Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
Jakt och Fiske
Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Re: Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?
tor 13 feb 2025, 00:21#871227Kolla med nån skytteklubb, deras rabatter är fina. Du tjänar in medlemskostnaden på några askar.

tor 13 feb 2025, 06:29#871231
6,5*55? Hyfsat billiga och klarar sig väl fortfarande inom Sveriges märkliga klass-system.
r93 skrev:Slurfi skrev:Köpte ett gäng .223 har för mig de kostade 3,40 kr/st i höstas.
Kan vara ett bra alternativ till att använda 30.06 om man vill skjuta lite mer på banan.
Har en 222, dom skotten är dyra dom med, 223 är säkert billigare, 22lr skjuter jag mellan 500-1000 skott med varje år, men det hade varit roligare att skjuta lite mer klass 1.
6,5*55? Hyfsat billiga och klarar sig väl fortfarande inom Sveriges märkliga klass-system.
tor 13 feb 2025, 07:31#871232Dumt att man stiftar lagar i all hast, annars ska ju allt annat utredas i minst 24 månader. Kunde vara trevlig med ett mellanting mellan långbänk och stress.
lör 15 feb 2025, 21:31#871696Möjligheten för galet blev möjligt han fick hjälp med vapen intyg men inskrivna blev inte klok på var ju inte godkänt men fick skrivet A1 godkänt därmed avskrev prov varför prov inskrivna om det var klart sedan försörjning stöd är ju blanket eller med datorn eller mobilen varje månad med konto redovisas de fick han inte hjälp med var konspiration på myndigheten men vad man lämnar in är vad man får svar på.
Han värkar sålt vapenskåp men är det inköp förbereda attacken.
Vapen Bar Browning är en vidare utveckling BAR vapen som användes i Korea kriget men är ett traditionellt modell inte bygg lego militära modell mer typ jakt vapen utseende som en mauser
Halv automatisk
Han värkar sålt vapenskåp men är det inköp förbereda attacken.
Vapen Bar Browning är en vidare utveckling BAR vapen som användes i Korea kriget men är ett traditionellt modell inte bygg lego militära modell mer typ jakt vapen utseende som en mauser
Halv automatisk
sön 16 feb 2025, 13:06#871736Världsläget har ändrats de senaste dagarna. Dags att varje myndig svensk tilldelas en AR 15 eller åtminstone någon budgetvariant.
sön 16 feb 2025, 16:10#871758Dom här AR vapnen är bara sportskyttarnas vapen, det spelar ingen roll om dom blir otillåtna för jakt, dom flesta jägare klarar sig bra med repetergevär och halvautomater som är godkända.
sön 16 feb 2025, 17:24#871769Jaktligt sett har inte AR- vapnen något värde. Men det är förunderligt att se hur politiker som man trodde var sansade kan agera i affekt när något dramatiskt händer.
sön 16 feb 2025, 17:36#871773Det finns egentligen ingen skillnad mellan en AR och en ”vanlig” halvautomatisk. Så logiskt sett borde alla halvautomater förbjudas.
Sedan är ju även rakrepeteringsstudsare gjorda för att öka eldhastigheten. Så förbjud även dessa!
Eller är problemet något annat? Men jag har inte sett några förslag i den riktningen!
Sedan är ju även rakrepeteringsstudsare gjorda för att öka eldhastigheten. Så förbjud även dessa!
Eller är problemet något annat? Men jag har inte sett några förslag i den riktningen!
sön 16 feb 2025, 20:11#871786Det hade varit intressant veta hur många av Sveriges 300 000 jägare skulle vilja gå ut och jaga med ett militärliknande vapen, inte jag i allafall.
Jag tror ingenting på att man skjuter bättre med ett AR vapen, Det är hen bakom kolven som är viktigast och har nerverna att vänta in rätta läget för ett bra skott.
Jag tror ingenting på att man skjuter bättre med ett AR vapen, Det är hen bakom kolven som är viktigast och har nerverna att vänta in rätta läget för ett bra skott.
mån 17 feb 2025, 02:54#871812Det är intressant att så många felaktigheter rörande AR-plattformen kommit till ytan i media, ännu mer intressant att polisen nu tar död på mycket av felaktigheterna (det är man banne mig inte van vid):
https://www.gp.se/nyheter/sverige/fyra- ... 7cb064fe59
Raggarö
https://www.gp.se/nyheter/sverige/fyra- ... 7cb064fe59
Raggarö
mån 17 feb 2025, 08:16#871820
Ett problem jag har fått intryck av är att de som tar besluten över våra huvuden
inte alltid har någon form av kunskap om något utan bara styrs av känslor.
