Motorsåg och handhållet

Stihl MS 261

260 inlägg 99944 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

SawTroll  
#97116
county skrev:Hei
en ting til som burde vere interesangdt er hva vekten er full tankat?
og vekt forskjell opp til 361!


"Bare" 0.4kg tom iht specs, men helt sikkert noe mer fulltanket....

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

zeldan  
#99596 Jag tror att MS 261 finns i handlen nu i september, jag har provat den i sommar helt underbar lite tyngre än 260 men den har betydligt bättre ax och knappast några vibrationer.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99623 Jorå! Jag kände på den hos Raket-Lasse i Sundsvall idag. :grin: Synd att jag har så bra sågar redan.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

sveje  
#99965 En fördel som jag märkt på Stihlsågar (MS 200, MS250 och MS260) är att man kan ha högre tomgång utan att kedjan snurrar än på det gamla Jonsered 2045 vi har. På Jonsereden är det ingen som helst marginal mellan att motorn stannar och att kedjan snurrar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 261

totte  
#99973
sveje skrev:En fördel som jag märkt på Stihlsågar (MS 200, MS250 och MS260) är att man kan ha högre tomgång utan att kedjan snurrar än på det gamla Jonsered 2045 vi har. På Jonsereden är det ingen som helst marginal mellan att motorn stannar och att kedjan snurrar.


Byt fjäder i kopplingen, den är nog en smula förslappad.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

sveje  
#100283 Så kan det vara! Men det blir nog till kasta hela såget ganska snart, det har sett sina bästa dar.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

SawTroll  
#100289
sveje skrev:Så kan det vara! Men det blir nog till kasta hela såget ganska snart, det har sett sina bästa dar.


Vel, det er jo en gammel og billig sag.......

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100296 Kände på en 261 idag men blev inte helt övertygad. Som allroundsåg blir den för stor. Säkert bra till att kapa övergrovt med men till vanlig huggning så föredrar jag nog 260. Kanske bättre att köpa på sig nåra såna till innan dom tar slut.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

peter399  
#100320 Kollade på MS261 för första gången igår, min handlare har HVA men även några Stihl.
Sammanfattning: Tjockis! Och då menar jag inte så mycket vikten även om den var märkbart tyngre än 346an.
Men ställ en 261a och en 346a bredvid varandra och titta på dem framifrån. Känns som att i teorin borde det gå dubbelt så fort att kvista med 346an även om det säkert inte är så stor skillnad. Känns nästan som om 2171an har smalare sågkropp än Stihlen.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#100322
peter399 skrev:Kollade på MS261 för första gången igår, min handlare har HVA men även några Stihl.
Sammanfattning: Tjockis! Och då menar jag inte så mycket vikten även om den var märkbart tyngre än 346an.
Men ställ en 261a och en 346a bredvid varandra och titta på dem framifrån. Känns som att i teorin borde det gå dubbelt så fort att kvista med 346an även om det säkert inte är så stor skillnad. Känns nästan som om 2171an har smalare sågkropp än Stihlen.


Vikten först: Det skiljer 3 hekto. Inte speciellt mycket. Däremot är Stihls 3/8"-svärd tyngre än Husqvarnas original, men i gengäld håller det :)

Alla sågar i senaste generationen är bulligare, det gäller även t.ex. 4- och 5-serierna på Husqvarna. Det har med den extra friskluftskanalen i cylindern att göra, den tar plats. Det går alltså inte att göra en rättvis jämförelse mellan en konventionell 2-taktssåg och en med friskluftsspolning. Även nya förgasarna och filtren bygger i volym.

Det enda vettiga man kan göra är att släppa idén om hur en motorsåg SKA se ut för att den alltid gjort det, de gamla 2-taktarna kommer inte tillbaka så det är bara att gå vidare.

Det kommer en omgång sågar som är större och bulligare, men mycket miljövänligare. Jag tycker det är värt det.

