Jakt och Fiske

Annat jaktlag nyttjar väg utan tillåtelse.

39 inlägg 7790 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annat jaktlag nyttjar väg utan tillåtelse.

MalZon  
#859709 Jag har inte haft några tankar på krig, ville mer ha lite mer på fötterna om de fortsätter att ignorera stängd bom, skyltar och fortsatt ta sig friheter att köra motordrivna fordon på någon annans mark utan tillåtelse.

Södra, Sveaskog, Skogsstyrelsen och närmsta bekantskapskretsen har tillgång till vägen. Inget konstigt med det. Inte tar jag min fyrhjuling och kör på någon annans mark innan jag fått tillåtelse, då kräver jag samma respekt tillbaka. Är väl inget konstigt med det?

TS
Jakt hos Bengtssons

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859744 Brukar ha till hobby att dra runt på skogsvägnätet på mc. Men en stängd vägbom rundar jag inte bara för att jag kan. Det är en tydlig markering och det handlar om respekt

RS  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859786 [quote="MalZon"]Jag har inte haft några tankar på krig, ville mer ha lite mer på fötterna om de fortsätter att ignorera stängd bom, skyltar och fortsatt ta sig friheter att köra motordrivna fordon på någon annans mark utan tillåtelse.

Södra, Sveaskog, Skogsstyrelsen och närmsta bekantskapskretsen har tillgång till vägen. Inget konstigt med det. Inte tar jag min fyrhjuling och kör på någon annans mark innan jag fått tillåtelse, då kräver jag samma respekt tillbaka. Är väl inget konstigt med det?[/quote]

Man tror knappt sina öron. Jag har hyrt ut jakt under många år och attityden som du beskriver är tvärtom mot vad jag är van vid. Självklart skall ingen köra på din mark utan din tillåtelse. Stå på dig och se till att sveaskog löser problemet. Vilka ynkedomar till jägare som inte kan skilja på mitt och ditt! Om någon av mina jaktarrendatorer hade betett sig så mot en granne så hade de inte blivit kvar länge.

alias  
Humlas skrev:Vi ska vara hjälpsamma och tillmötesgående på landsbygden. Vägbommar kan vara stängda när körning medför skada på vägen, annars öppna. Det krävs många passager av en personbil på en torr väg för att det ska bli slitage, något som sällan blir fallet på en skogsväg. Ofta ligger bruna argument som att man vill vara ensam på skogen bakom och inte vill att andra ska vara där. Har sett många bommade igenväxta vägar som växt igen pga för lite trafik.

Hjälpsam och tillmötesgående är man mot dem som förtjänar det, oavsett om man är på landsbygden eller i stan!

Vägbommar på enskilda vägar utan statsbidrag är stängda och låsta när väghållaren så finner lämpligt. Att stänga trafik ute när vägkonstruktionen kräver det p.g.a. väderlek eller andra omständigheter är bara en av nyttorna med vägbommar.

Ytterligare fördelar med låsbara vägbommar:
-Man minskar risken för att någon "berikar" ens skog utmed skogsbilvägar och vändplaner med skräp/sopor.
-Man gör vad man kan för att försvåra stölder från avlägset belägna byggnader eller maskiner.
-Man slipper att bli innestängd på, eller utestängd från, skiftet p.g.a. t.ex. svamp-/bärplockare som parkerar mitt på skogsbilvägen så man inte kommer förbi påväg till eller från skogsarbete.

MVH
Alias

tallen100  
#859792 Det där med att försvåra stölder gäller väl knappast längre när mer eller mindre varenda en har en batteridriven vinkelslip/rondell, om de vill innanför bommen så är det gjort på en minut. däremot skyltar du på sätt och vis med den låsta bommen att här finns det nog "grejor och ingen är hemma" och de tjuvaktiga får sen vara ifred och verka ostört när de åkt in och stängt bommen efter sig.
Men att låsa ute hederligt folk fungerar det bra till, både på gott och ont.

jannee  
#859796 Det är HELT omöjligt att låsa ut nattfolket.
Enda lösningen är att med en åtelkamera fotografera dem.
När du sedan vet vilka det är gäller det bara att tukta dessa på ett lämpligt sätt.
Myndigheterna lär absolut inte hjälpa dig - tvärtom kan du bli anmäld för olaga fotografering.
En rottweiler kan få den mest obetänksamme till att tänka om.

Användarvisningsbild

Tornedaling  
#860671 Jag förstår inte varför ni inte tillåter det andra laget köra på vägen.
De kör väl inte någon tung trafik som skadar vägen och inte heller året runt.
Vi i vår by här i norr tycker att får de köra på min väg så får jag nyttja deras väg mm.
Vi vill vara generösa vilket alltid brukar ge något tillbaka.
Visst finns det en knepig man även här i byn som inte gör det men han ses av alla andra som en knäppis

Användarvisningsbild

Elis76  
#860742 @Tornedaling

Så gör vi även i min Tornedalsby och angrändande byar.

tallen100  
#860760 Så har det väl alltid fungerat i de flesta byar, men så kommer någon stadsbo och köper något ställe eller mark och sen är det bommar och pekpinnar som gäller.
Det är ett bra sätt att inte bli särskilt populär på, och det tycks tyvärr numera finnas någon sån i nästan varje by.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).