MotorsÄg och handhÄllet

Big bore cylinder till 372xpg

63 inlĂ€gg 23376 visningar Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Big bore cylinder till 372xpg

swe#kipp  
#4526 Har haft lite samtal med en kille i USA om ett Big bore kit till min 372:a hur jag vill ha den portad 😈
hur coolt skall inte det bli !!!!
skulle chansa pÄ att man kan fÄ sÄgen att ligga runt 7-7,5 hk *mohahaha



   TS
Husqvarna motorsÄgar
AnvÀndarvisningsbild
Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4542 Ha! En som gottar sig sÄ hÀr vid jul, har lÀnge efter vÀldigt kul!

AnvÀndarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4544 Kan du utveckla dej lite mer om detta, vad det innebÀr?
Har börjat sjĂ€lv att testa lite roliga grejor som man kan göra 😈
SÄ jag Àr intresserad av allt som finns...




God Jul

AnvÀndarvisningsbild
swe#kipp  
#4547 Baileys har tagit fram en cylinder pÄ 77cc till 372:an det skall komma nu i januari Àr det tÀnkt, men det Àr nÄgra sÄg trimmare i usa/kanada som har fÄtt nÄgra för att testa dom !
och det Àr en av trimmarna som jag pratat med :)
men man fÄr vÀnta lite och se innan man betsÀmmer sig det Àr ju inte sÀkert att det kommer att ge jÀttemycket mer med prestanda bara för att det Àr en större cylinder, vevhuset Àr ju fortfarande lika stort sÄ den kan ju hÀnda att det inte klara av levera brÀnsle/luft om man trimmar pÄ den för mycket !!!

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4607
swe#kipp skrev:Baileys har tagit fram en cylinder pÄ 77cc till 372:an det skall komma nu i januari Àr det tÀnkt, men det Àr nÄgra sÄg trimmare i usa/kanada som har fÄtt nÄgra för att testa dom !
och det Àr en av trimmarna som jag pratat med :)
men man fÄr vÀnta lite och se innan man betsÀmmer sig det Àr ju inte sÀkert att det kommer att ge jÀttemycket mer med prestanda bara för att det Àr en större cylinder, vevhuset Àr ju fortfarande lika stort sÄ den kan ju hÀnda att det inte klara av levera brÀnsle/luft om man trimmar pÄ den för mycket !!!

det Àr bara bra med ett litet vevhus dÄ ökar man vevhuskompresionen
pÄ den det Àr det samma som att öka hastigheten pÄ den fÀrdigblandade gasen som blir nere i vevhuset.
det som kanse behövs för att matcha den större cylindern Àr en större förgasare.

AnvÀndarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4621 Vem Ă€r det du snackat med kipp? jag tĂ€nkte höra med nĂ„n av "trimmarna" pĂ„ AS om dom kunde porta en 361 cylinder Ă„ skicka över!! 😈 & Ă€ven en anpassad "portad" ljuddĂ€mpare! men Ă€ven ev lite smĂ„tt o gott till 660n!! finns ju ett bb-kitt till den ocksĂ„!! :D det Ă€r visst en av dom som Ă€r duktig pĂ„ just stihlsĂ„gar!! tja,vi fĂ„r se.....det Ă€r mycket man vill!! :lol: eller finns det nĂ„n duktig "tjomme" hĂ€r i sverige?? grejen med killarna "över dĂ€r" Ă€r ju att dom gjort sĂ„ mĂ„nga sĂ„gar,sĂ„ dom vet ju direkt vad/hur mycker dom ska göra!! :D

