Trädfällning (arborist)

Humboltd uppe i träd för att landa stam utan bakslag

5 inlägg 2072 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Humboltd uppe i träd för att landa stam utan bakslag

Ekkah  
#846779 Vid sektionsfällning där sektionen är lång, ibland tom längre än kvarvarande stam om man t ex fäller toppen under halva trädhöjden, finns ju stor risk att när toppen når marken så slår andra änden tillbaka. Antingen i stammen eller bredvid stammen och man kan ju då träffa något oönskat (markägarens staket el dyligt...)
Har sett ett klipp där man använder omvänt skär/humboldt vilket ska göra så att stammen glider av tidigare och inte får samma rotation som vid vanligt skär.

Någon som har provat? I filmen har han i mina ögon ev fördel av att stammen lutar lite i fällriktningen. Kan det finnas risk att, trots lutningen på skäret, att sektionen ändå är sträv nog att 'klibba fast' på stammen, dvs vi får ändå rotation och risk för bakslag.

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Humboltd uppe i träd för att landa stam utan bakslag

Raggarö  
#846785 OBS! Jag är ingen arborist!

Jag har använt Humboldt-skär i många år då jag tuppat (hamlat) Askar från stege (vilket jag helst undviker men som påminner om ditt problem). Det har fungerat utmärkt på grenar/stammar som lutat i fällriktningen. Återstoden, (de stammar som står rätt upp) har jag förberett med konventionellt skär och sedan dragit ner med lina.

Fällskärets djup har varierat betydligt, en tredjedel av grendiametern har funkat bäst.

Raggarö

Användarvisningsbild

Ekkah  
#846840 Tackar, får prova helt enkelt 👍

TS

Dsv  
#847099 Den generella regeln säger att man inte fäller större sektioner än man kan hantera för hand, då finns det väldigt liten risk att sektionen faller i oönskad riktning då du bara kan putta stammen dit du vill.
Men som svar på din fråga så får humbolt rotänden tidigare i marken än ett traditionellt fällskär som får toppen tidigare i marken.

Användarvisningsbild

crosberg  
#859482 Det viktigaste är att fällkammen bryts 100% innan de två ytorna i riktskäret kommer ihopp. Annars riskerar man att rotationen blir för stor eller även att fällningen blokeras så att toppen hänger kvar :-o (gäller även vid vanlig fällning på marken).

Detta säkras med ett mycket öppet riktskär, dvs. stor vinkel, och en så liten fällkamm som möjligt (och att evt. kapa lite på varje sida av fällkammen också så att det inte riskerar at hänga i en av sidorna).

Ju senare fällkammen bryts ju mer rotation. Om fällkammen bryts korrekt flyger toppen fram en bra bit oavsett om man använder Humboldt eller vanligt snitt.

Det går bra att ta stora toppar på grova träd. Med mycket höga (och klena) träd kan man dock få en hemsk rodeo i den kvarvarande delen av trädet om man tar för stor en topp (flera bra youtube exemplar på detta).

Även med 20 års erfarenhet klättrar jag altid upp lite högre om det är möjligt och om det finns någon okontrollerat risk alls. Små toppar - små problem :-)
Och vyn från toppen blir bättre.

Mvh Christian

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).