hur coolt skall inte det bli !!!!
skulle chansa pÄ att man kan fÄ sÄgen att ligga runt 7-7,5 hk *mohahaha
394xpg "lÀtt-trimmad"
swe#kipp skrev:Baileys har tagit fram en cylinder pÄ 77cc till 372:an det skall komma nu i januari Àr det tÀnkt, men det Àr nÄgra sÄg trimmare i usa/kanada som har fÄtt nÄgra för att testa dom !
och det Àr en av trimmarna som jag pratat med
men man fÄr vÀnta lite och se innan man betsÀmmer sig det Àr ju inte sÀkert att det kommer att ge jÀttemycket mer med prestanda bara för att det Àr en större cylinder, vevhuset Àr ju fortfarande lika stort sÄ den kan ju hÀnda att det inte klara av levera brÀnsle/luft om man trimmar pÄ den för mycket !!!
Huggarn skrev:Vem Ă€r det du snackat med kipp? jag tĂ€nkte höra med nĂ„n av "trimmarna" pĂ„ AS om dom kunde porta en 361 cylinder Ă„ skicka över!! đ & Ă€ven en anpassad "portad" ljuddĂ€mpare! men Ă€ven ev lite smĂ„tt o gott till 660n!! finns ju ett bb-kitt till den ocksĂ„!! det Ă€r visst en av dom som Ă€r duktig pĂ„ just stihlsĂ„gar!! tja,vi fĂ„r se.....det Ă€r mycket man vill!! eller finns det nĂ„n duktig "tjomme" hĂ€r i sverige?? grejen med killarna "över dĂ€r" Ă€r ju att dom gjort sĂ„ mĂ„nga sĂ„gar,sĂ„ dom vet ju direkt vad/hur mycker dom ska göra!!
Skogsluffarn skrev:De hÀr med big bore kit OSV... med olika ljuddÀmpare finns det till alla motorsÄgar eller Àr det bara pÄ ingÄn via "galna motorsÄgshuggare"?
För jag har ett intresse i att fÄ min 346 xpg att gÄ sÄ in i helvete, bara för att testa hur det blir, kanske sÄ gÄr det bra att hugga med henne samtidigt.
Vad skall jag göra?
LjuddĂ€mpare Ă€r redan rensad, och ett 8 kuggs drev Ă€r tanken att det skall införskaffas för lite högre kedjehastighet, men kan man samtidigt fĂ„ den grym stark till den vikten sĂ„ skulle det bli en underbar sĂ„g att hugga med đ
Go jul
knaggen skrev:Mange skrev:Man kan höja, sÀnka bredda ta bort i kanal o fÄ jÀmnare flöde, mindre strömmningar etc....
Alltihop evigt utrÀknat o testat först förstÄs.
fortfarande Àr det kompresions volymen som ger mest i effekt
Mange skrev:knaggen skrev:Mange skrev:Man kan höja, sÀnka bredda ta bort i kanal o fÄ jÀmnare flöde, mindre strömmningar etc....
Alltihop evigt utrÀknat o testat först förstÄs.
fortfarande Àr det kompresions volymen som ger mest i effekt
Det Àr inte helt korrect, men ett bra talesÀtt.
Man kan plocka ut bra mÄnga hp ur 50cc men hÄllbarhet/kostnader/drift tid alltihop Àr saker som ska vara med i ekvationen.
Ju mer du stressar upp en motor destu mer krÀver den, underhÄll, kunskap etc...
Du har olika typer av kraft. Bottedrag, toppvar, mellanregister etc.
Portarnas tider avgör vad det gÀller varvtal/effekt.
PÄ sÄg med samma cc o olika kompressioner Àr det ofta olika effekt.
LÀgg i 3mm packning under cylundern i en 254 o se vad som hÀnder...
Ta bort packningen under cylindern i en 254 o kolla vilken som Àr starkast.
Tiderna portarna Àr öppna pÄverkar hur mycket BrÀnsle luft blanding/avgaser du har i flöde.
SĂ€nker du lite i en Ănsugs port Ă€r den öppen lĂ€ngre. Höjer du en avgas port öppar den tidigare o Ă€r öppen lĂ€ngre.