Trädfällning (arborist)

Kastpåseskjutare

35 inlägg 35169 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

röjar kalle  
#532034 Det här med utgångs hastigheten på projektilen.Nu har jag inte siffrorna i huvudet.Hastigheten styr i alla fall licens frågan.Men du har i alla fall ett ansvar att hantera grejorna på rätt sätt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532039 Ok. Trodde det vara energin i projektilen som avgjorde och att den är väldigt liten jmf t.ex. med ett luftgevär. Men det kan säker vara så att utgångshastighet också har ett värde även om den är en faktor för att beräkna energin.

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Avslutat-01  
#532040 "Effekten mäts i joule och gränsen för ett effektbegränsat vapen går vid 10 joule, uppmätt fyra meter från pipans mynning (så kallad anslagsenergi). "

citat från polisens sida angående luftvapen

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532052 Hmm, spännande att polisen mäter effekt i joule :-) brukar ju annars definieras som Joule per sekund.

Avatar Fallback

Re: Kastpåseskjutare

Palakangas  
#532053
ocke skrev:Hmm, spännande att polisen mäter effekt i joule :-) brukar ju annars definieras som Joule per sekund.


Båda är nog rätt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).