Trädfällning (arborist)

Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

35 inlägg 14458 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#841234
Robur Clivus skrev:
anersimyra skrev:Nu har jag då provat en 542:a och kopplingen tillsammans med en sp33g ger en såg som skiljer sig väsentligt i gången jämfört med en 540. Koppling tillsammans med skärutrustningen innebär att sågen numera fungerar utmärkt att kvista med vilket inte är fallet med 540..🙂


spännade, utveckla gärna lite mer hur du upplevde sågen? Bra och dåliga sidor.

De ”dåliga sidorna” kan väl sägas vara att priset på sågen knappast återspeglar vad man egentligen får för pengarna jämfört med en motsvarande bensinsåg. Uppbyggnaden är synnerligen enkel med få komponenter som troligen är tämligen billiga att producera. Det grova gallret vid fläktens luftintag släpper igenom tämligen grovt spån och annat bös som sugs rakt in i motorn som inte är inkapslad! Gallret skulle naturligtvis ersättas av ett riktigt väl fungerande filterelement som är lätt demonterbart för att daglig rengöring ska vara enkel att utföra. Kopplingen och den grövre kedjan ger en väsentligt högre rörelseenergi vilket ger en helt annan gång och då speciellt vid kvistning. Frågan är om inte ett litet svänghjul hade varit en bättre och enklare lösning än en koppling🙂

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Robur Clivus  
#841238 tack för det utförliga svaret, ska testa själv framöver, men du sätter nog ord på de svagheter jag själv funderat kring. Framförallt tror jag Husqvarna tyvärr är ute på ett väldigt sluttande plan just nu, man har gott renommé på sina bensinsågar, detta renommé utnyttjar man max för att lyfta marginaler i sann kvartalsekonomi, när man lanserar sina överprissatta batteriserier med tyvärr undermålig kvalitet vs pris, det kanske håller företagsmässigt i 5 år, VD får full bonus och får stå och glänsa på kapitalmarknadsdagarna om deras lönsamhetslyft och ökade marginaler. Om tio år köper man Husqvarna sågarna på Rusta och en ny VD har det svettigt. Jämför Husqvarnas tänk med ett familjeägt och långsiktigt företag som Stihl, jag vet inte vem som har högst marknadsandel de närmsta åren men om tio år är jag tämligen säker vad de seriösa kommer använda tyvärr (Kör mest Husqvarna sågar idag).
Sedan är det precis tröghetsmomentet jag saknar på de direktdrivna batterimaskinerna, här får nog utvecklingen ha sin gång innan man hittar rätt, koppling eller svänghjul är ju båda bra idéer, bara olika sätt att skapa svängmassa, sedan med kraftfulla motorer och lite förändrad teknik hos oss användare kanske direktdrivning kommer vinna, det blir ju energiförluster varje gång denna svängmassa ska sättas i rörelse.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#841246
Robur Clivus skrev:tack för det utförliga svaret, ska testa själv framöver, men du sätter nog ord på de svagheter jag själv funderat kring. Framförallt tror jag Husqvarna tyvärr är ute på ett väldigt sluttande plan just nu, man har gott renommé på sina bensinsågar, detta renommé utnyttjar man max för att lyfta marginaler i sann kvartalsekonomi, när man lanserar sina överprissatta batteriserier med tyvärr undermålig kvalitet vs pris, det kanske håller företagsmässigt i 5 år, VD får full bonus och får stå och glänsa på kapitalmarknadsdagarna om deras lönsamhetslyft och ökade marginaler. Om tio år köper man Husqvarna sågarna på Rusta och en ny VD har det svettigt. Jämför Husqvarnas tänk med ett familjeägt och långsiktigt företag som Stihl, jag vet inte vem som har högst marknadsandel de närmsta åren men om tio år är jag tämligen säker vad de seriösa kommer använda tyvärr (Kör mest Husqvarna sågar idag).
Sedan är det precis tröghetsmomentet jag saknar på de direktdrivna batterimaskinerna, här får nog utvecklingen ha sin gång innan man hittar rätt, koppling eller svänghjul är ju båda bra idéer, bara olika sätt att skapa svängmassa, sedan med kraftfulla motorer och lite förändrad teknik hos oss användare kanske direktdrivning kommer vinna, det blir ju energiförluster varje gång denna svängmassa ska sättas i rörelse.

Enligt husqvarna så efterfrågade specifikt arborister en koppling för att ge en mjukare kontrollerad start av kedjan. Det hade man för tusan redan lyckats med fullt ut. Skillnaden mellan 540 och 542 är att 540 stoppar tvärt vid för hög belastning medans 542 fortsatt driver utan att elektroniken stoppar motorn. 542 beter sig således mer likt en bensinsåg, att arborister efterfrågat det som påstås tror jag helt enkelt inte på! Att sågen blev klart bättre med en koppling är sant, men ett svänghjul och en elektronik som inte är så snar att bryta hade nog gett en liknande effekt till ett billigare pris..🤑

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841275 Har du provat ms300? Den sägs (enligt reklamen) inte stanna lika abrupt.

Funderar på om det är svängmassan eller styrprogrammet till motorn som har störst betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
#841295
Mangan skrev:Har du provat ms300? Den sägs (enligt reklamen) inte stanna lika abrupt.

Funderar på om det är svängmassan eller styrprogrammet till motorn som har störst betydelse.

Den har jag inte provat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).