Motorsåg och handhållet

Den förbannade miljön

34 inlägg 12039 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#6328
swe#kipp skrev:Huggis du kan ju kolla om denna finns kvar !!

http://www.blocket.se/vi/10889158.htm?ca=6_s


Ja jävlar!!!!

Nu "regnar det", schyssta begsågar när man själv fick krypa till korset och handla nytt.

6500:-

Dett är bara att slå till!!!!.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Huggis  
#6345
swe#kipp skrev:Huggis, har ni polckat bort stop klackarna på förgasarskruvarna som sitter på dom nya sågarna ??
då kan man ge dom bränsle så dom mår bra ,,,
min 357:a tex varvade efter 3 tankar runt 14500rpm och då är den ju inte ens inkörd men det gick inte att ge den mer soppa förens jag tog bort stopparna på den vilket jag gjort på alla mina sågar, det brukar även min handlare göra ,,,,,


Självklart, det är ju det första man gör med en såg :) Men visst, ytterligare en miljöpryl som försämrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Den förbannade miljön

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6372
Huggis skrev:Blir nog att jag ersätter 346:an med 339:an för motorsågröjningsarbetet framöver med.


Jag har en 339:a, vet inte om jag gillar den (har ca 0 i erfarenehet av motorsågning), skulle vara intressant om du gav din syn på den. Kommer in mycket skit (och snö) i luftfiltret, tycker jag.

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6385 Vi ska byta ut våran Hva 346XPG till två ny sågar i samma storlek. en ska iaf vara en 346 men sen undrar vi om man skulle kunna ha en stihl av samma kaliber och jämföra...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6386 Det blir en 260 antar jag då ??

själv är fortfarande kär i min 346xpg :)

en 346xp byggd av DozerDan

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6388 en kompis pappa har en sådan såg och hanverkar nöjd.
Anledningen till att vi vill byta 346:an är att den börjar bli sliten. pappa vill gärna ha en 346 igen men jag vill prova ngt annat

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6389 Här det en som kör Stihl !!!


Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6393 han kunde hugga den killen... Verkade hugga för en processor???

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6417 Men han verkade inte ha en helt bra filad kedja och tog ibland riktskäret i "fel" ordning. Vissa av de där fjuttegranarna tar man ju nästan lika snabbt med en röjsåg :)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6418 vad tjänar man på att slutavverka när träden är så små?

Avatar Fallback

Re: Den förbannade miljön

Huggis  
#6419
Mangan skrev:
Huggis skrev:Blir nog att jag ersätter 346:an med 339:an för motorsågröjningsarbetet framöver med.


Jag har en 339:a, vet inte om jag gillar den (har ca 0 i erfarenehet av motorsågning), skulle vara intressant om du gav din syn på den. Kommer in mycket skit (och snö) i luftfiltret, tycker jag.


Är det gamla eller nya 339:an, den med lite mer kräm i (2,4 häst) du har?

Jag kommer använda den till att röjja undertryckta träd (träd som håller på att dö, konkurreras ut av andra större/ mer livskraftiga). Vi gör det så att maskinerna slipper ta dom (blir mer ekonomi då en skördare kostar ca 1100-1200 i timmen) samt lättare ser och kommer fram i skogen när dom ska gallra. Då behöver man något lätt så man kan springa på snabbt, 346:an har ju alltid funkat, men ju lättare verktyg man har, desto mer orkar man prestera. 339:an kan ju även vara en lätt och smidig såg för hemmaanvändaren om man inte hugger så mkt. Så fort det blir lite grövre skulle jag rekommendera en lite grövre såg.

Vad gäller filtret så har jag inte hört några klagomål av mina jobbarkompisar, sågar och filter blir ju alltid smutsiga när man använder dom. Jag tvättar mina filter när jag märker att sågen går lite sämre, det är säkert inte så Husqvarna rekommenderar, men det tycker jag funkar för mig ialf. Dessutom utförs dessa röjningar inte när det snöar, vi måste ha någon form av barmark för att kunna såga undan större områden. Och skulle man mot all förmodan åka på en förberedande gallring när det är snö ute skulle jag kört med 346:an så jag har värme i handtagen (har ju faktiskt hänt trots allt).

Bara såhär rent spontant så ser jag 339:an som en proffssåg för att användas vid motorsågröjningar och inget annat, och som bara bör användas när det är någorlunda varmt ute ;)

Sen generellt så är det väl igentligen bara 372:an som klarar av snö å blöta riktigt bra.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6420
MasseyFerguson skrev:en kompis pappa har en sådan såg och hanverkar nöjd.
Anledningen till att vi vill byta 346:an är att den börjar bli sliten. pappa vill gärna ha en 346 igen men jag vill prova ngt annat


Blir en dyr affär med 2 nya sågar, är den så slut att den inte går att använda som andrasåg?

Min nyaste såg är från -95 så jag kanske är lite för snål för att ha en talan :)

Avatar Fallback
Huggis  
#6421
th skrev:Men han verkade inte ha en helt bra filad kedja och tog ibland riktskäret i "fel" ordning. Vissa av de där fjuttegranarna tar man ju nästan lika snabbt med en röjsåg :)


Japp :)

Sen tar man fjuttegranarna med ett snitt, dessutom känns det ju onödigt att fälla dom mot dom riktiga granarna så att dom är i vägen.

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#6422
pgo_jim skrev:vad tjänar man på att slutavverka när träden är så små?


Han kanske behövde pengarna, alternativt hade han möjlighet att få dit en processor och marken dit var frusen.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6445 Huggis har du öppnat upp ljuddämparna på nån 372:a ??
eller nån annan såg för den delen ,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).