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4627
Huggarn skrev:Vem Ă€r det du snackat med kipp? jag tĂ€nkte höra med nĂ„n av "trimmarna" pĂ„ AS om dom kunde porta en 361 cylinder Ă„ skicka över!! 😈 & Ă€ven en anpassad "portad" ljuddĂ€mpare! men Ă€ven ev lite smĂ„tt o gott till 660n!! finns ju ett bb-kitt till den ocksĂ„!! :D det Ă€r visst en av dom som Ă€r duktig pĂ„ just stihlsĂ„gar!! tja,vi fĂ„r se.....det Ă€r mycket man vill!! :lol: eller finns det nĂ„n duktig "tjomme" hĂ€r i sverige?? grejen med killarna "över dĂ€r" Ă€r ju att dom gjort sĂ„ mĂ„nga sĂ„gar,sĂ„ dom vet ju direkt vad/hur mycker dom ska göra!! :D

man kan bredda spolportarna man skall absolut inte höja dom
sen beror det pÄ vinkeln inne i en spolport hur den ser ut i grader och hÀr har man mest effekt att hÀmta.
det som egentligen ger mest bang for the bucks Àr att försöka sÀnka kompressions volymen i toppen.

AnvÀndarvisningsbild
Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4633 Man kan höja, sÀnka bredda ta bort i kanal o fÄ jÀmnare flöde, mindre strömmningar etc....
Alltihop evigt utrÀknat o testat först förstÄs.

AnvÀndarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4638 De hÀr med big bore kit OSV... med olika ljuddÀmpare finns det till alla motorsÄgar eller Àr det bara pÄ ingÄn via "galna motorsÄgshuggare"?

För jag har ett intresse i att fÄ min 346 xpg att gÄ sÄ in i helvete, bara för att testa hur det blir, kanske sÄ gÄr det bra att hugga med henne samtidigt.

Vad skall jag göra?
LjuddĂ€mpare Ă€r redan rensad, och ett 8 kuggs drev Ă€r tanken att det skall införskaffas för lite högre kedjehastighet, men kan man samtidigt fĂ„ den grym stark till den vikten sĂ„ skulle det bli en underbar sĂ„g att hugga med 😈

Go jul

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4652
Mange skrev:Man kan höja, sÀnka bredda ta bort i kanal o fÄ jÀmnare flöde, mindre strömmningar etc....
Alltihop evigt utrÀknat o testat först förstÄs.

fortfarande Àr det kompresions volymen som ger mest i effekt

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4653
Skogsluffarn skrev:De hÀr med big bore kit OSV... med olika ljuddÀmpare finns det till alla motorsÄgar eller Àr det bara pÄ ingÄn via "galna motorsÄgshuggare"?

För jag har ett intresse i att fÄ min 346 xpg att gÄ sÄ in i helvete, bara för att testa hur det blir, kanske sÄ gÄr det bra att hugga med henne samtidigt.

Vad skall jag göra?
LjuddĂ€mpare Ă€r redan rensad, och ett 8 kuggs drev Ă€r tanken att det skall införskaffas för lite högre kedjehastighet, men kan man samtidigt fĂ„ den grym stark till den vikten sĂ„ skulle det bli en underbar sĂ„g att hugga med 😈

Go jul

glöm 8 kuggars pÄ en liten sÄg som 346 har testat och den blir orkes lös
prova i stÀllet med 3/8 dÄ den har 7 kuggar men större diameter men dÄ fÄr du byta svÄrd och kedja till 3/8

AnvÀndarvisningsbild
Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4658
knaggen skrev:
Mange skrev:Man kan höja, sÀnka bredda ta bort i kanal o fÄ jÀmnare flöde, mindre strömmningar etc....
Alltihop evigt utrÀknat o testat först förstÄs.

fortfarande Àr det kompresions volymen som ger mest i effekt


Det Àr inte helt korrect, men ett bra talesÀtt.

Man kan plocka ut bra mÄnga hp ur 50cc men hÄllbarhet/kostnader/drift tid alltihop Àr saker som ska vara med i ekvationen.

Ju mer du stressar upp en motor destu mer krÀver den, underhÄll, kunskap etc...

Du har olika typer av kraft. Bottedrag, toppvar, mellanregister etc.
Portarnas tider avgör vad det gÀller varvtal/effekt.

PÄ sÄg med samma cc o olika kompressioner Àr det ofta olika effekt.
LÀgg i 3mm packning under cylundern i en 254 o se vad som hÀnder...
Ta bort packningen under cylindern i en 254 o kolla vilken som Àr starkast.

