Trädfällning (arborist)

Knopar / fästa draglinan

20 inlägg 19170 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knopar / fästa draglinan

Waldschrat  
#284440 Hej!

Lurat en del, men nu är det dax att posta första frågan :)

Jag har skaffat mig lite vinschutrustning för att kunna säkra/dra lutande träd. Men hur fäster ni linan mot vinschen och stammen?

Vinsch-draglina
Jag satte fast draglinan på vinschens krok med en alpine butterfly loop (sorry, kan inte namnet på svenska) (http://www.animatedknots.com/alpinebutt ... =&Website=). Den ska gå att lossa efter belastning, men den sitter som fan. Finns det ett bättre sätt att sätta fast linan på vinschen? (Polyquicklina, 10mm)

Draglina-stammen
Mot stammen tänkte jag dra en ögla i slutet av repet, fästa schackel eller karbinhake så jag kan dra åt repet. Visst kan man dra repet igenom öglan direkt, men det blir väl lite friktion.

Tack på förhand :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Hammaren  
#284453 Spännband runt träd, sedan winch, repet fäster jag med pålstek, i andra änden som du sa ett schackel fäst med pålstek, så brukar jag göra. :smile:
Senast redigerad av Hammaren ons 25 jun 2014, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

anersimyra  
#284460 Pålstek, pålstek, och pålstek, och återigen pålstek. Runt stammen gör du en löpande pålstek. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Robertberg  
#284464 Med en knut man inte får upp görs likadant som när man får knut på en kätting, banka och slå på den då mjuknar det :)

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Hammaren  
#284465 Tröttnar man på pålstek så kanske det funkar med älgstek. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

hlb  
#284466 Två varv runt och sedan dubbelt halvslag om egen part är säkert och lätt att få upp efter tung belastning.

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284467
Hammaren skrev:Tröttnar man på pålstek så kanske det funkar med älgstek. :lol:


:lol: :lol:

Älgstek är aldrig fel.

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Huskyman  
#284469 Välkommen till forumet!
Visst kan du använda en karbin om du har en ögla på repet, och dra runt stammen om du vill slippa göra en knop.
Men annars röstar även jag på en pålstek. Eller Bowline som Jänkarna säger..... :mrgreen:
Guran.

Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Waldschrat  
#284482 Tack för välkomnandet och tack för alla tipps! Det där med att banka och slå på en låst knut måste jag prova.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

Huskyman  
#284509 Banka & slå är en nödlösning. Välj hellre en knut som är lätt att lossa.....
Har aldrig behövt någon större kraft att öppna någon knut jag använder.

Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

selsmoran  
#286682 Varför krångla till det? Så här gör jag. Mina rep har shackel i draglina mot vinschen och jag gör timmerstek på repet i stammen. Timmersteken är lätt att lossa.

Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Waldschrat  
#286706 Problemet är att jag har ett billigt spakblock som bara drar någon meter. Därför vill jag kunna spänna repet så mycket som möjligt för att inte förlora vajer på blocket bara för att få sträck på linan.

Jag använde nu schackel om jag fick upp repet med hjälp av kastlina, om jag kan klättra upp blir det någon enklare knut eller pålstek + karbin. Ska titta på timmersteken. Tack för tipset!

Sedan drar jag ett öga igenom blockets krok, drar åt så mycket jag kan, snurrar runt det och fäster ögat på kroken igen, jag tror båtfolket använder sig av denna för att snabbt kunna förtöja. Jag får bort mycket slack och det är enkelt att öppna efter belastning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knopar / fästa draglinan

anersimyra  
#286707
Waldschrat skrev:Problemet är att jag har ett billigt spakblock som bara drar någon meter. Därför vill jag kunna spänna repet så mycket som möjligt för att inte förlora vajer på blocket bara för att få sträck på linan.

Jag använde nu schackel om jag fick upp repet med hjälp av kastlina, om jag kan klättra upp blir det någon enklare knut eller pålstek + karbin. Ska titta på timmersteken. Tack för tipset!

Sedan drar jag ett öga igenom blockets krok, drar åt så mycket jag kan, snurrar runt det och fäster ögat på kroken igen, jag tror båtfolket använder sig av denna för att snabbt kunna förtöja. Jag får bort mycket slack och det är enkelt att öppna efter belastning.

Du gör alltså ett dubbelt halvslag vilken fungerar mycket bra, men råna genast spargrisen och köp dig ett ordentligt spel.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Waldschrat  
#286710
anersimyra skrev:Du gör alltså ett dubbelt halvslag vilken fungerar mycket bra, men råna genast spargrisen och köp dig ett ordentligt spel.. :smile:


Jo, det står redan på min lååånga önskelista :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Knopar / fästa draglinan

Homo abies  
#289772 winch - lina <> pålstek - bowline eller "bowline on a bight" - (pålstek mitt på linan) eller favoriten: en i ditt fall 8mm slinga på ~1m som du ansluter till draglinan med en friktionsknut "prusik" av något slag för att enkelt kunna ta omtag utan att knyta om.
Lina - träd Timmerstek - timber hitch

Alpine butterfly är en bra knut om man vill förankra mitt på linan och även belasta genom knuten utan att öglan går ihop.
Skall man bara belasta en part eller båda i samma riktning är ofta bowline on a bight att föredra, min erfarenhet är att den är avsevärt enklare att få upp efter belastning
rapportera gärna hur det går för dig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).