Motorsåg och handhållet

Vilken Yxa för fällning?

40 inlägg 26201 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65192
Skulle väl också skrivit innan: Välkommen hit till Skogsforum, Grinch!

Tack, hoppas trivas bra i detta forum, ta del och dela med av kunskap :grin:

Kan nog slösa 1300kr (kanske mer) allt som allt, så länge jag får verktyg som låter mig fälla träd med människokraft :)
Det ända jag behöva göra med träden när de väll är fällda; är att kvista av dem, sen ska de gå till ett sågverk i närheten.

Men om jag förstår det rätt så ska jag använda en timmersvans eller en bågsåg för fällning, och en yxa för kvistning.
Ni får gärna rekommendera specifika produkter om ni orkar ^_^ (har aldrig köpt en såg eller yxa för detta ändamål)

/Grinch

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65194 http://www.nimaab.se/se/grp/yxor.php
Bild

272:-

http://www.nimaab.se/se/art/rojkniv-vassen-2-hands.php
Bild

392:-

Bågsåg av gammal större modell hittade jag inte just nu, det fanns bara små, kanske Ö&B har bra surplussågar.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65196 Ta en titt på timmersågarna på viewtopic.php?p=21719#p21719.Sågen till höger är överskott från försvaret och borde fortfarande finnas att köpa.

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65208 Tack for hjalpen allihop. :smile:

inge svenska bokstaver for tillfallet, lol

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Skogshuggarn  
#65209
Grinch skrev:
Skulle väl också skrivit innan: Välkommen hit till Skogsforum, Grinch!

Tack, hoppas trivas bra i detta forum, ta del och dela med av kunskap :grin:

Kan nog slösa 1300kr (kanske mer) allt som allt, så länge jag får verktyg som låter mig fälla träd med människokraft :)
Det ända jag behöva göra med träden när de väll är fällda; är att kvista av dem, sen ska de gå till ett sågverk i närheten.

Men om jag förstår det rätt så ska jag använda en timmersvans eller en bågsåg för fällning, och en yxa för kvistning.
Ni får gärna rekommendera specifika produkter om ni orkar ^_^ (har aldrig köpt en såg eller yxa för detta ändamål)

/Grinch


Ska du köpa "skrytyxa" från Gränsfors så kan du räkna bort nästan halva kapitalet "på direkten", sas, och
dubbelt bättre än Hulta är de inte - sett till pris/kvalité alltså.
Modell och framförallt vikt måste du prova ut själv - (kolla resp hemsida/åf).

Timmersvansen,,,, där har du redan fått tips om millitärt överskott/Sandviken, men att hålla en svans i
"sågbart skick", kräver både kunskap och grejor.

Bågsåg avfärdades till viss del, men jag skulle likafullt skaffa mig en för bla aptering.

Övriga "oumbärliga" tbh är fällkil/timmersax, eller att du åtminstonde skaffar dig en lyftkrok för
hantering av stock.

Med mindre än så klarar du dig inte,,, dvs om du ska jobba vettigt och samtidigt hålla dig inom budgetramen.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65215 Du borde alltså ha:
Bågsåg
Timmersvans
Fällyxa
Röjyxa
Måttband
Kil och slägga/brytjärn
Handskar
Lyftkrok/timmersax
Timmerpenna

Var det nåt mer?

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65218 Dunkvis med vatten...

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Filip_björndahl  
#65221 och ett jävla tåla mod för det tar lång tid att såga.

länk till när jag sågar träd med bågsåg jag i svarta tröjan

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65222 Nja...

Det finns ju en o annan sak man kan kommentera.
Skulle en som kan det här med hand såg göra det blir det annat resultat.

Väl filad o skött så ligger man nog inte så långt efter...

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65228
Slurfi skrev:Du borde alltså ha:
Bågsåg
Timmersvans
Fällyxa
Röjyxa
Måttband
Kil och slägga/brytjärn
Handskar
Lyftkrok/timmersax
Timmerpenna

Var det nåt mer?


Tack for shoppinglistan :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

swe#kipp  
#65237 kolla Wetterlings yxor samma stål som Gränsfors har jag fått berättat för mig, jag har några Wetterling själv och är väldigt nöjda med dom :)
lycka till med yxan/yxorna !!

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65240 Notera att det finns två serier av Wetterlings yxor, den ena serien är handsmidd och kostar ungefär dubbelt så mycket som den andra serien, som är formgjuten. Gjutna yxor brukar inte hålla särskilt bra, efter vad jag har läst på nätet. Wetterlings hemsida http://www.wetterlings.com/national/default.html Är det förresten Wetterlings som gör yxorna åt Husqvarna/Jonsered?

F.ö. gör även Stihl yxor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken Yxa för fällning?

swe#kipp  
#65243 Den 1kg yxa som dom (Wetterling) säljer på jula, biltema är i samma stål som dom som ser mer "handsmidda" ut, dom har bara fått alla kanter slipade, jag brukar åka till smedjan i storvik och handla lite ibland så då kan man passa på att prata med smederna lite :)
Dock är det inte så kul att handla där längre, dom har fått en ny chef där som har lite underlig syn på priser ,,,, en yxa som du ger 300:- för biltema eller jula vill hon ha 600:- för, så det blir inte så mycket shopping där längre :(

Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

Grinch  
#65245
Dock är det inte så kul att handla där längre, dom har fått en ny chef där som har lite underlig syn på priser ,,,, en yxa som du ger 300:- för biltema eller jula vill hon ha 600:- för, så det blir inte så mycket shopping där längre :(


Aj då. Är man för girig så går man bara i konkurs, lol

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Yxa för fällning?

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65249 Bågsågen var den såg som vi använde ända in på 1950 talet på massaved och kolvedhuggning den fungerar utmärkt om man vill ha träning.Vid timmerskog över 25-30 cm skog kan ju svansen va ett alternativ men filningen är väldigt viktig.
Vill ni ha bra yxor gå på Auktion och ropa in en Säterpilen eller Agdor rätt skaftade bra att kvista med.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).