Motorsåg och handhållet

inköps förslag

25 inlägg 10076 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

inköps förslag

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4851 Har redan nu börjat fundera på vad jag skall lägga mina surt intjänta sommarjobbs pengar på

röjsåg(har en partner "röjsåg" nu, den e dock för klen för å köra med klinga på)

hörselskydd med radio utan hjälmfäste

huggarblus

huggarbälte

finns säkert mer saker ja inte kommer på

vill ha fler skog,trädgård, park jordbruks förslag!


[/list]



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4866 Vad får du för saker från skolan ??
så att du inte köper nått som du får där ,,,,,
gör en lista på saker du utför och kolla sen vad du kan ha behov utav, så att du inte köper nått bara för att köpa nått :P

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4867 jo visserligen har vi fått en del saker i skolan så

jo, jag bla klipper gräs hos min farbror på MAX där han e chef
just nu går ja och klipper den stora ytan me en gammal klippo me 4hk b&s motor.. hjulen e vinda och vissa delar av gräsmattan lutar en del så det blir ibland jobbigt å klippa, det kan ta ungefär 4a timmar att klippa hela ytan

så en ny gräsklippare me drift vore ju schyyst

varför jag köper huggar grejjer dubbelt är för att jag vill ha ett komplett set hemma så man sliper släpa/fram tillbaks och glömma ta med osv

huggarbälte har vi inget eget i skolan utan de finns x antal bälten som vi alla i klassen delar på

röjsåg skulle ja vela ha en för å dels klippa/trimma gräs, men också för att göra röjningsarbeten i bla sommarstugan

en fyrhjuling vore bra att ha i bla stugan och här hemma men det e för dyrt just nu (studiebidrag 950kr/mån......)

åkgräsklippare å köra hos farbrorn vore nice, men det e bökigare å transportera och kostar mycker mer.. för ska ja köpa en åkgräsklippare ska de va en nyare antingen stiga villa eller nån husqvarna rider, även traktormodellen går bra

hörselskydd me radio får vi inte i skolan, vi får inga hörselskydd över huvudtaget men de finns å låna utan radio

bensindriven häcksax vore grymt bra, då ja klipper våran häck hemma och även grannens häck, vore fördel att ha en sådan då vi ej har el i våran sommarstuga utan allt där går på vedeldning, batteri eller fotogen

motorsåg har jag en och har inga planer på att skaffa en till

så ja vet inte ja, fällkilar å sånt vore bra å köpa

brytjärn me vändhake har ja ett äldre som ja köpte på loppis för 50kr

så kom me några tips ni andra:)

huggarbyxor och stövlar har ja :D

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4868 Kilar är riktigt bra att ha, när du skall fälla större träd och även när du skall blocka grova stammar.
3 kilar tycker jag att man skall ha minst, då kan man börja med en och om det behövs så kan "stacka" två på varandra för mer lyfthöjd ,,

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4869 varför använder man inte brytjärn på stora träd?

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4872
pgo_jim skrev:varför använder man inte brytjärn på stora träd?


Brytjärn gör skäl för namnet - man bryter nämligen ryggen! :-)

På stora träd är kilar överlägsna. I alla fall för Mangan på 77kg och 183 cm.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4880 jag har hittils fått lära mig en teknik som gör att man just inte bryter ryggen, man ska mer eller mindre se ut som en anka, man ska puta me baken så mycket de går, böjda knän rak rygg sen lyfter man med benen istället och håller ryggen rak=minimal belastning på ryggen och mycket eller allt på benen som man lätt klarar lyfta 80-90 kg med

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4884 Men med kilar så pratar man ton i lyftkraft :)
så man kan "lyfta" om kull stora tunga träd med lite fel lut utan att slita så man fördärvar ryggen ,,,,,
jag använder nästan bara kilar när jag fäller oavsett träd storlek, använder mest brytjärnet för vändkrokens skull :)

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4885 De kommer en dag då du märker att du inte får ikull den där stora granen med brytjärn för den lutar lite bakåt. Då önskar du att du hade 3 kilar.

Tror att Säker Skog gjorde ett test på olika fällredskap och kollade deras "fällkraft" vid olika fällnigar.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4887 Samma här, nästan bara kilar om det inte är pytteträd. Så skönt att slippa dra i ett brytjärn utan bara knacka in kilen med yxan. Tre st duger bra om de är långa och fina... Sen sågar jag hellre några spån ur en plastkil än sätter kedjan i brytjärnet om det skulle slinta till.
Annars skulle jag nog hellre ha ett bälte för krok, måttband mm än en blus, har oftast nån fleece eller gore-tex överst ändå.
Men låt behovet styra, du märker snart i skogen vad som kommer till använding och vad som bara släpas omkring oanvänt. Bättre att ha några riktigt bra grejer som man använder än ett ex av allt som finns att köpa i affärn.

/Björken

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4890 vad för brytjärn är att rekommendera? storlek dvs?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4892 jag har ett gammalt fiskars som jag köpte på nån loppis, kanske är 70cm långt, räcker gott till det jag vill använda brytjärn till :)
gav inte många tior för det!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4898 oj mena kilar!!

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4901 jag har tre storlekar
2st små kanske 12cm
4st mellan kanske 18-20 cm
3st stora kanske 25 cm

köp tre stora så klarar du dig bra !
jag kan knäppa lite bilder på dom så får du ser hur dom ser ut ,,,
men det blir imorgon :)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4903 hehe din lilla teaser kipp! sluta teasa mig så! :lol: :oops:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).