Motorsåg och handhållet

346:an blöddrar

25 inlägg 9409 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

346:an blöddrar

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69699 Var i skogen och högg i förmiddags, tog lunch och skulle tillbaka då vägrar sågen att fungera ordentligt. Det är en 346XPG med nåt år på nacken. Den är lätt att starta och tomgången låter utmärkt men när man gasar blöddrar den bara och kedjan går inte runt alls. Hände samma sak på förmiddagen efter jag hade sträckt kedjan då löste jag lite på kedjan och sen fungerade det igen. Samma manöver på eftermiddagen gav inte samma effekt. Åkte hem till verkstaden och blåste rent luftfilter och bränslefilter då det lät som sågen inte fick tillräckligt med antigen luft eller bränsle. Ingen effekt.

Läste i en annan tråd om en kille som hade liknande problem och att det löste sig vid byte av tändstift, kan det vara nåt. Funkar ett tändstift från en gammal 242xp? Det är nog det jag har liggandes.

Uppslag på vad det kan vara eller tips på vad jag kan prova mottages gärna! Är ingen hajjare på motorer i övrigt så förklara gärna ingående om det ni har att säga är av det lite svårare slaget.

Med hopp om en fungerande såg.

/David



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 346:an blöddrar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69700 Ska du byta stift ska det dit ett nytt!

Det låter på din beskrivning som den får för lite bränsle.
Grund inställning är ett fullt varv ut från botten (Var försiktig o spänn inte in i botten för då blir säte o nål skrot)!
Detta sha den gå på! Efter det justeras låg o högfarts krets.
Den ska inte tveka då den varbvar up och "fyrtakta" markant med svärd/kedja monterat.

Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69702 Är ganska säker på att sågen är grundinställd, men kan ju prova att skruva på låg och högfartskretsen. Nu har sågen fått ligga i nån timma, kankse jag ska ut och rycka lite i den nu när den är nedkyld.

   TS
Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

skotarmasse  
#69713 Kolla bränsleslangen från tanken,kan vara en liten spricka då kan det vara omöjligt o skruva in förgasaren rätt.

Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

Naders  
#69719 Det kan ju också vara så att bränslefiltret blivit något igensatt. Men prova först tändstiftet. Ett nytt bränslefilter kostar dock inte många tior så funkar den inte så släng på ett nytt iaf.
Låter som om sågen gick bra innan å inställningarna brukar inte ändra sej självt så de hade jag inte rört i första hand.

Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69720 Ska kolla slangen imorn, tack för det tipset!

Angående bränslefiltret kan jag säga att jag försöka blåsa rent det, men vet inte om det hände så mycket egentligen. Det såg bra ut tyckte jag, lite brunt längst ner som inte gick att blåsa bort. Annars verkar just bränslefilter vara en snillrik uppfinning. Även om hela tanken var torr så var filtret alldeles blött av bensin. Det måste vara konstruerat av något slags material som suger upp all vätska som finns i omgivningen, smart måste jag säga. Sen när jag skakade filtret fram och tillbaka verkade det ligga något i filtret, en lös kula eller nåt sånt. Är det nån som vet vad det kan vara och vad det ska vara bra för. Ursäkta sidospåret, men nu när jag fått så många motorsågskunniga intresserade kan jag ju utnyttja det. Att få åbäket att fungera normalt igen är fortfarande prio ett.

   TS
Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

Naders  
#69725 Vet ej vad det är för grejer i filtret.
Filtret är dock inte så lätt att rengöra så det bästa är att sätta dit ett nytt.

Användarvisningsbild

Re: 346:an blöddrar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69729 Det lösa i filtret är en kula som fungerar som vikt.
Oavsett bränsle, postion etc så faller det ner.

Förr fanns det riktiga bränsle lod med filter utanpå.
Oftast går de att rengöra väldigt bra, men nytt är o föredra, särskit de av plast/nylon typ.

Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69755 Aha, där ser man. Tack för det Mange.

Drog av startsnöret igår när jag höll på och grejja med inställningen, så nu är det 15cm kortare. Efter att ha reparerat det gav jag fan i såget. Åker tillbaka till stan ikväll så det dröjer nog några veckor innan jag får köra motorsåg igen. Men tack för all support och hjälp. Återkommer gärna hit om jag skulle ha någon annan fundering om sågar och skog.

   TS
Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

HN  
#69764 Hej

Ta och tvätta luftfiltret med hett vatten och diskmedel innan du justerar förgasaren. Om man har tvättat med oljeblandad bensin förut så kan det bli tätt

Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

Naders  
#71473 Hur har det gått med såget?
Fått det att funka än?

Avatar Fallback

Re: 346:an blöddrar

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71482 Tar upp tråden igen efter begäran.

På söndag ska jag tillbaks till gården och skogen efter några veckor i stan med vanligt tråkjobb. Då blir det äntligen några dagar i skogen igen med ovanligt roligt jobb :-)

När jag lämnade sågen var den inte iordningsställd men nu hoppas jag att någon mer mekkunnig familjemedlem (läs far) har sett till så sågen mullrar som den ska. Ska prata med honom och se om han har tittat till den.

Jag upptäckte nu när jag läste igenom tråden igen att jag inte nämt att sågen inte bara blöddrar när man gasar utan om man gasar till riktigt kraftigt så dör den också. Denna ledtråd kankse kan få er motorsågskunniga på nya tankar. Tips mottages gärna som sagt.

Återkommer med mer info om ett tag, men skriv gärna någon rad om ni har nåt på lur.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 346:an blöddrar

Torparn79  
#71600
Mange skrev:Ska du byta stift ska det dit ett nytt!

Det låter på din beskrivning som den får för lite bränsle.
Grund inställning är ett fullt varv ut från botten (Var försiktig o spänn inte in i botten för då blir säte o nål skrot)!
Detta sha den gå på! Efter det justeras låg o högfarts krets.
Den ska inte tveka då den varbvar up och "fyrtakta" markant med svärd/kedja monterat.

jag har sett att både du och totte brukar skriva att sågen ska "takta" vid fullgas när den går obelastad, ok..
men jag grunnade lite häromdagen på det där, när man har grundställt sågen, då brukar man ju få skruva in den litegrann för att den ska gå "rent"..
är det då som så att man ska skruva in den lite till till den taktar..?? :oops:
känns som att jag borde ha koll på det här men jag blev förvirrad när jag satt och funderade och hade inte sågen tillgänglig så jag kunde pröva..

Användarvisningsbild

Re: 346:an blöddrar

swe#kipp  
#71618 nej när den går rent är det lite snålt ställt takta/fyrtakta innerbär att sågen får lite för mycket soppa obelastad och går orent (taktar) men när du sätter den i trä skall det försvinna och den skall gå rent :)

http://www.madsens1.com/saw%20carb%20tune.htm

på den sidan står det lite om hur man gör och den har även två ljudfiler som hälper dig att höra hur det skall låta, obs du har en såg med varvtalsregulerad tändmodul så skall du använda tachometer för när den slår låter det ofa som sågen taktar fast den gör inte det pågrund av för mycket soppa utan att man justerat den till skrikvarv (över det varv som taändmodulen tillåter) vilket gör att man riskerar att sågen skär på grund av för lite soppa ,,,, nu blev det inte lättare men det kan vara bra att veta !!
på hva´s tändmoduler står det vilket varv dom klipper vid om den reglerar varvtalen !!

Användarvisningsbild

Re: 346:an blöddrar

totte  
#71626 Vill bara understryka: ALDRIG för lite bränsle, skruvar du in skruven lite till så har du nästan garanterat en såg som blir förstörd. Om du är osäker, skruva hellre ut 1/8 varv, det värsta som kan hända då är det sotar lite för mycket.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).