Jakt och Fiske

Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

162 inlägg 20694 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

Re: Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#885959Du kan ställa samma fråga om vilket jaktvapen som helst, och få tusen olika svar.

Bengtssons båtar

hfab  
tallen100 skrev:Begriper inte varför ett jaktvapen ska se ut som något annat än just ett jaktvapen?

Hur ser jaktvapen ut?

hfab  
Röjkvist skrev:Men om nu fel person får tag i vapnet så är ar15 mycket farligt.
Finns det inga ar15 så kan fel person åtminstone inte bruka ett sådant.

Tänk dig att fel person får tag i en kofot. Hur mycket skada kan man inte tillfoga då?
Eller en fogsvans.
Ska vi förbjuda allt som folk kan skadas av?

Mikko  
#885970En väldigt bra ändring i vapenlagen är ju att man får förvara sitt jaktvapen på en annan ort än där du bor. Självklart i ett godkänt vapenskåp.

tallen100  
hfab skrev:
tallen100 skrev:Begriper inte varför ett jaktvapen ska se ut som något annat än just ett jaktvapen?

Hur ser jaktvapen ut?

Det tror jag du vet om du tänker efter.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#885984Kanske den enklaste lösningen?

mannen  
tallen100 skrev:
hfab skrev:

Hur ser jaktvapen ut?

Det tror jag du vet om du tänker efter.

Hör kommer några exempelbilder.

1751357584_1000014196.jpg
1751357583_1000014195.jpg

tallen100  
#886061Är man så usel skytt att man inte klarar jakten med ett "normalt" vapen så är väl frågan om man inte ska försöka hitta en annan hobby, eller så kanske man har det för att se ball ut, eller vad är vitsen?
Kanske jag som är korkad men jag skulle då inte vilja ha ett sånt vapen att jaga med.
(Skulle inte vilja ha ett sånt vapen överhuvudtaget, kanske därför jag inte begriper)

mannen  
tallen100 skrev:Är man så usel skytt att man inte klarar jakten med ett "normalt" vapen så är väl frågan om man inte ska försöka hitta en annan hobby, eller så kanske man har det för att se ball ut, eller vad är vitsen?
Kanske jag som är korkad men jag skulle då inte vilja ha ett sånt vapen att jaga med.
(Skulle inte vilja ha ett sånt vapen överhuvudtaget, kanske därför jag inte begriper)

Man behöver inte vara förtjust i AR modellerna för att tycka att det regeringen föreslår nu är tokigt. 🙂
Vad är nästa grej som ska förbjudas bara för att någon vaknat på fel sida?

Vad är skillnaden mellan AR modellerna och en BAR, Benelli eller CG2000 m.fl.?
Förutom tycke och smak då?
Utseende räknar jag in i tycke och smak..

Ska bara repetrar vara tillåtna?
Tycker då synd om dom som av olika anledningar har svårt att hantera en repeter men vill jaga ändå.
Nu var det där ett väldigt långtgående påstående då jag inte tror att det är så du menar.

Men att förbjuda enbart AR och inte andra vapen med samma funktion är som att förbjuda folk från att köpa en Ferrari eller Lamborghini eller kanske till och med VW för att dom ser för snabba ut.
Vem bestämmer att dom ser för snabba ut? Vad är det som gör att dom ser för snabba ut? M.m.
Det blir ju väldigt godtyckligt. Och inte rättvist heller?

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886068Jägare brukar väl inte ha någon hjälm???

mannen  
th skrev:Jägare brukar väl inte ha någon hjälm???

Men handgranaterna är okej? 😁 🤣

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886072Missade dem. Gamla hederliga handgranater med långt handtag 👍 Kan vara bra mot aggressiva älgar ???

tallen100  
mannen skrev:
tallen100 skrev:Är man så usel skytt att man inte klarar jakten med ett "normalt" vapen så är väl frågan om man inte ska försöka hitta en annan hobby, eller så kanske man har det för att se ball ut, eller vad är vitsen?

Man behöver inte vara förtjust i AR modellerna för att tycka att det regeringen föreslår nu är tokigt. 🙂
Vad är nästa grej som ska förbjudas bara för att någon vaknat på fel sida?

Vad är skillnaden mellan AR modellerna och en BAR, Benelli eller CG2000 m.fl.?
Förutom tycke och smak då?
Utseende räknar jag in i tycke och smak..

Ska bara repetrar vara tillåtna?
Tycker då synd om dom som av olika anledningar har svårt att hantera en repeter men vill jaga ändå.
Nu var det där ett väldigt långtgående påstående då jag inte tror att det är så du menar.

