Trädfällning (arborist)

Fastfälld av vinden

94 inlägg 25787 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639231
vinterrojarn skrev:Jag använder mig av det som jag vet fungerar och som jag gjort många gånger.

Inte av metoder som tar halva dagen.

Hellre att det tar ” halva dagen ” än att det nästa man gör är att tillbringa evigheten i en träfrack.. :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639232
vinterrojarn skrev:Jag använder mig av det som jag vet fungerar och som jag gjort många gånger.

Inte av metoder som tar halva dagen.

Det funkar med
Kapa gissa spring med.
Men en kana på slana tar inte Halva dagen men den kräver en del sågkontroll och möjlighet att läsa av trädet.
Bara att det funkat för dig är det inte samma som att det funkar för alla. Tänk på det. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Blivande snickare  
#639234
vinterrojarn skrev:"Fast det är väl inget bra för en som är lite nybörjare, vilket jag får intrycket av här? ^#(^"...

"Hoppsan tänkte inte på det...."
Helt enkelt att folk kan vara nybörjare...
Inget mer med det.

Rekommenderat har jag ej, så försök inte...
Då hade jag skrivit, jag rekommenderar dig att......
Stor skillnad, väldigt stor skillnad....

Men om du vet att det är livsfarligt så varför skriver du ens det då?

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639235
Låt oss räkna på tidsåtgången. Att bära upp vinschen, göra slanan och urtaget tog runt tio minuter.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

Avslutat-02  
#639236 Just pga att jag vet att det är farligt som jag inte har rekommenderat detta, eller tror ni verkligen, förutom snickaren, att jag är helt dum i huvudet?

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

anersimyra  
#639240
vinterrojarn skrev:Just pga att jag vet att det är farligt som jag inte har rekommenderat detta, eller tror ni verkligen, förutom snickaren, att jag är helt dum i huvudet?

:lol: nu är du sådär ” kreativ ” igen. ” Jag skulle ha ” i trådar som dessa betyder ju självklart att man rekommenderar det man skriver.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

halvproffs  
#639249 Till TS; om du har någon i närheten du känner som är erfaren och kanske även har en traktor så ta hjälp av denne.

Till röjan; när du skriver så enormt med inlägg så blir det fel då o då. Ta då och backa från det felaktiga och skriv att det var inte riktigt genomtänkt i stället för att med en envishet hävda något annat. Då är det ju ur världen direkt. 👍

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

hfab  
#639250
vinterrojarn skrev:Just pga att jag vet att det är farligt som jag inte har rekommenderat detta, eller tror ni verkligen, förutom snickaren, att jag är helt dum i huvudet?

Vill du alltid ha svar på dina frågor?

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

alias  
#639253 Denna tråd har blivit något av ett typexempel på något som man brukar trycka hårt på både inom marknadsföring och organisationslära, nämligen:

"All kommunikation sker på mottagarens villkor".

Hur tydlig man än tycker att man är med sitt budskap så spelar det ingen roll om man inte får den tilltänkta mottagaren av informationen att avkoda budskapet och tolka det på det sätt som man har avsett som avsändare.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

tallen100  
#639254
vinterrojarn skrev:Jag skulle kapa riktskär och fällskär i båda, och lämna en rejäl brytmån,

Så här skrev röjaren.

Att det är farligt det borde både amatör och proffs begripa själva..
Men huggarna fick iaf något att hugga på :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

uffejohan  
#639260 Jag kan stämma in i kören om att det är närmast idiotiskt att försöka fälla det trädet det första hänger på. Trots det gjorde jag själv det för tre år sedan. Utgången blev precis den som nästan ALLA varnar för. Jag fick båda över mej men tur i oturen var att det bara blev brott på flera ställen på ett ben och flera ledband avslitna i knät. Därefter köpte jag en spakvinsch och chansar aldrig mer.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Vardon  
#639263
uffejohan skrev:Jag kan stämma in i kören om att det är närmast idiotiskt att försöka fälla det trädet det första hänger på. Trots det gjorde jag själv det för tre år sedan. Utgången blev precis den som nästan ALLA varnar för. Jag fick båda över mej men tur i oturen var att det bara blev brott på flera ställen på ett ben och flera ledband avslitna i knät. Därefter köpte jag en spakvinsch och chansar aldrig mer.


Var det du som skrev om det på forumet med? Minnet är bra men kort

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

uffejohan  
#639265 Jo, det stämmer.

Användarvisningsbild

Re: Fastfälld av vinden

Vardon  
#639268 Otäck historia hoppas du kommit tillbaka

Avatar Fallback

Re: Fastfälld av vinden

uffejohan  
#639269 Tack o lov inga besvär, men det tog nog ett år att bli återställd helt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).