd.
Vad har hänt med mänskligheten, finns det inget sunt förnuft kvar ?
Har ALLA blivit hjärntvättade ?
Ställ dig själv frågan, varför är det som det nu är och varför har det blivit så ?
Vad är det som gått fel ?
Är det vi föräldrar som misslyckats med att fostra (forma) våra barn och barnbarn eller är det samhället ?
Trolle en gång en duktig chef sa:
MAN SKA ALLTID SOPA EN TRAPP UPPIFRÅN.
Är det så "enkelt" att vi har odugliga ledare, ledare som förstört vårt land, eller ?
Ta en pinne doppa den i skit för att sedan ställa den upp och ned - vad händer ?
Jo, skiten rinner förr eller senare nedåt.

Mikko  
Mangan skrev:Finns ingen som bryr sig om hur jägare ser ut, förutom andra jägare. Militärt vapen på toppfågeljakt? Vem skulle se det?

Det har ju blivit så populärt att lägga ut filmer på yuotube, fejsbåcken och liknande.
Vissa filmer är det ett gapande och hurrande när ett vilt skuts. Så nog kan allmänheten se jägare med militärvapen ute i skogen.

djkj  
#872329Här är lite synpukter från en som faktiskt jagat med AR och inte ens han anser att det är nån fördel med dessa.
https://www.jaktojagare.se/kategorier/o ... -funktion/

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mikko skrev:
Mangan skrev:Finns ingen som bryr sig om hur jägare ser ut, förutom andra jägare. Militärt vapen på toppfågeljakt? Vem skulle se det?

Det har ju blivit så populärt att lägga ut filmer på yuotube, fejsbåcken och liknande.
Vissa filmer är det ett gapande och hurrande när ett vilt skuts. Så nog kan allmänheten se jägare med militärvapen ute i skogen.

Fast om de är så intresserade att de följer en jägare, så vete tusan om de är representativa för allmänheten. Men du har rätt, det går säkert att på någon fillm uttröna vilket vapen som används.

Användarvisningsbild

Joelborg  
#872360förstår ärligt talat inte vad problemet är med att allmänheten ser jägare med militärliknande vapen ute i skogen? är det ett problem att ha försvarets pulka med oxå då, eller försvarets snöblus på toppfågeljakten, eller köra en gammal volvo-valp? (jag kvalar iaf in vad gäller pulkan 🫣 ) Skulle gissa att en sån som rikard andersson inte är ute i skogen alls… för egen del skulle jag inte bli rädd av å se nån med ett militärliknande vapen i skogen så länge den inte pratar utrikiska…

TS

jannee  
#872368Chansen eller risken är inte obetydlig om du ska göra dig förstådd eller förstå måste lära dig ryska. 🤬

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1740212252_skaermbild_2025-02-22_091721.jpg

29 mordförsök med pistol 1 med olika gevär, totalt 14 döda.
Genomfört av araber och afrikaner med olagliga pistoler och en sinnessjuk svensk med lagligt gevär.
Ska vi verkligen fokusera debatten på utseendet på de lagliga bössorna?
Tydligen är de utländska och ibland utlandskontrollerade gängen betydligt fler
och står för den största oron, de genomför bombdåd och hotar allmänheten hela tiden.
Den sinnessjuke svensken är död och förhoppningsvis var han kulmen på den tragiska utvecklingen.
Så då återstår gängbusarna, diskutera det istället?

jannee  
#872421Det kallas för diskriminering att över huvud taget nämna något om de mörkhyade.
En klassisk svensk kan man visa bilder på, men om du visar bilder på någon mörkhyad kan du bli åtalad.
Bara nämna namnet på någon invandrare kan ställa till problem.
Är alltid en hen och i detta ärende kan vi inte uttala oss - så låter det oftast.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:
1740212252_skaermbild_2025-02-22_091721.jpg

29 mordförsök med pistol 1 med olika gevär, totalt 14 döda.
Genomfört av araber och afrikaner med olagliga pistoler och en sinnessjuk svensk med lagligt gevär.
Ska vi verkligen fokusera debatten på utseendet på de lagliga bössorna?
Tydligen är de utländska och ibland utlandskontrollerade gängen betydligt fler
och står för den största oron, de genomför bombdåd och hotar allmänheten hela tiden.
Den sinnessjuke svensken är död och förhoppningsvis var han kulmen på den tragiska utvecklingen.
Så då återstår gängbusarna, diskutera det istället?

Kan den statistiken stämma??
30 skjutningar och "bara" 20 drabbade.
Tar vi bort örebrodådet så är det 29 skjutningar och 4 dödade och ingen skadad???

Annars så håller jag med om att de lagliga vapnen inte är så stort problem, tror att de illegala är ett större problem.

Användarvisningsbild

Vante  
#872458AR15 är ju en civil version av m16 som användes i Vietnam kriget men i halvautomatiska utförandet och Browning Bar är en ett halv automatisk gevär som användes i Korea och Vietnam kriget vid sidan av m14 gevär man må tycka vad man vill vad jag kan se är halv automatisk gevär med 3006 rekyl gör nästa skott lägre tid hitta träffpunkt i gen en AR 15 den pangar på snabbt på grund av mindre reckyl där i GW demonstrerar i tv sedan vet jag att jägare offtas skjuter följd skott till djuret ligger vill ner vilket blir skott förstörande flera bra följd träffar

Bm350boxer  
#872465Är lite kluven i denna fråga. Har ingen uppfattning om hur AR funkar i jaktsammanhang och är lite allergisk mot förbud hit o dit. Men kan ett förbud hindra endast en fjolle från att söka licens kan det vara värt det. Ett litet avkall vi jägare behöver göra isf

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Zixten skrev:Kan den statistiken stämma??
Tar vi bort örebrodådet så är det 29 skjutningar och 4 dödade och ingen skadad???

Det är den statistik som finns att tillgå idag.
Vet du annat så presentera det gärna här.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:
Zixten skrev:Kan den statistiken stämma??

Det är den statistik som finns att tillgå idag.
Vet du annat så presentera det gärna här.

Har ingen annan fakta, tyckte bara att om nu örebrodådet är medräknat så betyder det att på övriga 29 skjutningar inte blivit någon skadad, och 4 dödade.
Och det låter lite... Men syftet är väl kanske mest att skrämma och markera än att skada och döda....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).