Jag skulle behöva handfasta tips och råd kring hur jag kan på ett säkert sätt få bort träden.

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in

Vilsten skrev:Om du ändå tänkte lämna bort det stora förstår jag ingenting... Det är ofta vanskligt att försöka läsa mellan raderna och tyda på internet. Men av dina svar att dömma tror jag inte du riktigt förstår faran, så nej kapa inte loss! Lämna allt åt nästa huggare. Det är just att det ligger två träd på varandra som är faran... Ett "litet" träd behöver inte vara mindre farligt än ett större.
Vardon skrev:Snickarn har helt rätt, det går fort åt helvete och hårt med.
Ska du ändå göra det så:
Tips till nästa gång. Fäll ett träd och bearbeta det till den storlek du vill sen. Sen fäller man nästa så gör man det lite enklare för sig.
Nu kan jag inte bedömma hur det ligger men spontant hade jag :
A ) har jag tillgång till maskin vinschar jag översta trädet bakåt tills det ligger ordentligt på backen. Sen tagit nästa och nästa etc. Går ju att göra med någon form av handwinsch.
B) har jag inte tillgång till maskin så hade jag kapat ved av hela faderrullan från toppen. Jag lär ändå inte orka lasta större bitar än ved
Se den här videon det jag gör jag ibland. Om inte annat för att tvinga mig att stanna och tänka
https://m.youtube.com/watch?v=YiBZuG_Kn6Q
halvproffs skrev:Stormfällda? Dom är ju avsågade. För farligt för en nybörjare och är på uppdrag åt annan person så är det inte lagligt heller. Du måste då ha motorsågskörkort.