Trädfällning (arborist)

Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

16 inlägg 8936 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Ayoub  
#523375 Jag har blivit ombedd att hjälpa till med stormfällda träd runt en sommarstuga.

Jag skulle behöva handfasta tips och råd kring hur jag kan på ett säkert sätt få bort träden.
Bild


Bild


Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

halvproffs  
#523376 Stormfällda? Dom är ju avsågade. För farligt för en nybörjare och är på uppdrag åt annan person så är det inte lagligt heller. Du måste då ha motorsågskörkort.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Ayoub  
#523377 halvproffs , Jag har motorsågskörkort. Det ena trädet är stormfällt och det andra är avsågat med fällskär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Blivande snickare  
#523378 Varför är det avsågade trädet fällt över det stormfällda?
Försvårar en redan knepig uppgift massvis..

Har du C-klass körkort också?
Känner du dig det minsta osäker ska du lämna det åt nån kunnigare, det är stora krafter å vikter det är frågan om och det kan riktigt fort gå åt helvete.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Vardon  
#523379 Snickarn har helt rätt, det går fort åt helvete och hårt med.

Ska du ändå göra det så:

Tips till nästa gång. Fäll ett träd och bearbeta det till den storlek du vill sen. Sen fäller man nästa så gör man det lite enklare för sig.

Nu kan jag inte bedömma hur det ligger men spontant hade jag :

A ) har jag tillgång till maskin vinschar jag översta trädet bakåt tills det ligger ordentligt på backen. Sen tagit nästa och nästa etc. Går ju att göra med någon form av handwinsch.

B) har jag inte tillgång till maskin så hade jag kapat ved av hela faderrullan från toppen. Jag lär ändå inte orka lasta större bitar än ved



Se den här videon det jag gör jag ibland. Om inte annat för att tvinga mig att stanna och tänka

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Ayoub  
#523383 Blivande snickare, Helt rätt. Jag har tagit mycket smått kringliggande. Det kanske inte syns på bilderna men det är väldigt jobbig terräng, sluttning och svår åtkomligt, dessutom ligger det en friggebod och "attefallshus" nära.
Jag har fällt rätt många träd men aldrig hanterat träd som i den här situationen. Jag skulle vilja ta ner och rätta till misstaget jag gjorde med trädet jag fällde på det andra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Vilsten  
#523393 Utan ordentlig erfarenhet av likande arbete skulle jag ge mig på det där utan tillgång till maskin. Helst en större grävare med grip.

Du bör verkligen ha C nivå på motorkörkortet för det där om du ska göra det på entreprenad. Vad kräver din ansvarsförsäkring?

EDIT:
Vill du absolut ha något handfast råd...

1. Ge dig inte på det där ensam se åtminstone till att ha någon i närheten med telefon.

2. Om den övre delen inte ligger högre än brösthjöd (Svårt att se trängen ovan det vindfällda) så lumpa den biten

3. En kombo av kana på slana och spakblock.

Men åter igen, lej helst in någon mer erfaren så kan du se till att få vara med och lära dig för framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Ayoub  
#523412 Jag tänkte överlämna det stora stormfällda trädet till proffs, men jag skulle vilja bli av med det trädet som är fällt och ligger ovanpå. vågar jag såga loss det helt och kapa det för att få undan det. Det är inte helt genomsågat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Blivande snickare  
#523420 Ska du kapa löst det så skulle jag rekomendera en stångsåg. Så du kan stå en bit ifrån.
Annars ett öppet motkap med triangulär brytmån som beskrivs i filmen Vardon länkar till.
Men vad gör du när du fått loss trädet? Du behöver ändå en vinch eller traktor för att dra ner det.

Kom ihåg, det är ingen skam att ge sig i tid.
Det är mycket bättre att erkänna att man tagit sig vatten över huvudet än att skada sig för att försöka rädda hedern.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Vilsten  
#523426 Om du ändå tänkte lämna bort det stora förstår jag ingenting... Det är ofta vanskligt att försöka läsa mellan raderna och tyda på internet. Men av dina svar att dömma tror jag inte du riktigt förstår faran, så nej kapa inte loss! Lämna allt åt nästa huggare. Det är just att det ligger två träd på varandra som är faran... Ett "litet" träd behöver inte vara mindre farligt än ett större.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

TrioBrake  
#523466
Vilsten skrev:Om du ändå tänkte lämna bort det stora förstår jag ingenting... Det är ofta vanskligt att försöka läsa mellan raderna och tyda på internet. Men av dina svar att dömma tror jag inte du riktigt förstår faran, så nej kapa inte loss! Lämna allt åt nästa huggare. Det är just att det ligger två träd på varandra som är faran... Ett "litet" träd behöver inte vara mindre farligt än ett större.
Exakt! Har du stor spänning i ett träd så kan det göra stor skada oavsett storlek!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Mellberg  
#523487
Vardon skrev:Snickarn har helt rätt, det går fort åt helvete och hårt med.

Ska du ändå göra det så:

Tips till nästa gång. Fäll ett träd och bearbeta det till den storlek du vill sen. Sen fäller man nästa så gör man det lite enklare för sig.

Nu kan jag inte bedömma hur det ligger men spontant hade jag :

A ) har jag tillgång till maskin vinschar jag översta trädet bakåt tills det ligger ordentligt på backen. Sen tagit nästa och nästa etc. Går ju att göra med någon form av handwinsch.

B) har jag inte tillgång till maskin så hade jag kapat ved av hela faderrullan från toppen. Jag lär ändå inte orka lasta större bitar än ved



Se den här videon det jag gör jag ibland. Om inte annat för att tvinga mig att stanna och tänka


Mycket bra film, den bör alla som använder motorsåg titta på.

Det mindre trädet bör du kapa loss och sedan upparbeta det, ser inga spänningar. Det större trädet bearbetar du från toppen och använder de tekniker som visas i instruktionsfilmen.

Se till att ha vass kedja och helst två sågar.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

anersimyra  
#523493 Det fällda trädet kan mycket väl skjuta bakåt och åt någon sida med våldsam kraft och hastighet när du sågar loss det från stubben, och någon förvarning får du inte.. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Mellberg  
#523516 Ställ dig på säkra sidan :wink: och såga från vänster, så kommer trädet att vrida sig höger :mrgreen: .

Lätt om man gör rätt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare utmanar sig själv, behöver hjälp med tips

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536025
halvproffs skrev:Stormfällda? Dom är ju avsågade. För farligt för en nybörjare och är på uppdrag åt annan person så är det inte lagligt heller. Du måste då ha motorsågskörkort.


Ahh, min käpphäst, har missat detta. Det är alldeles sant att man behöver en massa utbildning före man ger sig på att fälla skog, särskilt stormfällda träd. Att gå en utbildning för "motorsågskörkort" är säkert väldigt bra för de flesta.
Med det sagt så:

Det finns inget krav/föreskrift, än mindre en lag, alls på att du måste ha "motorsågskörkort" för att fälla träd på uppdrag åt någon annan om du är ensamföretagare och ensam utförare på arbetsstället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).