Trädfällning (arborist)

Tall med sidolut

7 inlägg 2572 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tall med sidolut

kjmh  
#845841 Hej! Har ni någon tumregel för hur mycket sidolut en tall tål vid fällning? Har en rejäl tall som ska ner och den lutar kanske 1-1,5 i sidled meter mellan topp och rot, diameter kring 50 cm i roten. Vill inte riskera att brytmånen knäcks i fällningen eftersom marginalerna inte är allt för stora.

Är med på att träffläget ändras med ungefär samma avstånd som sidolutet, det är helt ok - men det jag är intresserad av är om brytmånen håller fällningen igenom trots sidolutet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Tall med sidolut

slatte  
#845843 1 till 1,5m låter ganska säkert skull jag säga på en frisk tall. Men har jag ett hus eller annat viktigt i lutningsriktningen kan man ju alltid säkra upp och dra ner det med vajer eller dylikt istället för att fresta brytmånen med en kil.

Avatar Fallback

Re: Tall med sidolut

Stålnacke  
#852584 Gå motorsågskörkort C utbildningen så får du lära dig allt om din fråga. Det finns knep för sidolut som är bra att kunna. Såga rätt är alltid det viktigaste efter säkerheten.

Användarvisningsbild

Re: Tall med sidolut

Williamm  
#852585 Hur lång/hög är den?

Är den 25-30m så är det försumbart sudlut men är den 10-15m så är dem väldigt sned.

Avatar Fallback

Re: Tall med sidolut

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852587 Det är såpass att jag inte skulle chansa utan att dra ner den om det inte är ute i skogen och man törs misslyckas. Tyngdpunkten ligger en bra utanför och det är en grov tall.

Användarvisningsbild

Re: Tall med sidolut

Raggarö  
#852661 Jag hade säkrat med ett rep/wire för att kompensera för sidolutet. "Känns det nödvändigt så är det nödvändigt" Tänk bara på att säkringsrepet, fäst på minst 40% av trädhöjden, ska ha fritt spelrum hela vägen när tallen faller.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Tall med sidolut

anersimyra  
#853179 Hur är grenverket fördelat på tallen? Om den nu överhuvudtaget står kvar..🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).