ons 29 dec 2021, 11:26#741097
I min ungdom, när jag skaffat vapen och börjat jaga rådjur, så fanns det alltid någon äldre att bli med och jaga. Vi kunde bli en grupp på 4-5 personer, varav 2-3 var unga jägare. Detta gjorde att unga jägare fick chansen att lära av mer erfarna.
Rådjurstammen hölls på en acceptabel nivå och beteskadorna var minimala.
Efter ett fåtal år som jägare gjorde vargen inträde här i mitt område. Eftersom vargen "gjorde rent" så fanns nästan inget att jaga på, så då var det flera äldre jägare som inte skaffade ny hund när den gamla gått ur tiden och ingen av oss unga tyckte att det var någon ide att köpa hund, som ändå riskerade att bli vargmat.
Även jag tappade lusten för jakten och på så vis har inte mina barn blivit införlivade i jaktmiljön.
När älg och rådjur var borta så försvann även vargen från området. Maten var slut.
Rådjuren kom dock snabbt tillbaka och en bidragande orsak var utfodring, en nästan manisk avskjutning av räv samt ett antal jägare som gått ur tiden samtidigt som ingen föryngring av jägare har skett.
Detta ledde till en markant ökning av betesskador på plantor av rådjur. Betesskador på 80% i nyplantering var inte ovanligt. Enda sättet är att behandla med Trico eller liknande och då har jag inga skador. Nu är vargen återigen är på ingång och då löser sig säkert problemet med betesskador igen för en period utan hjälp av jägarkåren.