Motorsåg och handhållet

Dolmar 4510 startproblem varm motor

11 inlägg 6194 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dolmar 4510 startproblem varm motor

hala  
#100888 Ett udda problem. Sågen startar inte när den är varm. Det blir ingen gnista. Jag byter genast till ett kallt tändstivt och sågen går igång utan problem. När det är dags att åter starta efter tankning sker samma sak och jag byter tillbaka till det första tändstiftet och vips går sågen i gång utan problem. Har aldrig varit med om ett så mystigt problem.
Hazze



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

Phantom  
#100904 Verkar som att du kan ha ett glapp någonstans som är värmeberoende. Materialet ändrar läge vid värme och då kanske det sitter i just tändhatten.
Har du provat att ta ur det stift som är varmt och sätta tillbaka samma stift? Vad händer? Vad använder du för tändstift i sågen?
Kan ju även vara ett fel i tändspolen...men det hoppas vi att det inte är.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

hala  
#100907 Tack för Ditt svar. Ja, jag har försökt sätta tillbaka samma tändstift ett flertal gånger men den startar inte förrän ett kallt tändstift kommer på plats. (förmodligen ett nobellprisproblem) Jag använder CJ7Y och har försökt med lito olika fabrikat

Hazze

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

Phantom  
#100912 Då skulle jag tro att det är tändspolen som har gett upp för dig, alternativt en dålig kabel/kontakt någonstans på vägen.
Är inte riktigt säker på hur, men på något sätt så borde det gå att mäta upp tändspolen som sitter i så du kan se om det är den som krånglar. Kanske finns det någon som har en som du kan prova med.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

totte  
#100930 Prova med att ge den en aning mer bränsle först, skruva ut L 1/8 varv eller så och eventuellt även H-skruven. Jag tror den går lite för magert och blir för varm. Om det är så, så är det dessutom ytterst skadligt för kolv o cylinder.

Om det inte hjälper byt tändkabel och hatt.

Om inte det heller, dags att börja kolla spolen.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

hala  
#100939 Tack för tipsen

Jag skall testa alla tipsen och återkommer med resultaten.
Lite synd att slänga sågen på soptippen redan då den gått mindre än 100 tim och är både lätt, stark och lättarbetad.

Hazze

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100975 Ändras kompressionen?
Verkar den lite lättare varm?

Har den gått varm kan den få "osynliga" skador som sliten kolvring tex.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

hala  
#100995 Nej jag tycker inte den är lättare. Beviserligen när jag tar ut tändstiftet blir det ingen gnista förrän det har kallnat men ett nytt kallt ger gnista och sågen startar direkt trots att den är varm. Jag undrar hur stort gapet mellan magnet och tändmodulen skall vara. På min såg får jag inte in ett bladmått 0,1 mm. Kan detta ha betydelse??

Hazze

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#101000 Om du tar ett nytt rätt stift så ska det stiftet funka varm som kall.


Det ska vara nära mellan spole och hjul, men inte 0,1mm. Då är risken att de får kontakt o sen kan det bli dyrt.
0,3 är normalt. Även lite större avstånd funkar med friska grejer.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

hala  
#101101 Jag har nu bytt tändmodulen vilket löste alla problem. Jag kan dock inte förklara varför även ett nytt stift inte fungerade vid varm motor. Min teori är att den gamla spolen gett dålig gnista vilket gett en "blöt" beläggning på stiftet med krypström som följd, vilken efter en stund dunstat bort och sågen kunde starta igen. Problemet är i alla fall löst.
Tack för all hjälp
Hazze

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4510 startproblem varm motor

totte  
#101102 Bra, trevligt att höra att det löste sig! Kan bli väldigt skumma effekter om tändningen inte är OK, men den här var verkligen en sällsynt variant.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).