Trädfällning (arborist)

Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

14 inlägg 4190 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Sågad  
#833777 Som rubriken,

Vika priser är skäliga att ta ut per träd (vitt) om man fäller åt privata kunder (Mälardalen i detta fall)

Exempel 1: Kunden vill ta ner 1 till 5 furor eller granar med diameter 60 i trädgård och behålla virke och ris som det ligger.
Exempel 2: Som ovan men jag får ta virket som jag kan såga upp i bandsågen, kunden tar hand om riset.
Exempel 3: Som ovan men virket duger endast till ved.

Ytterligare parametrar,
Träden står så till att man lätt kommer åt dom med traktor/vinch och kan fälla med endast såg och kilar.
Träden står illa till eller husnära och måste säkras upp med block/vinch och eller är mer oåtkomliga.

Enklast är förstås ett timpris, men då jag är ung pensionär och inte har detta som min inkomst så är det av flera anledningar enklare med styckepris.

Som referens så brukar jag göra ca 4st 60 cm granar per dag om jag får lägga mig på en behaglig och säker takt, då ligger timret hemma på gården innan jag tar kväll.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833823 Tre synsätt:
1) Räkna ut din kostnad och löneanspråk plus önskad vinst.
2) Gissa hur mycket det är värt för kunden och om det blir för lite betalt, lagom eller ”skratta hela vägen till banken”.
3) Snoka reda på prisbilden på orten och ta lika eller lite mer men då mot en ”extra tjänst” som inte kostar dig nåt särskilt men ger stor ”kundnytta”.

Avatar Fallback

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833824 Ta høgd for spikar i trea.

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Rossignol  
#833825 Se till att du har försäkring ifall träden ramlar åt fel håll. Har du redan en sådan försäkring så får du gärna vad det är för premie på den.

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

anersimyra  
#833826 Mälardalen indikerar tätortsnära..🙂 prisbilden för manuell tomtfällning ligger här på runt 650-750 kronor timma inklusive moms per man. Eftersom man förstås är två st manskap så är priset 1300-1500 kronor timma inklusive moms. Uppe på timpriset som räknas från det man lämnar firman tills man är åter lägger man på kostnad för transportfordon. Kilometerpris eller dagspris anger man i offerten.
Egna eller andras maskiner/lastbilar blir det pris du/dessa begär.
Något avdrag för ”virkes/vedvärde ska man överhuvudtaget inte ens nämna då all hantering kring detta är en kostnad som du själv belastas med..🤑🤑🤑🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Mattias_E  
#833857 Du ska aldrig dra av på priset för att du själv tar virket för att förädla det till ved eller sågtimmer. Ska du ta hand om stockar eller ris så ska du ha betalt för det arbetet.

Tveksamt om du som företagare kan lämna ris gratis på ÅVC så det är också en konstnad du ska ha täckning för. Bäst är ju om du kan lägga av sådant hos någon som flisar.

Avatar Fallback

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#833878 Ja som sagts innan, värdera inte virket till något alls. Många verkar tro att de sitter på en guldgruva och tror att stockarnas värde kan betala fällning och bortforsling.
Jag brukar säga att de betalar för mina manuella timmar och mina traktortimmar, sedan väljer de själv om stockarna ska ligga kvar eller om jag ska ta med dem därifrån. Väljer du att såga så se det som en sågning på vinst och förlust.

Jag fällde i somras fyra gigantiska 150-åriga furor på en tomt, själv så ville jag inte riskera något "snack" om att jag efteråt sågat fram mängder med värdefullt virke. Skänkte lasset till en gemensam bekant som var villig att ta chansen, endast två fyrtumsspikar hittade sågen, dvs lämningar efter en fågelholk.
När jag sågade egna tomtfuror däremot för några år sedan så hittades en smidd gångjärnshake som träffades på sämsta ledden. 🫣

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Sågad  
#834067 Jag inser att jag inte kan jämföras med yrkesfolk och 700 kronor /h. Det förklarar ju också varför grannarna betalade 32 lax för några medelmåttiga tallar som jag rätt enkelt plockat ner själv för en femtedel.
Men det är klart då blev det ingen showcirkus med tre man hängande i linor och en gubbe i en Bobcat.

Grejen är att jag dessutom vill ha ved och virke så det är hittills win win situationer i de fall jag gjort jobben trots min ringa debitering.

Anledningen till tråden var att orientera mig ifall det kommer något uppdrag som jag inte ser de fördelarna med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

anersimyra  
#834097
Sågad skrev:Jag inser att jag inte kan jämföras med yrkesfolk och 700 kronor /h. Det förklarar ju också varför grannarna betalade 32 lax för några medelmåttiga tallar som jag rätt enkelt plockat ner själv för en femtedel.
Men det är klart då blev det ingen showcirkus med tre man hängande i linor och en gubbe i en Bobcat.

Grejen är att jag dessutom vill ha ved och virke så det är hittills win win situationer i de fall jag gjort jobben trots min ringa debitering.

