Motorsåg och handhållet

Carlton Sågkedjor.

4 inlägg 5273 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Carlton Sågkedjor.

Skogshuggarn  
#8201 Inte ofta jag slipar Carltonkedjor, men jag upplever de som betydligt tuffare/hårdare att slipa än andra fabrikat i motsv matrl.

Kan det stämma???,,,,

Den jag körde sist var en KC2 semi chisel i 325 - 1.5 - 64 dl från en vedprocessor, men den ska ju gå lika bra till motorsågen.
Hmm?,,,, kanske läge att prova 1 Carlton på sågen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8207 De jag haft hör varit lite hårdare.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8209 Jag har kört lite Carlton semi-chisel i både 325 o 3/8. Tycker de ligger närmare stihl än HVA i hårdhet.

Annars är det en enkel kedja med vare sig anti-kast/vib eller räksallad.
Stihl-kedjan verkar få med sig olja lite bättre, men har inte sett att det gör ngn större skillnad. Kanske viktigare på riktigt långa svärd.

Har funderat på att köpa ett parti Carlton, både för eget bruk o sälja till bekanta. Tror jag kan få ett hyfsat pris på dessa.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8241
nisse skrev:Jag har kört lite Carlton semi-chisel i både 325 o 3/8. Tycker de ligger närmare stihl än HVA i hårdhet.

Annars är det en enkel kedja med vare sig anti-kast/vib eller räksallad.
Stihl-kedjan verkar få med sig olja lite bättre, men har inte sett att det gör ngn större skillnad. Kanske viktigare på riktigt långa svärd.

Har funderat på att köpa ett parti Carlton, både för eget bruk o sälja till bekanta. Tror jag kan få ett hyfsat pris på dessa.


Det verkar vara som du säger Nisse.
En "standardkedja utan räksallad och efterrätt" på köpet.
Kanske var en av orsakerna att den satt std monterad på en vedprocessor?.
Verkar iaf som att vi är överens om hårdheten mot tex Oregon/HVA och då kan den ju vara intressant vid tex aspfällning.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).