Jakt och Fiske

Hur många har tänkt sig att utveckla jaktturism ?

43 inlägg 14404 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Hur många har tänkt sig att utveckla jaktturism ?

Älgfoderodlare  
#497644Det är just det där med "lagom" belastning över året som man vill hitta.[/quote]

Har det blivit så att du skulle kunna ha mer gäster än vad du just nu tycker att du vill ta dig tid ? Blir formen av naturturism att skapa en större efterfrågan på bara en kort tid om man fått nöjda kunder ? Hur har ni upplagt med boendeformer ? Har mysiga små "pittoreska" stugor i en lummig skog med lägre grad av bekvämligheter, en större attraktion än modernare med allt i elektronik o sanitetsväg ? Eller behövs det en bra mixt av allt ?

TS
Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497648Älgfoderodlare antydde "rika viltstammar" i första inlägget. Underförstått mer vilt, som givetvis behöver mer foder, inte sällan på andra skogsägares marker - som då får sina ungskogar fullständigt söderbetade! Något jag finner djupt oetiskt. (Och ja, jag skulle bli precis lika irriterad om någon medvetet släppte sina kor på skogsbete i andras skogar).

Å utan rika viltstammar, så är det väl svårt sälja jakter i någon större omfattning, skulle jag tro. Alltså för du över en betydande del av kostnaden för din inkomstbringande jaktverksamhet på andra skogsägare, vilket sällan går hem.

Å inte heller tjänar du några pluspoäng på att göra dig lustig över mitt namn. Upprepas det, ser jag ingen annan utväg än att anmäla ditt inlägg. Förväntar mig en ursäkt från dig.
Senast redigerad av Niking mån 12 feb 2018, 10:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#497649Så möjligheten finns att det vi ser, är inte det samma som en hitrest turist ser ? Så en fin eller udda anmärkningsvärd upplevelse utan skotttillfälle, kan "smälla" högre än att egentligen skjuta något ?[/quote]
Absolut finns det de!
Angenämt för en skogsbrukare att visa det unika som finns på just sin egen fastighet och dessutom få betalt.[/quote]

Även om man inte tar betalt för enskilda saker så kan ju en helhetsupplevelse kunna generera en bättre totalintäkt / boendeperiod. En sån sak som kan ev. tillföra något är ju min tanke om ett Arboretum samt en naturstig där man får se o prova på saker som tillhör ett skogsbrukande o jaktutövande. Ev. kunna ha lite exotiska trädslag som man drivit upp själv, som kan köpas eller planteras på plats eller att gästen får den som gåva för att ytterligare krydda upplevelsen.

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Niking skrev:Älgfoderodlare antydde "rika viltstammar" i första inlägget. Underförstått mer vilt, som givetvis behöver mer foder, inte sällan på andra skogsägares marker - som då får sina ungskogar fullständigt söderbetade! Något jag finner djupt oetiskt. (Och ja, jag skulle bli precis lika irriterad om någon medvetet släppte sina kor på skogsbete i andras skogar).

Å utan rika viltstammar, så är det väl svårt sälja jakter i någon större omfattning, skulle jag tro. Alltså för du över en betydande del av kostnaden för din inkomstbringande jaktverksamhet på andra skogsägare, vilket sällan går hem.

Å inte heller tjänar du några pluspoäng på göra dig lustig över mitt namn. Upprepas det, ser jag ingen annan utväg än att anmäla ditt inlägg. Förväntar mig en ursäkt från dig.

-Ja du Niklas, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag gjorde narr av ditt namn. Men säg mig, om du nu utsätter dig för risken att få din skalp lite tilltufsad via dina inlägg. Har jag som förslag att du istället för att inte tillföra denna tråd, som rubriken antyder, något i utvecklande syfte, gör dina inlägg där de kan vara mer uppskattade. Och om du inte har läst alla kommentarerna än, kan jag informera dig om att andra just upplyst mig om att det kan ha ett lika stort marknadsvärde att sälja upplevelser som skottilfällen. Och jag vet inte om du såg att det sitter ett frågeteckan bakom de tankar o funderingar jag för fram i mitt första inlägg. Det är inte det samma som att jag påstår, man gör en frågaställning om något ! Nu har du snart en kommentar om det också, så varför bryr man sig egentligen. Har du som mål att söka sabotera alla trådar som inte faller dig i smaken, då kan man lika gärna avsluta sin tid på forumet.
Tack Niklas för att du gjort mig medveten om en sak, en mycket viktig sak. Men det tar jag med mig härifrån som minne av det jag lärt mig av andra.

TS

bgsentr  
#497664Om alla jagande markägare planterade tall på tallmarker skulle vi inte ha problem med nuvarande viltstammar.
Men eftersom de planterar gran och inte vill kännas vid problemet så finns bara en utväg och det är omedelbar halvering av älg och rådjursstammarna.
Men jag överväger att säga upp mina jaktarrendatorer och sälja jakter till tyskar och danskar som skjuter istället för att fotografera.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:Så möjligheten finns att det vi ser, är inte det samma som en hitrest turist ser ? Så en fin eller udda anmärkningsvärd upplevelse utan skotttillfälle, kan "smälla" högre än att egentligen skjuta något ?