Be istället om att få låna hem en 261 för lite demokörning, först då kan du bilda dig en rättvis uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100324 Tycker att "miljövänliga" sågar bara är ett jippo eller spel för galleriet. Miljöpåverkan av att åka till och från skogen är säkert mycket större än de utsläpp man gör när man är där. Särskilt om man kör på akylatbensin.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Robertberg  
#100371 Så bara för att man kör bil/traktor till skogen så ska man inte göra själva arbetet miljövänligare..?

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

SawTroll  
#100381
Nonkan skrev: ..... Däremot är Stihls 3/8"-svärd tyngre än Husqvarnas original, men i gengäld håller det :)

...


Ja, men pixel er uansett et dårlig valg på NE346xp - jeg forstår ikke hvorfor HVA gjør det.... :?: :???:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

Nonkan  
#100578
Skogsola skrev:Tycker att "miljövänliga" sågar bara är ett jippo eller spel för galleriet. Miljöpåverkan av att åka till och från skogen är säkert mycket större än de utsläpp man gör när man är där. Särskilt om man kör på akylatbensin.


Det är inte alls "säkert". Det stora problemet med gamla 2-taktare är ju att de släpper ut en stor del av bensinen oförbränd och det är mycket sämre än bilen som till största delen släpper ut koldioxid.

Iofs är det säkert en piss i Nilen jämfört med oljeutsläppet utanför USA, men jag tycker alla ska göra vad de kan i miljöfrågorna.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 261

peter399  
#100608
Nonkan skrev:
peter399 skrev:Kollade på MS261 för första gången igår, min handlare har HVA men även några Stihl.
Sammanfattning: Tjockis! Och då menar jag inte så mycket vikten även om den var märkbart tyngre än 346an.
Men ställ en 261a och en 346a bredvid varandra och titta på dem framifrån. Känns som att i teorin borde det gå dubbelt så fort att kvista med 346an även om det säkert inte är så stor skillnad. Känns nästan som om 2171an har smalare sågkropp än Stihlen.


Vikten först: Det skiljer 3 hekto. Inte speciellt mycket. Däremot är Stihls 3/8"-svärd tyngre än Husqvarnas original, men i gengäld håller det :)

Alla sågar i senaste generationen är bulligare, det gäller även t.ex. 4- och 5-serierna på Husqvarna. Det har med den extra friskluftskanalen i cylindern att göra, den tar plats. Det går alltså inte att göra en rättvis jämförelse mellan en konventionell 2-taktssåg och en med friskluftsspolning. Även nya förgasarna och filtren bygger i volym.

Det enda vettiga man kan göra är att släppa idén om hur en motorsåg SKA se ut för att den alltid gjort det, de gamla 2-taktarna kommer inte tillbaka så det är bara att gå vidare.

Det kommer en omgång sågar som är större och bulligare, men mycket miljövänligare. Jag tycker det är värt det.

Be istället om att få låna hem en 261 för lite demokörning, först då kan du bilda dig en rättvis uppfattning.



Tror mer på att bulligheten hos Stihl beror på den invändiga kopplingen är på friskluftstekniken. Även gamla 026/260 är mycket bulligare än HVA sågar. På en 50cc såg som används för mycket kvistning föredrar jag helt
klart utanpåliggande koppling för att få tyngdpunken mer i mitten av sågen och för en smalare såg.

Nej jag är inte speciellt imponerad. Förstår inte varför Stihl (som har så lång omloppstid på sina sågar) släpper
en såg som på pappret är sämre än konkurrenten redan vid start (samma effekt, båda bra AV-system och luftrening men där Stihlen är 3 hekto tyngre (+6%). 550XP lär garanterat ha bättre vikt/effekt än 261an.
Sen är ju givetvis 261 ett rejält kliv framåt jämfört med 260, men dock. Men jag klagar inte, svenska sågar ger svenska jobb.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).