tor 12 jan 2023, 18:54#788317
skogshare skrev:isteskog skrev:Till 80-90: Eftersom mitt citat var hopkopplat med Mangans vill jag göra en förtydling. Jag är för löshundsjakt på älg och ser gärna en bra mycket mindre vargstam än den vi har nu.
Vi ska nog vara tacksamma för vargen annars hade skadorna på skogen på sina håll varit ännu värre. Även här en känslig fråga om biologisk mångfald. Dessutom är en mindre vargstam än den vi har nu knappast livskraftig men kanske är den redan ändå alltför märkt av inavel. Hur kommer det sig att andra länder/regioner kan leva med mycket större vargstammar/yta än Sverige utan att det blir någon uppståndelse?
Ska man ha vilt på skogen som betar på ens träd så vill jag att köttet från dessa ska bli människoföda och inte vargmat (för då har man inte fått någon nytta utan endast skador/kostnader).
Jag är själv förtjust i rådjursjakt med tax samtidigt som jag försöker att aktivt gynna tallen på min fastighet och föräldragården. Jag vill inte utrota någon viltart utan vill ha klövviltstammar på en rimlig nivå.
Jag tycker att många av dagens jägare är allt för bortskämda gällande vilttäthet (och okritiskt propagerar för att introducera fler jaktbara vilt, trots att man inte hinner jaga befintliga viltarter i tillräcklig omfattning), men jag skulle aldrig förespråka vargförekomst frivilligt i mina hemtrakter som en lösning på detta problem - det vore förödande både för löshundsjakten och möjligheten att hålla tamdjur på rimliga villkor för att bibehålla ett öppet lsndskap.
MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 12 jan 2023, 19:16, redigerad totalt 1 gång.
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain