Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 102460 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44956
MickeBM skrev:
Det är jag med på, och inser nyttan/fördelarna med det i vissa fall.
Men när man släpper det så är går det dit det går, inget man kan göra mer, eller?
Tycker också att säkra hörnet är onödigt tidskrävande i många fall.
Med den metoden jag mest använder mig av så "släpper" man trädet med fällhugget, och kan på det viset justera fällriktningen.
Ingen som är med på vad jag menar?


Jag säger som jag gjorde i början av tråden: Det är liksom meningslöst att försöka kombinera säkra hörnet med riktning när trädet börjat gå. Hela tanken med säkra hörnet är ju att du ska va påväg bort när trädet börjat röra sig. Vill man justera som du menar så är ju säkra hörnet bara onödigt arbete.

Jag har testat säkra hörnet lite nu o tycker väl att det kan va bra nån gång ibland. Använde det faktiskt en dag när det blåste lite byigt o hitodit. Nöp sågen i första trädet som lutade "rätt", vinden tog det innan jag hann få i brytjärnet o det var lite kvar att såga i fällskäret. Annars kör jag som tidigare, den extratid jag tycker mig ha vid fällningen använder jag för en extra koll på riktskäret o sen går jag undan när trädet börjar gå. Visst gör jag nån fastfällning ibland men det är såpass sällan att det inte stör mig, samt att jag alltid har traktorn med vinch med mig till skogen.

Magnus M

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44957 Känns som om vi börjar bli överens nu. :smile:
Förmodligen har vi haft ungefär samma intällning hela tiden.
Anledningen till min fråga är, som jag skrev i början av tråden, att säkra hörnet verkar vara mer eller mindre vedertaget.
Det man SKA använda, som det låter.
Där jag är tveksam...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44959
MickeBM skrev:Att man har en chans på sig, gör man en felbedömning så går det som det går?
Min osäkerhet här beror säkert på att jag inte behärskar metoden tillräckligt.


Det är lika dan't i en vanlig fällning. Gör du fel där finns det inte mycket man kan göra åt det när trädet har gått.
Det går inte o limma ihop ett gångjärn eller fälle sen det är väck.
Tänka först-Skära sen.

Det du menar med att justera i brytmånet under tiden trädet faller är möjligt i vilket fall oavett fällnings teknik, men så fort trädet går finns ingen återvändo, går det så åker det ner!
Gör du det med trigger innan det går har du tid på dig o se till att allt är rätt innan DU släpper.

Med "trigger" väljer du tidpunkt då trädet går. Du kan i lugn o ro se till att det är rätt, släppa det o vara långt ifrån när du ser resultatet av vad du gjort. Rätt eller fel....
Alla måste lära sig, med trigger har du mer tid o se vad du gör som ger ett visst resultat.

Att ta det lungt o se vad man gör som ger ett visst resultat är minst lika lärorikt som att kolla stubbar o ändar.

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44971 Jag tycker inte det är riktigt samma sak, men men.
Tror inte riktigt du förstår vad jag menar.
Vi kanske ska låta det bero? 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44973 Nja, det kan vi nog men det går nog o bena ur om man tar det lungt o metodiskt precis som vid fällning...

Bara det inte blir en massa skitprat o person angrepp så går det nog o reda ut...

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44974 Det finns inget som du inte kan göra med "Trigger" mot vad du kan med konventionell metod.
Allt hänger på dig o hur du formar dina skär o brytmån.

Enda skillnaden är kontroll på när det ska gå.

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44995 Perfect fälld utan säkra hörnet och den lutade ca 35 grader i mot där jag tog fotot men den gick spirakt över 35 grader och den är ner tagen med brytjärn

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

swe#kipp  
#45008 Såg väldigt fint ut Knagge jämn och fint och i nivå :)

Man skall använda det man känner sig trygg med, men var inte rädda för att prova nått nytt som kanske kan vara bra att ha vid tillfällen när det "vana" inte räcker till eller känns säkert !!
själv tycker jag det är kul att prova olika sätt och tekniker både vad gäller sågning/fällning och hjälpmedel för att få ner pinnarna på marken.

God jul alla kära konservativa skogshuggare !!

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45033 En liten fråga till Micke BM.

Om man tittar på toppen, hur länge anser du att du kan skära i trädet innan du går i säkerhet?
När toppen har gått en meter? när trädet är halvägs nere?

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

XPG  
#45082
Zixten skrev:En liten fråga till Micke BM.

Om man tittar på toppen, hur länge anser du att du kan skära i trädet innan du går i säkerhet?
När toppen har gått en meter? när trädet är halvägs nere?


Vet inte vad Micke svarar men jag tror nog att även han gör den bedömmningen utifrån hur terrängen ser ut dit man lägger trädet eller hurudana kvistar som kommer att gå i marken först!

Och om förutsättnigarna e goda typ plan mark inga grova kvistar så går det nog bra att korrigera fallet ända tills det har gått halvvägs MEN MEN det ska nog till att man ska vara lite kvick ibland iallafall men det har även säkert alla som har lite
erfarenhet fått befara!

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45098 Jag tycker nog detta kommer till sin rätt bäst på större träd o i tillfällen då det är lite klurigare.
Slå ett träd i skogen är inte samma känsla riktigt som mellan två 3 miljoners villor.

Det har sin plats o funktion, men kanske inte för alla att använda konsekvent.
För min del använder jag det, men jag är sällan i skog o brummar nu....
Inte ofta barr träd heller... De träd jag går på lyfter man inte med vanliga brytjärn, inte något jag har sett hittills i alla fall...

Ang. kommentaren tidigare om kronor...
De träd jag fällt senaste åren har varit Alm, Bok o ek. Nån enstaka mindre björk o fur runt 80 på stubben men de är få..

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45110 Har inte herrar debatörer inte glömt något i jakten på det säkra hörnet

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45127 O nu ska vi gissa då eller?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45130 Glögg?

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45131 Ja-Ja Ni har mycket att fundera och pröva på ännu.
Önskar eder alla God-Jul och gott nytt år Från en nöjd +66.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).