Jakt och Fiske

vargen

1074 inlägg 263739 visningar 67 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vargen

Erre  
Mangan skrev:
r93 skrev:Är väl ingen här som är emot varg för att dom är rädda att bli uppätna?

Enligt erres inlägg 09:35 verkar det som i alla fall en är rädd för att vargen skall äta upp skolbarn.

Rädd är inte vad jag menade. Menade mest att tydligen får det kosta hur mycket som helst med varg. Flyttningar av vargar som rör sig i fel områden, bönder får anpassa sin djurhållning, ( tamdjur får vistas mer inne vilket är minus för dessa djur) ersättning för rivna tamdjur, Och då undrar jag om gränsen går när folk och inte boskap kommer till skada, om man tänker annorlunda då. Eller om vi då ska tycka att det oxå är ett acceptabelt pris för att Sverige ska ha en egen livskraftig vargstam.

Svårt med stora vidlyftiga stycken orörd natur som dom vilda djur kan röra sig och existera i när människan breder ut sig överallt.
Så problemet är inte bara att skylla på vargen, vi människor är fler än någonsin i detta land.

Är inte för någon utrotning, men en begränsning är det väl snart dax för.
För vi är på kollisionskurs just nu, ju mer varg ju färre med tamdjur som håller betesmarker öppna = mindre levande landsbygd.
Och det är svårt nog att hålla liv i smågårdar som det är utan varg. Har man inte ett hundratal djur så får djurhållning ses som en hobby som får kosta pengar.

Så frågan är vems intressen ska vi värna om? Vargens eller människans?

Jakt hos Bengtssons

husqvarna_med_sthil  
#300526 Jag tror att enda lösningen som någonsin kommer att kunna godtas är en kompromiss där vargen ska jagas och hållas skygg men på en nivå som säkrar den från utrotning i Sverige.

Vad jag tycker själv hör egentligen inte hit, det är en fungerande lösning som behövs. Det går att både jaga och ha en levnadskraftig vargstam i landet, det måste gå om bara folk vore villiga att kompromissa för fungerande lösningar och inte bara fullt ut se till sitt eget.

dwurg  
#300697 Personligen tycker jag det fungerade bra innan den vart återinplanterad.

Anta att det skulle bli en kompromiss, vem ska då jaga den ?
Ska det bli hela armadan med folk från länstyrelsen och helikoptrar för varje varg som ska jagas ?

Skulle inte tro det utan då plötsligt blir det jägarna som ska städa upp. Vargen är inte lätt att jaga, det går i regel många mantimmar för att få ett lyckat resultat. Och visst det finns säkert några som intresserar sig för den jaktformen men själv lägger jag hellre min tid på annat.

Användarvisningsbild

sundelius  
#300700 En artikel i lokalblaskan om kompisens vargrivna får som jag skrev om tidigare i tråden

http://ttela.se/nyheter/mellerud/1.3598 ... -deras-far

husqvarna_med_sthil  
dwurg skrev:Personligen tycker jag det fungerade bra innan den vart återinplanterad.

Anta att det skulle bli en kompromiss, vem ska då jaga den ?
Ska det bli hela armadan med folk från länstyrelsen och helikoptrar för varje varg som ska jagas ?

Skulle inte tro det utan då plötsligt blir det jägarna som ska städa upp. Vargen är inte lätt att jaga, det går i regel många mantimmar för att få ett lyckat resultat. Och visst det finns säkert några som intresserar sig för den jaktformen men själv lägger jag hellre min tid på annat.

