Motorsåg och handhållet

Injustering av motorsåg.

12 inlägg 139119 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Injustering av motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433Jag tänkte se hur många som justerar själva, eller får hjälp.
Jag har efter mycket träning fått en liten uppfattning om hur det ska vara.
Det skiljer rätt mycket i ljud och kraft i sågen berornde på hur den är ställd.
Många vill ha mycket varv, och ställer dem snålt, vilket kan medföra konsekvenser.
Andra gör precis tvärt om, vilket kan vara lika illa.

Jag har haft flera här och visat och förklarat vinsten i att justera rätt.

En annan viktig sak jag slår hårt för är mellan gas, att helt enkelt ha halv varv på sågen efter hård belastning. Detta är ett gammalt trick att hålla sågens temp nere lite.

Jag har bara börgat lära mig och lär mig mycket för varge dag. Jag skulle vilja veta lite om hur mycket andra "normala" användare tycker om det här.

TS
Husqvarna motorsågar
Fredrik  
#434Hej,
Bra initiativ Mange, jag behöver säkert lite tips och trix här.
Jag justerar min Husqvarna som servicekillarna på butiken sa:

L-T-H, i ordning.
Först lågvarvs munstycket. Om sågen ej går bra, justera L max medurs.
Justera sedan L moturs till bäst acceleration och klipp.
Justera sedan T medurs tills kedjan börjar snurra på tomgång, sedan moturs tills den stannar ordentligt.
Sedan justera H så sågen håller en bra acceleration till toppvarv då den ska fyrtakta något.

Detta gäller då HVA i varmkört tillstånd :wink:

Rätt eller fel vet jag ej, men det kanske jag får reda på nu?! :lol:

Dessutom är det väl så att mina justeringar på L-T-H är fin-finjusteringar.
Jag har aldrig gett mig in på förgasarn och trixat, det har inte behövts och jag tror inte att jag kommer ge mig in på det heller...

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
#435Jag börjar alltid på 1 varv ut på både L o H.
Detta är grund inst. på de flesta såg/röjare.

Något man kan tänka på är att inte spänna in nålarna utan bara skruna in tills det inte går mer.
H. är huvud munstycke på de flesta förgasare och detta best mycket.
L. är lågfarts krets och är i huvudsak för acceleration.
T är en juster skruv som gasspjället regleras med. Detta ger tomgångs varv.

Många vill gärna justera efter varvtals mätare, och det är i och för sig OK men alla såg går olika.
3st 357 xpg hat inte samma varvtal, vissa prakt ex kan gå flera hundra varv över rekommenderat, andra vill inte ens vad som rek.

Hög varviga modeller, är som regel inte så hemskt starka, detta för att designen på förgasare ej till låter en mellan krets, utan bara L o H.

TS
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448man kan köra med olika inställningar på förgasaren
jag brukar öppna L lite mera för att få bra botten drag i sågen sen drar jag till H så den slutar att bludra sen skruvar jag ut H tills man hör en antydning av bluder .
och detta kan man andvända när det blir kallare på sommaren så skall man ge sågen mera bränsle

Re: Injustering av motorsåg.

Risarvaren  
#182221Jag noterar att tråden är rätt gammal men eftersom ämnet alltid är aktuellt så hoppas jag på svar ändå... :grin:

Jag har lite svårt att förstå det där med att börja med "ett varv", på Walbron som sitter på sågen sitter stopp som maximerar "vridet" till någonstans runt ett halvt till trekvarts varv, likadant är det på min nya ZAMA som skall ersätta Walbron.

Var skall man börja räkna? Skall klackarna bort och sedan vrida max och det tar stopp för att sedan vrida ett varv???

Användarvisningsbild

#182230Klackarna ska nog bort om du ska göra grundinställning.
Brukar följa tillverkarens rek i detta läge, vad det nu må vara.

TS

SawTroll  
#182245På en del nyere sager begynner det å bli vanskelig å fjerne begrenserene på justeringskruene, og så kommer AutoTune ol - verden er ikke helt det den var på dette området heller.....

Användarvisningsbild

#182252På vilket vis är det vanskligare än en som är 5 år gammal?

Autotune och Miljöfläktarna i allmänhet är det inte mycket justera på...

TS

SawTroll  
#182399Ta en titt på MS201/201T og andre nye Stihl modeller.....

Användarvisningsbild

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183353Jag justerar i princip inget förutom tomgången.

Jag har ju provat men jag tycket det är svårt att få det riktigt bra. Det blir väll för sällan som man gör det och då kan jag det inte när jag väl ska göra det.

Användarvisningsbild

traktorz  
#183364Knappast att man behöver musiköra, men med en bra metodik och noggrannhet, så borde resultatet bli nära nog perfekt.

Jag brukar justera upp tomgången, för att lättare hitta optimalt läge för L. Det blir då lättare att okulärt observera samt höra vart sågen går bäst på låga varv. Sen ställer jag ner tomgången, så att kedjan står stilla. Samt verifierar att den svarar som förväntat på gasen.

H har jag varit lite nervös inför att ställa in, men låter den hellre fyrtakta (bluddra) och ryka lite mera än att den rusar ohejdat.

Användarvisningsbild

totte  
#183406Helt rätt! Så bör man göra med tomgången, det sista momentet där är viktigt, kolla att den svarar ordentligt, annars ger man en aning mer tills den "biter ifrån" ordentligt.

Och mycket bättre med lite för mycket än för lite på H, annars är det risk för svåra skador. Vill man ha den helt rätt måste man köra i virke. Den skall fyrtakta lätt utan belastning och när man sätter i i stocken och belastar normalt skall den sluta fyrtakta. Sen är det att fintrimma tills man känner att den drar som bäst.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).