Men att förbjuda enbart AR och inte andra vapen med samma funktion är som att förbjuda folk från att köpa en Ferrari eller Lamborghini eller kanske till och med VW för att dom ser för snabba ut.
Vem bestämmer att dom ser för snabba ut? Vad är det som gör att dom ser för snabba ut? M.m.
Det blir ju väldigt godtyckligt. Och inte rättvist heller?

Jag håller helt med i det.

Däremot har jag svårt att begripa att folk vill ha ett sådant vapen och jaga med 😉

mannen  
#886075Jag antar att många förstod min tanke bakom bilderna jag laddade upp lite längre upp men jag förklarar min tanke ändå.

Jag är ingen expert på olika mauser versioner men antar att vapnet på den nedre bilden är en kar98k. Det är en vidareutveckling av mauser 98an. Den största skillnaden är nog att det är kortare pipa på kar98 jämfört med 98.

I alla fall till saken. Jag tror, notera tror, att Mauser 98an, Enfielden och Naganten i alla deras olika versioner delar på den föga åtråvärda andra platsen som dom gevär/karbiner som dödat flest männniskor genom historien. Kalashnikoven och då buntar jag ihop 47, akm och 74 till en och samma leder nog den ligan vid det här laget.

Det betyder i min värld att det här med militärt ursprung och utseende som ofta hörs om jaktvapen och som har gällt för licens på halvautomater faller platt.
Mauser 98 och föregångaren 96 är det vi ser som den klassiska älgstudsaren idag. Alla husqvarnor fram till och med 1600 serien är mauser konstruktioner. 1600 är som ett mellanting mellan hva och mauser, alldeles för enkelt uttryckt.
Finns hur många civila tillverkare som helst som byggt och bygger studsare på mausers låda.
Jag menar, är det något vapen som har en "jobbig bakgrund" så är det mausern.

Sen ja, vore jag kriminell och hade brutit mig in i ett vapenskåp hos Svensson så hade jag tagit en halvautomat före en repeter.
Men hur ofta händer det överhuvudtaget? Om jag fattat det rätt så vet inte en polisen det....
Verkar liksom inte svårt att få tag på ett vapen på andra sätt....

PS. Till er som tror att en halvautomat är mycket "farligare" än repeter. Kolla upp vad "mad minute" är.
Det är inte verktyget utan den som håller i det som gör det.

Mikko  
mannen skrev:Jag antar att många förstod min tanke bakom bilderna jag laddade upp lite längre upp men jag förklarar min tanke ändå.

Jag är ingen expert på olika mauser versioner men antar att vapnet på den nedre bilden är en kar98k. Det är en vidareutveckling av mauser 98an. Den största skillnaden är nog att det är kortare pipa på kar98 jämfört med 98.

I alla fall till saken. Jag tror, notera tror, att Mauser 98an, Enfielden och Naganten i alla deras olika versioner delar på den föga åtråvärda andra platsen som dom gevär/karbiner som dödat flest männniskor genom historien. Kalashnikoven och då buntar jag ihop 47, akm och 74 till en och samma leder nog den ligan vid det här laget.

Det betyder i min värld att det här med militärt ursprung och utseende som ofta hörs om jaktvapen och som har gällt för licens på halvautomater faller platt.
Mauser 98 och föregångaren 96 är det vi ser som den klassiska älgstudsaren idag. Alla husqvarnor fram till och med 1600 serien är mauser konstruktioner. 1600 är som ett mellanting mellan hva och mauser, alldeles för enkelt uttryckt.
Finns hur många civila tillverkare som helst som byggt och bygger studsare på mausers låda.
Jag menar, är det något vapen som har en "jobbig bakgrund" så är det mausern.

Sen ja, vore jag kriminell och hade brutit mig in i ett vapenskåp hos Svensson så hade jag tagit en halvautomat före en repeter.
Men hur ofta händer det överhuvudtaget? Om jag fattat det rätt så vet inte en polisen det....
Verkar liksom inte svårt att få tag på ett vapen på andra sätt....

PS. Till er som tror att en halvautomat är mycket "farligare" än repeter. Kolla upp vad "mad minute" är.
Det är inte verktyget utan den som håller i det som gör det.

Ja det var ju en här i tråden som skrev att kofoten och fogsvansen var farlig också.
Det är bara trams.
Alla jägare och vapenägare vet väl att alla vapen är livsfarliga.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).