Japp det tycker jag också, den borde aldrig fått ta mark på det viset men nu har vi ett annat läge. Jägarna ska naturligtvis jaga den, och nej jag är inte heller intresserad av vargjakt men ställer hellre upp på det och räcker mig efter något som kanske förhoppningsvis fungerar än att låta den föröka sig ohejdat.
Jag tror inte heller vargen är lättjagad men det bör gå att få till en fungerande jakt, i jaktlag osv. Hur som så gynnar det ju övrigt matvilt som iaf jag vill ha tillgång till, både i jakt och frys.

jannee  
#300707 Min personliga åsikt är och det står jag för är att VARKEN GRIS ELLER VARG HÖR I VILT TILLSTÅND HEMMA I SVERIGE.
Våra förfäder var av den förståndiga sorten, de gallrade bort all denna ohyra.

brassel  
#300725 Själv är jag medlem i Landsbygdspartiet oberoende (LPo) som nämnt i annan tråd.
LPo är mig veterligen enda partiet som vill ha varg på mer bestämda områden än fritt i bland tex tamboskap och löshundsjakt.
Kika gärna mer på http://landsbygdspartiet.org/traditioner-och-kulturarv/

husqvarna_med_sthil  
jannee skrev:Min personliga åsikt är och det står jag för är att VARKEN GRIS ELLER VARG HÖR I VILT TILLSTÅND HEMMA I SVERIGE.
Våra förfäder var av den förståndiga sorten, de gallrade bort all denna ohyra.

Idag lever människan på helt annat vis. Skyddat i städer och de flesta som bor utanför lever fortfarande en urban livsstil som håller dem utanför någon verklig kontakt eller behov med/av vilt och natur. Jag är en tjurig typ som gör tvärt om men att få gehör för hur våra förfäder gjorde är nog lönlöst i vargfrågan även om jag anser det var helt riktigt. Bättre att försöka få till en förvaltning som sedan med tid går att påverka i den riktning som behövs/krävs. Bevarandesidan har väl spelat ut de flesta av sina kort nu så kanske går det att komma framåt i frågan, den ligger mig mycket varmt om hjärtat som löshundsjägare och det är största allvar för min del.

Användarvisningsbild

Seb macahan  
#300770 Hur stor var stammen innan återinplantering och hur stor är den i dag? Cirka

tallen100  
#300847 Tja frågan är vad sanningsenliga siffrorna är? Det är åt H##vete för många på landsbygden, och alldeles för få i Stockholm.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300884 Ingen räds för vargen här http://www.lantbruk.com/lantbruk/tv-tac ... pa-flykten
/Niklas

isteskog  
#300894 Pinglan runt tackhalsen spelade nog stor roll för att vargen inte fullbordade attacken!

Användarvisningsbild

SHR  
#300919 mitt röjarlag pratade i somras om en tillsats i riggröret på röjsågen till plötsliga observationer av eventuella rovdjur i slyn, och avfyrningsanordning på handtaget.
sikta å skjut!

Tosca  
Mangan skrev:
Tosca skrev:Jag hittade ett intressant inlägg på Facebook:

Varför får jag intrycket av att han använder stora ord för att dölja den bristande logiken.

Det finns gott om brunråttor i Stockholm, vad vore problemet med att införa svartråttan igen? Skulle inte påverkar människan särskilt mycket.

Och det verkar inte som om den spred pest heller.

Det var lite därför jag tyckte den var intressant, med tanke på hur folk lever och hanterar sina sopor i stan så har de ganska mycket problem med de råttor de har redan.

Användarvisningsbild

Peteflamingstar  
Seb macahan skrev:Hur stor var stammen innan återinplantering och hur stor är den i dag? Cirka

Belägg för återinplantering finns väl alldeles säkert va? För det kan väl inte vara så att de invandrade från Norge och Ryssland/Finland i slutet av 70-talet som forskarna menar. Men de är såklart köpta och ingår i den stora konspiration som säkert alla från naturvårdsverk till forskare och regering är inblandade i...

Slutaharoligt skrev:mitt röjarlag pratade i somras om en tillsats i riggröret på röjsågen till plötsliga observationer av eventuella rovdjur i slyn, och avfyrningsanordning på handtaget.
sikta å skjut!

Ehh joråsåatte...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).