Jakt och Fiske

Älgstammen är i fritt fall

81 inlägg 12655 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Älgstammen är i fritt fall

80-90  
toker72 skrev:Jo här går det bra att plantera tall numera men för 20 år sen var det ingen ide då blev den uppäten av just älg vi har ingenting som äter tall i nån större utsträckning här förutom älgen.

Det gick då med . Men visst har man vandring älg å de parkerar mitt i en ok tallföryngring så e det hopplöst. Men har ett område på ca 60 ha som va ungskog vid slutet på 70 början på 80 å då hade vi riktigt m älg . Vi fällde mellan 45-50 i flera år . Där va det riktigt m självsådd å den är i dag väldigt fin . Det gäller bara å få upp riktigt m frön å låta detta vara ifred så tycker jag mej se att det går å driva upp tall i täta älgbestånd .

Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

toker72  
#788300 Jo visst man planterade tall älgen åt upp dom och man fick plantera gran på stora delar visst gick det men inte gick det bra.

80-90  
toker72 skrev:Jo visst man planterade tall älgen åt upp dom och man fick plantera gran på stora delar visst gick det men inte gick det bra.

Du har säkert rätt . Tror nog sånt kan skilja sej lite beroende på andra födotillgångar . Jag sitter inte på nått facit . Men å låta vargen ta över skogen tycker jag bara är dumt å väldigt konstigt sätt å bli kvitt betesproblemet 😂🫣

Användarvisningsbild

toker72  
#788302 Jo varg ställer nog till en hel del för dom som har tam boskap och har man små barn är det nog ingen höjdare att ha dom runt knuten men det har ju inte dom som värsta vargkramarna.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
80-90 skrev: Men å låta vargen ta över skogen tycker jag bara är dumt å väldigt konstigt sätt å bli kvitt betesproblemet 😂🫣

Då finns det lite andra lösinngar som jägarna kan ta tag i... 😎

80-90  
Mangan skrev:
80-90 skrev: Men å låta vargen ta över skogen tycker jag bara är dumt å väldigt konstigt sätt å bli kvitt betesproblemet 😂🫣

Då finns det lite andra lösinngar som jägarna kan ta tag i... 😎

Nu måste du nog förklara dej för en enkel torparen?? Kanske du har rätt ?? Låt det bli hur mycket varg som helst ?? Då blir nog detta väldigt bra 👍

tallen100  
#788308 Konstigt nog så tycks få skogsägare som klagar på älgen vara beredda att gå ut med bössan själv.
Ni skulle ju kunna visa de "lata" jägarna hur det ska gå till.
Det skulle väl kännas bättre än att behöva förlita sej på rovdjur 😎
Senast redigerad av tallen100 tor 12 jan 2023, 18:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:
isteskog skrev:3-4 älgar/ 1000 ha i vinterstam.

Jag tycker man skall röra om lite i grytan, och säga minst 1 varg per 25 älgar, så får jägarna göra en avvägning... 😉

Jag utgår att du inte bor på din fastighet med tamdjur. För isåfall är man inte så jävla dum och skriver något motsvarande.
Det du skriver är så provocerande att man inte kan fatta. Jag och min familj bor på en skogsfastighet ca 100 ha med åkrar och skogsbeten. Vi försöker vara självförsörjande på kött och det som skogen/gården ger som med värde.
Jag tål att älgarna bor i vår skog men är hatisk till hur jägarna sätter krav på oss som bor i skogen.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 13 jan 2023, 00:57, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort personangrepp

Användarvisningsbild

toker72  
tallen100 skrev:Konstigt nog så tycks få skogsägare som klagar på älgen vara beredda att gå ut med bössan själv.

Blir nog snart nått sånt 1 av jaktlagen här är riktigt usla sitter efter vägkanten och väntar in älgen vilket gick bra tidigare med massor av älg men funkar inte nu sen klagar dom på att dom inte lyckas skjuta nått.

isteskog  
tallen100 skrev:Konstigt nog så tycks få skogsägare som klagar på älgen vara beredda att gå ut med bössan själv.