Anledningen till tråden var att orientera mig ifall det kommer något uppdrag som jag inte ser de fördelarna med.

Precis nu så jämförde du dig med just yrkesfolk och raljerar över de metoder dessa arbetat med hos din granne..😆 Dina grannar torde valt klokt som valde yrkesfolk jämfört med en amatör med ”know it all” attityd som jag gissar jobbar svart, saknar registrerat företag och all form av försäkring!

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Sågad  
#834102 Det här är ett väldigt vänligt och oftast givande fora att hänga på och jag tänkte inte medvetet ändra på det med att raljera..
Men i mitt exempel tidigare var det faktiskt rätt löjligt då objekten inte var svåra på något sätt.

Gissningarna i inlägget ovan är alla tre dessutom felaktiga.

Vet allt gör jag verkligen inte, men sedan jag gick en två veckors praktik kurs i skötsel och hantering av motorsåg på skogsbruksskolan 1976 har det slitits ut många kedjor så en viss erfarenhet har fastnat även i mitt huvud.
Jag har en mycket stor ödmjukhet inför varje fällning och överväger alltid alternativ och risker innan jag säger ja. Jag skulle aldrig sätta sågen i ett träd om jag inte var trygg i mitt beslut. Ett litet bevis på det är kanske att jag till idag inte har orsakat någon skada under alla år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

anersimyra  
#834106
Sågad skrev:Det här är ett väldigt vänligt och oftast givande fora att hänga på och jag tänkte inte medvetet ändra på det med att raljera..
Men i mitt exempel tidigare var det faktiskt rätt löjligt då objekten inte var svåra på något sätt.

Gissningarna i inlägget ovan är alla tre dessutom felaktiga.

Vet allt gör jag verkligen inte, men sedan jag gick en två veckors praktik kurs i skötsel och hantering av motorsåg på skogsbruksskolan 1976 har det slitits ut många kedjor så en viss erfarenhet har fastnat även i mitt huvud.
Jag har en mycket stor ödmjukhet inför varje fällning och överväger alltid alternativ och risker innan jag säger ja. Jag skulle aldrig sätta sågen i ett träd om jag inte var trygg i mitt beslut. Ett litet bevis på det är kanske att jag till idag inte har orsakat någon skada under alla år.

Tja, själv avslutade jag en tvåårig skogsbruksskola året 1976 om sådant känns viktigt i sammanhanget..😉 i övrigt har jag arbetslett ett stort antal arborister genom åren vilka många gånger imponerats av de markfällningar jag ”vågat mig på.” Med det sagt så imponeras jag själv över utbildade arboristers yrkeskunskaper och respekterar fullt ut att de väljer att plocka ner träd på det sätt de känner sig bekväma med.

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Andpers  
#834109 Att tjänster kostar gäller inte bara trädfällning. Vad kostar det inte att lämna in bilen för att i princip få motoroljan bytt, eller att lämna in cykeln för lagning av punktering. Äta på restaurang, gå till frisör, till exempel... Sådant man med lite händighet kan göra själv till en bråkdel av kostnaden.

Avatar Fallback

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Tralsmo  
#834114 Ja håller med både Andpers å anersimyra.

Saker har blivit svindyra dom senaste åren.
Maten i butik är bara toppen på isberget


Men nånstans måste man hejda sig å satsa på de man är intresserad av.
Då får man inte va blyg utan satsa de som behövs å ta "vettigt" betalt för de.
Om de nu går alltså

Ska man jobba me nåt dag ut å dag in så funkar de inte me några hobbypriser.
Är inte folk beredda å betala för kompetens så kan dom ju anlita nån som är billig naturligtvis.
Ibland går de bra å ibland inte.

Enligt min erfarenhet är hobbyentusiasterna inte heller billiga nuförtiden om man tittar på slutnotan.

Användarvisningsbild

Re: Rimliga priser för trädfällning åt privata kunder?

Andpers  
#834152
Tralsmo skrev:Ska man jobba me nåt dag ut å dag in så funkar de inte me några hobbypriser.
Är inte folk beredda å betala för kompetens så kan dom ju anlita nån som är billig naturligtvis.
Ibland går de bra å ibland inte.

Enligt min erfarenhet är hobbyentusiasterna inte heller billiga nuförtiden om man tittar på slutnotan.


Det är också så att fällning av stora träd kräver kompetens, dvs inte något som vem som helst kan göra - även om man som van trädfällare kanske tycker att det inte är så märkvärdigt...

Nu är inte jag expert på trädfällning, men har ändå skaffat en viss kunskap genom åren, tex A+B-kort. Grannen som jag hjälpt en del med att ta ner grenar på träd tyckte väl det var pinsamt att be om hjälp igen när han skulle ta ner ett äppelträd, så han köpte en motorsåg på Biltema och satte igång. Han fick ner några grenar och kom halvvägs genom stammen innan kedjan var så slö att det bara inte gick längre. Fila kedja hade han ingen kläm på... 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).