Kombinationen på bilden ovan får många beslutsfattare att rysa och fantisera.
Varför inte låta sakkunniga ge riktlinjer och beslutsunderlag?
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Ett problem jag har fått intryck av är att de som tar besluten över våra huvuden
inte alltid har någon form av kunskap om något utan bara styrs av känslor.
Kombinationen på bilden ovan får många beslutsfattare att rysa och fantisera.
Varför inte låta sakkunniga ge riktlinjer och beslutsunderlag?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tor 20 feb 2025, 08:31#872207
I mina ögon ett mycket relevant inspel. Jag har egentligen ännu ingen direkt åsikt om vad politiker vill förbjuda i dagsläget, eftersom jag inte läst några skarpa förslag. Sen har ni som tycker att AR är helt ok säkerligen rätt i att det i funktion inte är någon skillnad mot annat halvautomatiskt vapen. För mig personligen ligger en stor del av problemet med den är typen av vapen i att det lätt blir fokus på fel saker. Vill man se ut och känna sig som Rambo i skogen är det ju helt ok att köra lite paint ball eller gå med i en skytteklubb. Att ha ett jaktvapen som ser ut att komma från valfri krigszon tycker jag känns helt galet.
Jag köper inte argumenten om att AR vill man ha för funktionen, den finns i andra vapen. Jag kan inte på något sätt få det till annat än att vapnet känns häftigt, och/eller att man tycker sig få en viss image av det. Man kan rabbla siffror, fördelar och nackdelar hur mycket man vill - men jag är som sagt rätt övertygad om att det är något annat än faktisk jakt som styr valet om man kör på AR-vapen.
Jag säger alltså inte att dessa vapen ska förbjudas, det bör nog utredas noggrant först. Däremot skulle jag inte ha några som helst problem med att så sker. När jag är ute och jagar vill jag ha en bössa som fungerar och dödar viltet snabbt och utan onödigt lidande, vilket torde gälla de allra flesta jägare. Kan ett förbud av vissa vapentyper för jakt göra att de mest Ramboaktiga typerna inte vill jaga är det helt ok för mig.
Mikko skrev:Det hade varit intressant veta hur många av Sveriges 300 000 jägare skulle vilja gå ut och jaga med ett militärliknande vapen, inte jag i allafall.
I mina ögon ett mycket relevant inspel. Jag har egentligen ännu ingen direkt åsikt om vad politiker vill förbjuda i dagsläget, eftersom jag inte läst några skarpa förslag. Sen har ni som tycker att AR är helt ok säkerligen rätt i att det i funktion inte är någon skillnad mot annat halvautomatiskt vapen. För mig personligen ligger en stor del av problemet med den är typen av vapen i att det lätt blir fokus på fel saker. Vill man se ut och känna sig som Rambo i skogen är det ju helt ok att köra lite paint ball eller gå med i en skytteklubb. Att ha ett jaktvapen som ser ut att komma från valfri krigszon tycker jag känns helt galet.
Jag köper inte argumenten om att AR vill man ha för funktionen, den finns i andra vapen. Jag kan inte på något sätt få det till annat än att vapnet känns häftigt, och/eller att man tycker sig få en viss image av det. Man kan rabbla siffror, fördelar och nackdelar hur mycket man vill - men jag är som sagt rätt övertygad om att det är något annat än faktisk jakt som styr valet om man kör på AR-vapen.
Jag säger alltså inte att dessa vapen ska förbjudas, det bör nog utredas noggrant först. Däremot skulle jag inte ha några som helst problem med att så sker. När jag är ute och jagar vill jag ha en bössa som fungerar och dödar viltet snabbt och utan onödigt lidande, vilket torde gälla de allra flesta jägare. Kan ett förbud av vissa vapentyper för jakt göra att de mest Ramboaktiga typerna inte vill jaga är det helt ok för mig.
tor 20 feb 2025, 08:50#872210I fallet med AR vara eller icke vara så är det ju egentligen en djupare fråga, självklart kan man ha olika åsikter om vapnet i fråga, men om vi säger såhär: vapenlicenser ska bara ges till personer som är lämpliga, alltså personer som inte kommer använda vapnet för något brott. Att sen då säga att AR eller något annat vapen ska förbjudas för att det är för farligt är detsamma som att säga att man kommer godkänna vapenlicenser till ”ej lämpliga personer”. För egen del känner jag mig inte tryggare när jag lämnar barnen på skolan om AR är förbjudet utan endast om fel personer inte får vapenlicenser.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).