Trädfällning (arborist)

Fällning av träd som företag

5 inlägg 1435 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällning av träd som företag

Rolle85  
#855735 Hej, jag har motorsågskörkort A+B. Skulle vilja kunna utföra enklare fällningar åt privatpersoner. Dvs inga svåra träd som kräver någon större precision osv.
Får jag göra detta och i vilken bolagsform ska man göra detta? Dvs bara som extraknäck någon enstaka gång.
Mvh

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällning av träd som företag

anersimyra  
Rolle85 skrev:Hej, jag har motorsågskörkort A+B. Skulle vilja kunna utföra enklare fällningar åt privatpersoner. Dvs inga svåra träd som kräver någon större precision osv.
Får jag göra detta och i vilken bolagsform ska man göra detta? Dvs bara som extraknäck någon enstaka gång.
Mvh

Visst får du det såvida du registrerar dig som t.e.x enskild företagare.

Användarvisningsbild

Rolle85  
#855778 Hur fungerar det med försäkring? Dvs om man fäller hos någon annan och det sker en skada, hur hanteras de?

TS
Användarvisningsbild

Bert1  
#855782 Du behöver ha en försäkring som täcker sådant
Enklast att rådgöra med sitt försäkringsbolag

Användarvisningsbild

anersimyra  
Rolle85 skrev:Hur fungerar det med försäkring? Dvs om man fäller hos någon annan och det sker en skada, hur hanteras de?

Då är det fastighetens försäkring som täcker skadan. Enligt god sed inom försäkringsbranschen ska det i vart fall fungera på det sättet men några bolag försöker slingra sig och hänvisa till hantverkarens försäkringsbolag. Vid en skada ska alltså fastighetsägaren kontakta sitt eget försäkringsbolag som därefter reglerar saken med ditt försäkringsbolag. Om kunden saknar försäkring och ditt bolag anser att du inte kan lastas för skadan så kan kunden helt enkelt bli utan ersättning.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).