Trädfällning (arborist)

Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

6 inlägg 3614 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

Sumsar  
#776634 Hej!

Jag var och fällde övergrovt häromdagen och då hände en sak som jag inte stött på mycket tidigare.

En tall, ca 60 cm DBH, lutade svagt bakåt mot den tänkta fällriktningen med ett par grova grenar som också tyngde ner bakåt.

Jag använde mig av ett par kilar samt trädfällriktare och gjorde ett relativt grunt riktskär och fällskäret var i jämnhöjd med riktskäret. Brytmånen gjorde jag dock lite för tjock, 5 cm ungefär.

När jag skulle fälla så lade jag märke till att det gick ganska trögt och tänkte på att brytmånen var relativt tjock samt att grenöverhänget vägde en del. Jag fortsatte dock att slå in kilar och veva ut fällriktaren.

Till slut så började trädet ge med sig, men lade sig ganska mycket åt sidan istället för i den tänkta riktningen, ca 45 grader.

När jag tittade på stubben så såg jag att den hade klyvts på vänstra sidan vid brytmånen, och hade därför släppt i den sidan och trädet trillade åt den andra sidan.

Vad har ni för tankar om detta?

Den tryckande kraften nertill på stammen från kilar och fällriktare kan ju ha gjort sitt, tror ni att det hade undvikits med till exempel smalare brytmån och mindre vinkel på trädfällriktaren (att jag hade satt den lite mer åt det lodräta hållet?

Borde jag ha gjort ett lite djupare riktskär för att det skulle blivit svårare att klyva stubben om inte rotben varit nära riktskäret och brytmånen?

Tack för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#776668 Ett djupare riktskär på ett bakåtlutande träd är bara dumt eftersom det endast resulterar större krafter på kilar och brytmån. Det viktigaste är ju att ha kilarna så nära mitten av fällskäret som möjligt för att få minst tryck på kilarna och minst dragkraft i brytmånen. Om man kör med "säkra hörnet" får man tänka till lite grand så att inte kilarna kommer för långt ut på sidan.

Sedan förstår jag inte ditt resonemang om fällriktaren, den kan ju inte ge en tryckande kraft på brytmånen (och inte stubben heller), bara en kombination av lyftande och vikande.

Användarvisningsbild

Re: Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

Sumsar  
#776670 Tack för ditt svar.

Kilarna satt ganska mitt bakom allihop, vad jag minns. Jag brukar oftast inte använda säkra hörnet vid bakåtlut utan brukar då svänga runt istället och gjorde så även denna gång.
Om det är sidolut förutom bakåtlutet så brukar jag ha en kil på trycksidan nära brytmånen dock.

Det jag menade med fällriktaren var att ju längre ner på stammen den trycker, desto mer kraft trycks "framåt/igenom" brytmånen i riktning mot den tänkta fällriktningen - På liknande sätt som en vinsch med låg fästpunkt.
Så vitt jag minns så rekommenderas 20-30 graders lutning på fällriktaren i förhållande till trädet, men jag vet inte om det är på grund av vartåt trycket hamnar eller om det är på grund av hur bra/dåligt den fäster i marken.

Vad tror jag kan göra för att förhindra detta mer än att se till att ha kilarna mitt bak (om vi räknar bort vinsch etc som möjlighet)?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

anersimyra  
#776676 Både kilar och fällriktare ger en skjuvande påverkan på brytmånen. För att minimera risken att brytmånen skjuvas av så lägger man fällskäret någon centimeter under riktskäret då den metoden ger en stödjande klack. Att stubben sprack beror garanterat på den tjocka brytmånen. I övrigt så ska avståndet mellan kil och brytmån vara så lång som möjligt men med en fällriktare så får man i vart fall teoretiskt över trädet med mindre kraft med ett djupare riktskär.

Användarvisningsbild

Re: Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

Sumsar  
#776697 Tack för ditt svar!

Jag brukar vanligtvis lägga fällskäret lite under riktskäret vid bakåtlut så som du beskrev det.. missade det på grund av att jag inte tänkte mig för riktigt.

Har du varit med om att stubben klyvs vid normalbred brytmån någon gång, och vid vilken situation/hur har det gått?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kluven stubbe vid fällning med tyngden bakåt

anersimyra  
#776711
Sumsar skrev:Tack för ditt svar!

Jag brukar vanligtvis lägga fällskäret lite under riktskäret vid bakåtlut så som du beskrev det.. missade det på grund av att jag inte tänkte mig för riktigt.

Har du varit med om att stubben klyvs vid normalbred brytmån någon gång, och vid vilken situation/hur har det gått?

Jodå, vid några tillfällen har det hänt även när brytmånen varit lagom tjock och då har det förstås berott på att det funnits en försvagning i stubben..🙂👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).