Tiderna portarna Àr öppna pÄverkar hur mycket BrÀnsle luft blanding/avgaser du har i flöde.
SÀnker du lite i en ínsugs port Àr den öppen lÀngre. Höjer du en avgas port öppar den tidigare o Àr öppen lÀngre.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4663
Mange skrev:
knaggen skrev:
Mange skrev:Man kan höja, sÀnka bredda ta bort i kanal o fÄ jÀmnare flöde, mindre strömmningar etc....
Alltihop evigt utrÀknat o testat först förstÄs.

fortfarande Àr det kompresions volymen som ger mest i effekt


Det Àr inte helt korrect, men ett bra talesÀtt.

Man kan plocka ut bra mÄnga hp ur 50cc men hÄllbarhet/kostnader/drift tid alltihop Àr saker som ska vara med i ekvationen.

Ju mer du stressar upp en motor destu mer krÀver den, underhÄll, kunskap etc...

Du har olika typer av kraft. Bottedrag, toppvar, mellanregister etc.
Portarnas tider avgör vad det gÀller varvtal/effekt.

PÄ sÄg med samma cc o olika kompressioner Àr det ofta olika effekt.
LÀgg i 3mm packning under cylundern i en 254 o se vad som hÀnder...
Ta bort packningen under cylindern i en 254 o kolla vilken som Àr starkast.

Tiderna portarna Àr öppna pÄverkar hur mycket BrÀnsle luft blanding/avgaser du har i flöde.
SÀnker du lite i en ínsugs port Àr den öppen lÀngre. Höjer du en avgas port öppar den tidigare o Àr öppen lÀngre.

det vet jag har hÄlit pÄ med roadracing i toppskitet i sverige och europa
sÄ nog vet jag hur man trimmar en tvÄtaktare och en sak jag Àr inte imponerad av amerikanska trimmare dÄ standard grejor gÄr bÀttre Àn vad dom amerikanska grejorna gör
sen mÄste man ha en broms bÀnk för att se om man fÄr mera effekt och dÀr kan jag sÀga med en gÄng en trimmad cylinder som har en standard topp pÄ 12.5cc ger inget men en topp pÄ 11cc ger ca +4 hk
sen till kommer vad man har squis band pÄ toppen och sen det hÀr med cylinderfots packningar som du skrev en pÄ 3mm i en 254 det Àr förkastligt dÄ kompresionen sÀnks kraftigt och dÄ vet du inte vad den har i cylinder höjd.
sen Àr det inte sÄ enkelt som du skriver om port tider kan ta ett ex
mellan en A cylinder och en B cylinder sÄ Àr det spolvinklar som skiljer
portar ligger pÄ exakt samma höjd och en A cylinder gÄr bara att fÄ lÄna frÄn fabrik.

AnvÀndarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4672 Å tusan! ja om trimmning,portar Ă„ annat krafs vet jag i princip inget! men nog trodde jag att jag visste att det satt 4-taktare Ă„ inte 2-taktare i roadracingmaskiner!? :roll: och dom ska vĂ€l inte trimmas pĂ„ riktigt samma sĂ€tt tack vare ventiler mm!! eller? Ja dĂ€r ser man vad lite man vet!! men hur som helst sĂ„ misstĂ€nker jag nog att vissa av dom killarna pĂ„ bla AS som inte gör annat Ă€n trimmar motorsĂ„gar vet vad dom pysslar med! eftersom folk anlitar dom gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng! :lol:

Ja...trovÀrdighet.....det Àr det som Àr frÄgan!!?? :wink:(den har ju haft en "tendens" att "spÄra ur" förrut....milt uttryckt!! :lol:) ska bli kul Ä se vad nÀsta "hit" blir!! :wink: :D

AnvÀndarvisningsbild
Mange  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#4679 Jo, du har nog rÀtt knaggen.

God jul pÄ dig med.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).