jannee skrev:Populationen av räv varierar enormt mellan landskapen/länen.
Man kan inte generellt gå ut med skottpengar på ett djur som mer eller mindre redan är utrotat i vissa delar av Sverige.
"Tror" att det endast är jägarna som vill decimera stammen.
Då betydligt bättre att varje markägare får avgöra om denne vill ha räv eller inte på sina marker.
Eftersom räven är revirhävdande behöver det inte drabba omgivande grannar speciellt mycket.
Gör i stället som Norge, inför 500/2 000 kr/gris i skottpengar.
Bilförsäkringsbolagen och dess kunder borde i alla fall då bli nöjda.
Eftersom jägarna inte förmår decimera rådjurstammen är räven den ende predatorn vi skogsägare kan förlita oss till.
Huggar Herman skrev:Detta är kanske lite off topic, men jag blir förvånad att läsa om summorna som betalas för arrenden och att "folk skriker efter jaktmark".
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt byta jakträtt i vårt VVO på 1375 ha mot ett aktivt viltvårdsarbete på mina marker, men intresset har varit noll.
Kan någon förklara för mig varför det är på det viset?
Arvid0 skrev:Huggar Herman skrev:Detta är kanske lite off topic, men jag blir förvånad att läsa om summorna som betalas för arrenden och att "folk skriker efter jaktmark".
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt byta jakträtt i vårt VVO på 1375 ha mot ett aktivt viltvårdsarbete på mina marker, men intresset har varit noll.
Tillgång och efterfrågan. Var någonstans? Tyvärr är det väl så att idag är folk i regel beredda på att betala för att slippa jobba. Tycker man ser samma i ideella föreningar och annat. Man har så pass bra lön att man hellre betalar än jobbar av det.
Arvid0 skrev:Tillgång och efterfrågan. Var någonstans? Tyvärr är det väl så att idag är folk i regel beredda på att betala för att slippa jobba. Tycker man ser samma i ideella föreningar och annat. Man har så pass bra lön att man hellre betalar än jobbar av det.
Huggar Herman skrev:Detta är kanske lite off topic, men jag blir förvånad att läsa om summorna som betalas för arrenden och att "folk skriker efter jaktmark".
alias skrev:
Var har du presenterat förslaget (tänker på vilken målgrupp som blir mottagare av ditt erbjudande)?
Är det så att du inte ens har fått några följdfrågor angående vad "ett aktivt viltvårdsarbete" innebär?
Har du en klar bild av vad det ska innefatta för åtgärder (i så fall vore det intressant att få reda på vilka altiviteter och beräknad tidsåtgång)?
Jag upplever att det då och få dyker upp jägare/jaktlag här på forumet och söker jakträttsupplåtelser, där vederbörande torgför sina höga viltvårdsambitioner.
MVH
Alias
Huggar Herman skrev:alias skrev:
Var har du presenterat förslaget (tänker på vilken målgrupp som blir mottagare av ditt erbjudande)?
Är det så att du inte ens har fått några följdfrågor angående vad "ett aktivt viltvårdsarbete" innebär?
Har du en klar bild av vad det ska innefatta för åtgärder (i så fall vore det intressant att få reda på vilka altiviteter och beräknad tidsåtgång)?
Jag upplever att det då och få dyker upp jägare/jaktlag här på forumet och söker jakträttsupplåtelser, där vederbörande torgför sina höga viltvårdsambitioner.
MVH
Alias
Nu är det ett par år sedan jag försökte senaste gången, men jodå, jag har via jaktintresserade vänner fått veta att det finns andra som söker jaktmarker och presenterat vad jag skulle vilja byta jakträtter mot.
Passröjning, underhåll av jakttorn, anläggande av stödutfordringsplatser och ev. skyddsjakt.
Enligt mitt sätt att se på det de saker man skulle göra på sin egen mark om man var en aktiv och intresserad jägare och inga orimliga krav tycker jag.
(Hur lång tid det tar skiter jag egentligen i, det är ju ett kontinuerligt arbete och resultatet som räknas)
Men, då har det blivit totalt tyst så uppenbarligen är mina krav för höga mot vad som erbjuds tillbaka så jag la ner mina försök.