Trädfällning (arborist)

Silky eller Felco

4 inlägg 1276 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Silky eller Felco

sonjasson  
#850525 Överlag, vilka har de bästa verktygen, Felco eller Silky?
Ser fördelar med båda och båda har modeller som passar till det mesta. Priset skiljer ju sig en del, men är det värt att satsa på dyrare?
Vad tycker ni?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Silky eller Felco

Tuttemoj  
#850555 Kolla även på ARS! Kan rekommendera deras sekatör
VS-8XZ gillar även deras beskärningssågar.

Avatar Fallback

Re: Silky eller Felco

Dsv  
#850608 Silky (såg)är riktigt vass och bra, håller skärpan länge om man tar hand om den och inte sågar i metal el dyl.
Problemet är att bladet går av lätt om man tappar ner den från trädet eller trampar på den tex och då kostar det med nytt blad.
Jag hade nog tjänat på att köpa billigare märken och byta oftare när dom blir slöa, men silky är nog bäst om man är rädd om den och använder den mycket.

Avatar Fallback

Re: Silky eller Felco

lundqvist.r  
#850819 Nu har jag inte något att jämföra med, vare sig kvalitet eller pris, men jag har hållit mig till grensåg från Fugaku. Malco i Piteå har ett antal varianter, den jag använt (och bytt blad på ett par gånger) är en modell som heter Kaju.

Upptäckte för övrigt för några år sedan att det i vissa typer av sly är enklare att dra ett snitt med sågen än att hugga av grenarna med röjyxa. Yxan kräver mer kraft, med sågen räcker det med ofta med ett enkelt drag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).