Köpte ett begagnat röjsåg av märket Jonsered RS 44 idag med tillhörande klinga och trimmerhuvud. Då jag inte fick med någon instruktionsbok och inte är av den högre tekniska skolan har jag en liten dum nybörjarfråga.
Motorsåg och handhållet
Byta klinga Jonsered RS44 röjsåg
tis 09 aug 2005, 17:50#244Hej hopp!
Köpte ett begagnat röjsåg av märket Jonsered RS 44 idag med tillhörande klinga och trimmerhuvud. Då jag inte fick med någon instruktionsbok och inte är av den högre tekniska skolan har jag en liten dum nybörjarfråga.
Hur byter man mellan klinga och trimmerhuvud och tvärtom? Vågar inte riktigt bryta för mycket i grejerna, är rädd att jag gör sönder något.
TS

tis 09 aug 2005, 20:16#245Mitt råd är att ta kontakt med din lokala åf av Jonsereds produkter och be dem skaffa fram en instruktionsbok.
Bortsett från det tekniska/service och handhavande så är det en hel del säkerhetsaspekter som du bör känna till om du aldrig kört röjsåg tidigare.
Bortsett från det tekniska/service och handhavande så är det en hel del säkerhetsaspekter som du bör känna till om du aldrig kört röjsåg tidigare.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
tis 09 aug 2005, 22:18#247Tjena, och välkommen till forumet!
Det brukar vara 19mm nyckel som behövs samt ett klingstopp (en pinne som man stoppar i ett ca 5mm hål som sitter ovan klinga eller trissa på snäckväxeln), tänk på att axeln med största sannolikhet är "felgängad" alltså skruva åt fel håll för att lossa (medurs).
Sitter grästrissan på så är det sannolikt också så att den ca 5-10cm långa axeln också ska bort.
Tja, går nog att utveckla mer men du får fråga vidare på forumet i såfall...
En nyttig länk som tips till slut (hela skolan är läsvärd innan du drar igång):
http://www.svo.se/minskog/templates/SiteMap.asp?id=7728
Vi hörs!
MvH Fredrik
Det brukar vara 19mm nyckel som behövs samt ett klingstopp (en pinne som man stoppar i ett ca 5mm hål som sitter ovan klinga eller trissa på snäckväxeln), tänk på att axeln med största sannolikhet är "felgängad" alltså skruva åt fel håll för att lossa (medurs).
Sitter grästrissan på så är det sannolikt också så att den ca 5-10cm långa axeln också ska bort.
Tja, går nog att utveckla mer men du får fråga vidare på forumet i såfall...
En nyttig länk som tips till slut (hela skolan är läsvärd innan du drar igång):
http://www.svo.se/minskog/templates/SiteMap.asp?id=7728
Vi hörs!
MvH Fredrik

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).