Trädfällning (arborist)

Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

47 inlägg 36316 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Husqvarna
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 542i XP, batterisåg med koppling

anersimyra  
Avslutat-06 skrev:
anersimyra skrev:Nu har jag då provat en 542:a och kopplingen tillsammans med en sp33g ger en såg som skiljer sig väsentligt i gången jämfört med en 540. Koppling tillsammans med skärutrustningen innebär att sågen numera fungerar utmärkt att kvista med vilket inte är fallet med 540..🙂

spännade, utveckla gärna lite mer hur du upplevde sågen? Bra och dåliga sidor.

De ”dåliga sidorna” kan väl sägas vara att priset på sågen knappast återspeglar vad man egentligen får för pengarna jämfört med en motsvarande bensinsåg. Uppbyggnaden är synnerligen enkel med få komponenter som troligen är tämligen billiga att producera. Det grova gallret vid fläktens luftintag släpper igenom tämligen grovt spån och annat bös som sugs rakt in i motorn som inte är inkapslad! Gallret skulle naturligtvis ersättas av ett riktigt väl fungerande filterelement som är lätt demonterbart för att daglig rengöring ska vara enkel att utföra. Kopplingen och den grövre kedjan ger en väsentligt högre rörelseenergi vilket ger en helt annan gång och då speciellt vid kvistning. Frågan är om inte ett litet svänghjul hade varit en bättre och enklare lösning än en koppling🙂

Husqvarna motorsågar

Avslutat-06  
#841238tack för det utförliga svaret, ska testa själv framöver, men du sätter nog ord på de svagheter jag själv funderat kring. Framförallt tror jag Husqvarna tyvärr är ute på ett väldigt sluttande plan just nu, man har gott renommé på sina bensinsågar, detta renommé utnyttjar man max för att lyfta marginaler i sann kvartalsekonomi, när man lanserar sina överprissatta batteriserier med tyvärr undermålig kvalitet vs pris, det kanske håller företagsmässigt i 5 år, VD får full bonus och får stå och glänsa på kapitalmarknadsdagarna om deras lönsamhetslyft och ökade marginaler. Om tio år köper man Husqvarna sågarna på Rusta och en ny VD har det svettigt. Jämför Husqvarnas tänk med ett familjeägt och långsiktigt företag som Stihl, jag vet inte vem som har högst marknadsandel de närmsta åren men om tio år är jag tämligen säker vad de seriösa kommer använda tyvärr (Kör mest Husqvarna sågar idag).
Sedan är det precis tröghetsmomentet jag saknar på de direktdrivna batterimaskinerna, här får nog utvecklingen ha sin gång innan man hittar rätt, koppling eller svänghjul är ju båda bra idéer, bara olika sätt att skapa svängmassa, sedan med kraftfulla motorer och lite förändrad teknik hos oss användare kanske direktdrivning kommer vinna, det blir ju energiförluster varje gång denna svängmassa ska sättas i rörelse.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Avslutat-06 skrev:tack för det utförliga svaret, ska testa själv framöver, men du sätter nog ord på de svagheter jag själv funderat kring. Framförallt tror jag Husqvarna tyvärr är ute på ett väldigt sluttande plan just nu, man har gott renommé på sina bensinsågar, detta renommé utnyttjar man max för att lyfta marginaler i sann kvartalsekonomi, när man lanserar sina överprissatta batteriserier med tyvärr undermålig kvalitet vs pris, det kanske håller företagsmässigt i 5 år, VD får full bonus och får stå och glänsa på kapitalmarknadsdagarna om deras lönsamhetslyft och ökade marginaler. Om tio år köper man Husqvarna sågarna på Rusta och en ny VD har det svettigt. Jämför Husqvarnas tänk med ett familjeägt och långsiktigt företag som Stihl, jag vet inte vem som har högst marknadsandel de närmsta åren men om tio år är jag tämligen säker vad de seriösa kommer använda tyvärr (Kör mest Husqvarna sågar idag).
Sedan är det precis tröghetsmomentet jag saknar på de direktdrivna batterimaskinerna, här får nog utvecklingen ha sin gång innan man hittar rätt, koppling eller svänghjul är ju båda bra idéer, bara olika sätt att skapa svängmassa, sedan med kraftfulla motorer och lite förändrad teknik hos oss användare kanske direktdrivning kommer vinna, det blir ju energiförluster varje gång denna svängmassa ska sättas i rörelse.

Enligt husqvarna så efterfrågade specifikt arborister en koppling för att ge en mjukare kontrollerad start av kedjan. Det hade man för tusan redan lyckats med fullt ut. Skillnaden mellan 540 och 542 är att 540 stoppar tvärt vid för hög belastning medans 542 fortsatt driver utan att elektroniken stoppar motorn. 542 beter sig således mer likt en bensinsåg, att arborister efterfrågat det som påstås tror jag helt enkelt inte på! Att sågen blev klart bättre med en koppling är sant, men ett svänghjul och en elektronik som inte är så snar att bryta hade nog gett en liknande effekt till ett billigare pris..🤑

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#841275Har du provat ms300? Den sägs (enligt reklamen) inte stanna lika abrupt.

Funderar på om det är svängmassan eller styrprogrammet till motorn som har störst betydelse.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Mangan skrev:Har du provat ms300? Den sägs (enligt reklamen) inte stanna lika abrupt.

Funderar på om det är svängmassan eller styrprogrammet till motorn som har störst betydelse.

Den har jag inte provat.