Man har rätt att ha synpunkter fast man är en icke jagande markägare! Men det är väl därför vitsen med viltvårdsområden är bra. Markägarna har ju sista ordet när det gäller förvaltningen, men blir det orimliga krav så ställer nog inte jägarna upp. Hos mig har det knorrats bland jägarna att nu är älgstammen sönderskjuten ända sen vi sköt 90 älgar/ 7000 ha. Men betestrycksinventeringarna och senare Äbin har ju visat hur det ser ut och vi har samsats att ta ner älgstammen ytterligare. Nu först de sista 10 åren har betesskadorna blivit hanterbara och de flesta icke jagande markägarna är nöjda. Nu är vi nere på nivåer som det var på tidigt 70-tal och då var det ju inga jägare som hade synpunkter på att älgstammen var för låg .... 😉

alias  
skogshare skrev:
isteskog skrev:Till 80-90: Eftersom mitt citat var hopkopplat med Mangans vill jag göra en förtydling. Jag är för löshundsjakt på älg och ser gärna en bra mycket mindre vargstam än den vi har nu.

Vi ska nog vara tacksamma för vargen annars hade skadorna på skogen på sina håll varit ännu värre. Även här en känslig fråga om biologisk mångfald. Dessutom är en mindre vargstam än den vi har nu knappast livskraftig men kanske är den redan ändå alltför märkt av inavel. Hur kommer det sig att andra länder/regioner kan leva med mycket större vargstammar/yta än Sverige utan att det blir någon uppståndelse?

Ska man ha vilt på skogen som betar på ens träd så vill jag att köttet från dessa ska bli människoföda och inte vargmat (för då har man inte fått någon nytta utan endast skador/kostnader).

Jag är själv förtjust i rådjursjakt med tax samtidigt som jag försöker att aktivt gynna tallen på min fastighet och föräldragården. Jag vill inte utrota någon viltart utan vill ha klövviltstammar på en rimlig nivå.

Jag tycker att många av dagens jägare är allt för bortskämda gällande vilttäthet (och okritiskt propagerar för att introducera fler jaktbara vilt, trots att man inte hinner jaga befintliga viltarter i tillräcklig omfattning), men jag skulle aldrig förespråka vargförekomst frivilligt i mina hemtrakter som en lösning på detta problem - det vore förödande både för löshundsjakten och möjligheten att hålla tamdjur på rimliga villkor för att bibehålla ett öppet lsndskap.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tor 12 jan 2023, 19:16, redigerad totalt 1 gång.

Helproffs skrev:Bli påtvingad rovdjur som gårdsbrukare utan möjlighet till försvar utan att direkt bli brottsmisstänkt... hur civiliserat är det ?

Finns ingen chans att varg, lodjur, björn, järv, räv mfl kommer att tillåtas bli utrotade i Sverige. Större chans då att djurhållning förbjuds.

Så risken kommer alltid att finnas för rovdjursangrepp på hundar, kor, får, renar och höns. Och nej, jag tror inte det är roligt alls att få sina husdjur dödade.
Senast redigerad av Mangan tor 12 jan 2023, 19:40, redigerad totalt 1 gång.

hfab  
Tåndemåla skrev:Jag tål att älgarna bor i vår skog men är hatisk till hur jägarna sätter krav på oss som bor i skogen.

Jag bor i skogen och är jägare.
Vad är det för krav jägarna sätter på oss?

tallen100  
isteskog skrev:

Man har rätt att ha synpunkter fast man är en icke jagande markägare! Men det är väl därför vitsen med viltvårdsområden är bra. Markägarna har ju sista ordet när det gäller förvaltningen, men blir det orimliga krav så ställer nog inte jägarna upp. Hos mig har det knorrats bland jägarna att nu är älgstammen sönderskjuten ända sen vi sköt 90 älgar/ 7000 ha. Men betestrycksinventeringarna och senare Äbin har ju visat hur det ser ut och vi har samsats att ta ner älgstammen ytterligare. Nu först de sista 10 åren har betesskadorna blivit hanterbara och de flesta icke jagande markägarna är nöjda. Nu är vi nere på nivåer som det var på tidigt 70-tal och då var det ju inga jägare som hade synpunkter på att älgstammen var för låg .... 😉

Visst har alla rätt att klaga, men de som klagar mest och har flest synpunkter är oftast de som inte "bryr" sej i att försöka göra en insatts själva.
Jag har iallafall större respekt och förståelse för dom som gör en insatts själva och inte bara talar om vad lata och odugliga andra är. 😉

#788333 Jag får väl köpa en kamoflagemålade termos och en studsare och sätta mig någon timme bakom ladan, jag har förstått att man då genast blir expert på vilt och rovdjur. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).