Absolut finns det de!
Angenämt för en skogsbrukare att visa det unika som finns på just sin egen fastighet och dessutom få betalt.[/quote]

Även om man inte tar betalt för enskilda saker så kan ju en helhetsupplevelse kunna generera en bättre totalintäkt / boendeperiod. En sån sak som kan ev. tillföra något är ju min tanke om ett Arboretum samt en naturstig där man får se o prova på saker som tillhör ett skogsbrukande o jaktutövande. Ev. kunna ha lite exotiska trädslag som man drivit upp själv, som kan köpas eller planteras på plats eller att gästen får den som gåva för att ytterligare krydda upplevelsen.[/quote]
Är det enbart jaktturism(kundgrupp=jägare) som du tänker på eller är det typ naturupplevelse(kundgrupp=stadsbo) också ett alternativ?

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Älgfoderodlare antydde "rika viltstammar" i första inlägget. Underförstått mer vilt, som givetvis behöver mer foder, inte sällan på andra skogsägares marker - som då får sina ungskogar fullständigt söderbetade! Något jag finner djupt oetiskt. (Och ja, jag skulle bli precis lika irriterad om någon medvetet släppte sina kor på skogsbete i andras skogar).

Å inte heller tjänar du några pluspoäng på göra dig lustig över mitt namn. Upprepas det, ser jag ingen annan utväg än att anmäla ditt inlägg. Förväntar mig en ursäkt från dig.

-Ja du Niklas, jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag gjorde narr av ditt namn. Men säg mig, om du nu utsätter dig för risken att få din skalp lite tilltufsad via dina inlägg. Har jag som förslag att du istället för att inte tillföra denna tråd, som rubriken antyder, något i utvecklande syfte, gör dina inlägg där de kan vara mer uppskattade. Och om du inte har läst alla kommentarerna än, kan jag informera dig om att andra just upplyst mig om att det kan ha ett lika stort marknadsvärde att sälja upplevelser som skottilfällen. Och jag vet inte om du såg att det sitter ett frågeteckan bakom de tankar o funderingar jag för fram i mitt första inlägg. Det är inte det samma som att jag påstår, man gör en frågaställning om något ! Nu har du snart en kommentar om det också, så varför bryr man sig egentligen. Har du som mål att söka sabotera alla trådar som inte faller dig i smaken, då kan man lika gärna avsluta sin tid på forumet.
Tack Niklas för att du gjort mig medveten om en sak, en mycket viktig sak. Men det tar jag med mig härifrån som minne av det jag lärt mig av andra.

Ursäkten accepterad.

Trist att du inte ser min poäng (som f.ö. inte alls är att sabotera tråden). För att det ska fungera med jaktturism , tycker jag att det behövs tillräckligt med mark, så att viltet INTE skadar andra markägares egendom.

För det är ju en sak om du medvetet väljer att offra dina egna föryngringar, för att jaktturism skulle vara mer lukrativt. Men att ha en jaktturismverksamhet som direkt eller indirekt stör och/eller förstör grannarnas egendom känns definitivt inte ok, anser jag.

Å vad jaktarrende beträffar, så skulle jag personligen kräva ett helt annat pris om jaktarrendatorn skulle hyra ut korttidsjakter i andra hand mot betalning.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 12 feb 2018, 10:39, redigerad totalt 2 gånger.

sveakatten  
#497681Tror det är väldigt svårt för oss som inte har ert problem med betade plantor (i någon större utsträckning) att förstå ert problem.
Jag minns ju när vi kunde åka ut en kväll och se 10 tals älgar utan problem, och det var inget större väsen om betade plantor.
Nu kan vi åka en runda på 10 mil i skogen utan att se någon älg, möjligen något rådjur,
Det är ju heller inte så roligt, varken som fotograf eller jägare.

Användarvisningsbild

#497682Tja, problemet med betade träd är att det del ger sämre volymtillväxt och, framförallt, betydligt sämre kvalitet. Bottenstocken blir bara massaved eller brännvidd istället för klass 1 eller bättre.
/Niklas

sveakatten  
#497748Det tror jag nog alla förstår, det som jag har svår att förstå är att ni tydligen inte får någon föryngring kvar, om ni inte sprutar.
Här har jag större problem med fejning och lite bark gnag.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497775Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men här har vi inga stora områden där man kan/bör plantera tall utan det är blandat gran och tall om vartannat. Plantera 1000 plantor tall känns lite för riskfyllt.

bgsentr  
Mangan skrev:Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men här har vi inga stora områden där man kan/bör plantera tall utan det är blandat gran och tall om vartannat. Plantera 1000 plantor tall känns lite för riskfyllt.

Det är det som är problemet, vet inte om du är jägare, men om inte ens jägarna plantera tall så finns det bara en lösning halvering av viltstammarna.
Jag brukar alltid plantera ungefär som det växt innan, är det blandat gran och tall så blandar jag när jag planterar
Bra för
Mångfald
stormfasthet
mindre röta
bättre för vilt

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:
Flax12 skrev:Det är just det där med "lagom" belastning över året som man vill hitta.

Har det blivit så att du skulle kunna ha mer gäster än vad du just nu tycker att du vill ta dig tid ? Blir formen av naturturism att skapa en större efterfrågan på bara en kort tid om man fått nöjda kunder ? Hur har ni upplagt med boendeformer ? Har mysiga små "pittoreska" stugor i en lummig skog med lägre grad av bekvämligheter, en större attraktion än modernare med allt i elektronik o sanitetsväg ? Eller behövs det en bra mixt av allt ?

Mitt svar till den funderingen är att jag vet för lite ännu, är ju nybörjare inne på andra året.
Genuin upplevelse är intressant för gästerna, hade en kille från Miami som följde med och plogade snö
med traktorn och i samband med det en kort visit hos min farbror på kaffe. Han var lyrisk om jag uttrycker det milt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).