Rekylrädsla bidrar inte till bättre skytte mot viltet!
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Sundhult skrev:Mikko skrev:Sundhult skrev:Mikko skrev:Pruppen skrev:Mikko skrev:
Ja det var ju en här i tråden som skrev att kofoten och fogsvansen var farlig också.
Det är bara trams.
Alla jägare och vapenägare vet väl att alla vapen är livsfarliga.
Jag har dåligt minne och orkar inte gå tillbaka i tråden för att kolla. Så rätta mig om jag har fel men visst tycker du att AR förbudet är bra?
Förklara gärna varför du tycker det.
Jag hör väl till dom gamla jägarna som tycker det har blivit för mycke hjälpmedel inom jakten, däribland AR vapen moderna militärvapen hör inte hemma inom jakt. Det jagas på tok för mycket med hjälp av hundGPS, och hur värmekameran kunnat bli godkänd för all jakt är ju skrämmande.
Jag förstår att den är bra för att skuta vildsvin på nätterna.
Snart blir väl drönare lagliga att ha undre jakt också, tänk få skicka upp en drönare ett par 100m ovanför älgpasset med en värmekamera.
Berätta mer.
Varför är AR ett för bra hjälpmedel för att jag? 🤔
Jag förstår inte riktigt.
Jag tycker jag har förklarat varför jag inte vill ha ett AR vapen, dom och alla halvautomater behövs inte. Förklara för mig vad som är bra med AR vapen.
Sen beskriver ju Tallen 100 det ganska bra också.
Det jag läser får mig mest att tänka på "bittra gamla gubbar som är emot förändring", men jag tror inte det är så egentligen.
Jag tänker att olika personer har olika sätt att uppleva sin jag på, och jagar av olika anledningar.
AR var inte så intressant för mig personligen när jag skaffade en bössa nyligen, samtidigt som jag får står att vissa kan gilla den tack vare hur plattformen är. Det går inte komma ifrån att det är en smart konstruktion som gör det enkelt att hantera tillbehör och ha bra ergonomi.
Jag förstår också de som vill kunna skjuta med halvautomat vid exempelvis vildsvinsjakt och eftersök.
Ljuddämpare, skjutstöd och andra nymodigheter hjälper till att göra jakten säkrare på flera sätt.
jag väljer nog att ha ett öppet sinne, förstår att olika personer vill uppleva jakten på olika sätt, och tänker att nog kan alla parter samexistera utan att nervärdera varandra.
Den som vill ha en rejält gamla Husqvarna-bössa kan ha det och jaga tillsammans med någon som har en AR, och dessutom tycka att att den andre gör helt rätt utefter hur den vill uppleva sin jakt.
r93 skrev:Jag hade hellre valt en tysk välsmord halvautomat än en amerikansk byrålåda till repeter.
Mikko skrev:Jag skulle inte välja en välsmord halvautomat på vintern när det är minusgrader och snö. Det blir ju alltid lite is på vapen när det är vinter.