Trädfällning (arborist)

Vad tänker ni på när ni jobbar?

9 inlägg 4589 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad tänker ni på när ni jobbar?

Skogsfruet  
#808958 En sak som jag (som inte är arborist, men bara nyfiken på arboristers arbete) undrat över är vad man tänker på när man jobbar hela dagarna? Blir det som ett meditativt tillstånd, drömmer man sig bort till Karibien eller funderar man på sina relationer, senaste avsnittet av en serie, vad man ska laga till middag, eller eller eller....vad?

När jag jobbar framför datorn tänker jag mest stressigt, på alla mejl som jag inte hunnit svara på och så.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

Järnoxen  
#808960 Det beror lite på vad man gör; om man röjer så tänker man mest på vilka träd som ska sparas. När man hugger så funderar man mest på vilket håll man ska fälla trädet på, hur trädet ska apteras med mera, samtidigt som man hela tiden behöver han en tanke i bakhuvudet: vad kommer att försöka döda mig om jag gör på det viset? Hur ska jag göra istället för att minimera risken?
Skogsarbete är riskfyllt som det är och om man låter tankarna vandra så blir det ännu farligare.

Vid simplare arbeten såsom plantering så går man och tänker på mest ingenting.

Annars så är det vissa dagar då tankarna vandrar mer än andra och vissa dagar går man bara och njuter av livet, detta brukar ha ett samband med vädret.

Avatar Fallback

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

hfab  
#808961 Jag tänker på arbetet när jag jobbar.
Orkar man inte fokusera på det man gör så är det dags att byta bana.

Avatar Fallback

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809001 Finns säkert de som tror att skogsarbete är en simpel syssla som kan göras utan hjärna. Så är det inte.

Användarvisningsbild

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

Bert1  
#809004 Tycker jag är rätt nollställd i huvudet när jag jobbar nästan oavsett vad jag gör
Så det är full fokus det jag gör + att försöka tänka ett steg till så det jag gör nu inte inverkar i det som kommer efteråt

Avatar Fallback

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

jannee  
#809005 Ibland är man kanske inte fullt koncentrerad på vad man gör.
Märktes kanske inte så mycket när man körde lastbil, det mesta gick på rutin.
Tänker i stället på när man manuellt fäller träd, ibland går det inte riktigt som man förväntat sig, fäller fast eller nyper fast sågen när man apterar - då har man inte varit fullt koncentrerad på vad man gör eller gjort.
Om man tar "fel" träd när man gallrar brukar det ändå i slutändan inte märkas så mycket + naturen har en förmåga att förlåta - självläka.

Användarvisningsbild

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

Elis76  
#809010 Det är när man inte är koncentrerad som olyckan är framme, oavsett vad man gör.

Användarvisningsbild

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809015 Beror mycket på vad man gör, just nu försöker jag röja fram en liten "stig" genom en djungel där allt växt ihop.
Så nu tänker jag mest på hur djävligt det kan vara, speciellt när man tror att man kapat av allt och bara kan dra undan, men så har man missat en liten gren,som är precis så liten att man inte kan slita av den... 🤬 🤬 🤬

Avatar Fallback

Re: Vad tänker ni på när ni jobbar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809029 Trådstartaren vände sig första hand till arborister. Såna som är uppe i träden och kapar grenar? De lär inte bli långlivade om de sitter och drömmer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).