ons 02 jul 2025, 15:29#886173Mikko skrev:
Jag hör väl till dom gamla jägarna som tycker det har blivit för mycke hjälpmedel inom jakten, däribland AR vapen moderna militärvapen hör inte hemma inom jakt. Det jagas på tok för mycket med hjälp av hundGPS, och hur värmekameran kunnat bli godkänd för all jakt är ju skrämmande.
Jag förstår att den är bra för att skuta vildsvin på nätterna.
Snart blir väl drönare lagliga att ha undre jakt också, tänk få skicka upp en drönare ett par 100m ovanför älgpasset med en värmekamera.
Min poäng är att man inte kan säga att "moderna militärvapen" inte passar som jaktvapen.
Hur definierar man ett sådant på ett objektiv sätt?
Utan att Palle Kuling på polisen som hatar allt som säger pang får neka alla licensansökningar på vapen som han tycker ser "farliga" ut.
Det enda sättet som jag kommer på, på rak arm är att sätta stopp för alla halvautomater och det vill jag definitivt inte.
Man kan tycka vad man vill om hur gps-pejlarna används, jag håller med dig om att det missbrukas, och alla andra grejer. Men det är svårt för att inte säga omöjligt att hindra utvecklingen. Man kan bara hoppas på att grejerna används på ett vettigt sätt.
Nu är jag för ung för att ha varit med själv men har hört att det fanns många åsikter om kikarsiktet när det började bli allmänt tillgängligt. Det var ett onödigt påfund, ingen riktig skytt behöver ett sånt m.m.
Hur ser det ut idag om man tittar på 1000 kulgevär. Några enstaka av dom som enbart har öppna riktmedel kanske.
Kan gissa att liknande tongångar kunde höras när komradio började komma osv. osv.
Ser att du under tiden som jag påtat med den här texten skrivit att du anser att ingen halvautomat är nödvändig.
Men säg att du har någon sjukdom eller liknande som gör att det är svårt för dig att repetera en cylinder.
Du klarar av att skjuta och träffa där du vill men just repeteringen ställer till det. Ska du inte kunna vara med och jaga då?
Och du kan inte tänka dig något scenario där det känns tryggt att kunna få iväg ett par smällar väldigt snabbt?
Utan att ha någon erfarenhet av eftersök på skadade björnar och vildsvin så känner jag att jag gärna hade haft den möjligheten om det är så att djuret gått undan in i ett rishelvete.