Avslutat-06  
#858356Ni som kört ett tag nu med denna såg, vad är era erfarenheter? Hur står den sig mot säg en Stihl 201?

Användarvisningsbild

anersimyra  
#860546I dag blev det premlärsågning under mer skogsbruksliknande förhållanden.
Senast redigerad av anersimyra tis 05 nov 2024, 12:11, redigerad totalt 1 gång.

550  
#861853Ser att det har kommit pixelkedja, men går det att sätta på riktig kedja på 542 (=1,5mm 0.325")?

Användarvisningsbild

Williamm  
550 skrev:Ser att det har kommit pixelkedja, men går det att sätta på riktig kedja på 542 (=1,5mm 0.325")?

Det ska gå, drevet är ju samma för både 1,3 & 1,5.
Om den sedan orkar är en annan sak.

Användarvisningsbild

anersimyra  
550 skrev:Ser att det har kommit pixelkedja, men går det att sätta på riktig kedja på 542 (=1,5mm 0.325")?

Det fungerar alldeles utmärkt och som alltid får man anpassa kedjans filning utifrån den aktuella sågens prestanda 🙂👍

Abloy  
#869595Hej! Intressant tråd då jag inte vet vad jag ska välja 540i xpg eller 542i xpg.

Senast inlägg i tråden november 2024, Hur är erfarenheten nu från 542i xpg kontra 540i xpg.
Vad säger ni om påstående/myter om att:
1.Kopplingen i 542i xpg skulle spara energi/batteri i startögonblicket då elmotorn har högst energiförbrukning.
2. Att såget 542i xpg skulle ha en annan programvara som skulle göra att man upplevde ett lägre vridmoment jämfört med 540i xpg .

Har nu 536i xp och vill komma åt handtagsvärme, "kopplings"kåpa med bättre spånrensning samt lite mindre plastig svärdinfästning.

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#874031Jag köpte en 542i XPG i en kampanj då man kunde byta bort en gammal bensinsåg som inte startade. I ett par veckor har vi kört med 542i och den får godkänt i att kvista och kapa men jag fäller med Jonsered 2252 (vi har granar upp till 70 cm i roten). Batterierna BLi300 på 9 Ah håller ganska bra. Med två batterier klarar vi oss fram till kaffepausen. Vi har från förut tre BLi300 och två laddare.

Jag blev slutgiltigt förbannad på ryckandet med bensinsågarna som jag vanligen låter gå tills tanken är tom. De startar dåligt då de är halvvarma. Men 542i är litet för svag för att fälla så jag vill gärna ha en större batterisåg. Det är bra att 542i har koppling och normala ked (325, 1,3mm) som vi använder i de andra sågarna. Jag fäller med 15" svärd och det passar bra att kvista med också.

Jag har planer på att ladda batterierna i traktorn med en inverter (12V till 240V) eftersom jag har traktorn igång hela tiden då jag fäller, kvistar och radar ihop. Nya batterier är ganska dyra så det vore bra om man klarar sej med att ladda upp i skogen.

Användarvisningsbild

Skog10  
Nisse Husberg skrev:Jag köpte en 542i XPG i en kampanj då man kunde byta bort en gammal bensinsåg som inte startade. I ett par veckor har vi kört med 542i och den får godkänt i att kvista och kapa men jag fäller med Jonsered 2252 (vi har granar upp till 70 cm i roten). Batterierna BLi300 på 9 Ah håller ganska bra. Med två batterier klarar vi oss fram till kaffepausen. Vi har från förut tre BLi300 och två laddare.

Jag blev slutgiltigt förbannad på ryckandet med bensinsågarna som jag vanligen låter gå tills tanken är tom. De startar dåligt då de är halvvarma. Men 542i är litet för svag för att fälla så jag vill gärna ha en större batterisåg. Det är bra att 542i har koppling och normala ked (325, 1,3mm) som vi använder i de andra sågarna. Jag fäller med 15" svärd och det passar bra att kvista med också.

Jag har planer på att ladda batterierna i traktorn med en inverter (12V till 240V) eftersom jag har traktorn igång hela tiden då jag fäller, kvistar och radar ihop. Nya batterier är ganska dyra så det vore bra om man klarar sej med att ladda upp i skogen.

Har du 15" svärd på din 542i? Fungerar det bra med längre svärd på 15" eller 16" på den här sågen? Någon som har erfarenhet av det? Om så, vilken av längderna föredras?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#880319Vi har både 13 och 15 tums svärd i lager (för 5 sågar). 15" svärd använder jag för att fälla men det är också lämpligt för kvistning. Ett längre svärd gör att man inte behöver stoppa in sågen bland kvistarna lika mycket. 542i är nog svagare än våra bensinsågar så jag fäller inte större träd med den. Men visst fungerar den riktigt bra med 15" svärd vid kvistning. Jag ville ha 542i just för att man kan använda samma svärd till den som till våra bensinsågar. Att hålla sej med två svärd (och kedjor) räcker till - jag vill inte ha fler.

Användarvisningsbild

Skog10  
#883593Jag beställde en 542i XPG, d v s varianten med handtagsvärmare då jag tänkte att värmen kunde komma till nytta. Det blev dock ett litet antiklimax efter att man packat upp den. Kabeln för värme ser ut att gå på längs med på undersidan av handtaget (ser ut som en lampsladd) och det måste vara den man kan känner när man lyfter sågen eftersom det då skär in lite i handen. Inte speciellt skönt. Skall det verkligen vara så här? Någon som har den här modellen eller känt på den?

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).