ons 27 mar 2024, 17:54#838422
Jag har en 540i xp sen den kom, kört ”mycket” med den. Alltså mycket för en självverksam som tyvärr behöver arbeta med annat de flesta dagar. Lånade hem en 542ixp då vi tänkt köpa en batterisåg till, blir huggsexa om 540in när jag och sambon är ute tillsammans. Slutade med att vi beställde en 540i XPG istället för 542.
Kontentan för mig är, jag tycker inte att det är störigt att växla mellan bensinsågen och batterisågen p.g.a. att de uppförs sig olika. När jag fäller grövre gör jag det ofta med en 359. Sen byter jag till 540in. Om man är mer väl inkörd i att köra bensinsåg kanske det känns mer hemtamt och enkelt att köra en såg med koppling. Men för mig är det ingen svår omställning. Tvärt om. Jag uppskattar batterisågens ”vrid” vid tillslag, dess snabba stop och låga vibrationer. Det stora pluset för 542 var 1,3mm svärdbredd, då både svärd och kedja blir stöddigare. Där man är förpassad till 1,1mm om man vill ha x-cut kedjor på 540.. Men inte nog stort plus att jag köper en. Jag hoppas HQ fixar ett drev till 540in så det går att byta till 1,3mm 0,325 x-cut 🤞🏻