Motorsåg och handhållet

Teorier om snedsågning?

69 inlägg 27815 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56849 Jag är vänsterhänt och det är nog en förklaring till att jag kanske har lite lättare
att acceptera att fila högerhänt mm, nå iaf jag bestämde mig för många år sedan att inte
låta ensidighet bli ett problem för mig så jag lärde mig att fila med båda händerna.
Jag klämmer sågkroppen mellan benen och filar ena sidan, sen byter jag hand och filar andra sidan.
No problems!
Men självklart tar det tid och ork att tvinga sig att fila med fel hand, men fältmässigheten gör det värt.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56851
Nolltax AB skrev:Ånyo en bagatell....
Brösthöjd.... Vem står å filar i brösthöjd frivilligt...?
Maghöjd, visst. Där återfinns ju tyngdpunkten...

Vissa, som jag är helt enkelt tvunga för o se nåt...

:lol:

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

flisshejk  
#56864 Alla sätt är bra utom dom dåliga, det är många på detta forum som verkar fulla av kreativitet är det verkligen ingen av er som kommit på iden att ha ett par filade reservkjedjor med, det går betydligt snabbare att byta kedja än att börja böka och fila ute i skogen, det är många år sedan jag började med detta det var förmodligen av lathet jag gjorde detta.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

swe#kipp  
#56875
flisshejk skrev:Alla sätt är bra utom dom dåliga, det är många på detta forum som verkar fulla av kreativitet är det verkligen ingen av er som kommit på iden att ha ett par filade reservkjedjor med, det går betydligt snabbare att byta kedja än att börja böka och fila ute i skogen, det är många år sedan jag började med detta det var förmodligen av lathet jag gjorde detta.


jodå, det är fler som är lata ,,,,,
tycker det är tråkigt att fila men gillar vassa mjuksågande kejdor så jag har med ett par reservare ut jag med :)

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#56920
flisshejk skrev:Alla sätt är bra utom dom dåliga, det är många på detta forum som verkar fulla av kreativitet är det verkligen ingen av er som kommit på iden att ha ett par filade reservkjedjor med, .


Har alltid 2-3 maskinslipade kedjor med mig ut i busken och skiftar när så behöves.
Kört den metoden i ???, år nu.

Fil,,,det är ungefär som att bära med sig "första förband".
"Bra att ha till hands, men man vill helst slippa användandet av den",,,, :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57044 För en annan som inte är proffshuggare precis så det nästan lite "trevlig" avkoppling att fila över kedjan i skogen.
Förutom en skarp kedja får man sig en extra paus i arbetet.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Huggis  
#57112 Det sker så sällan att jag förstör kedjan till den gräns att jag måste byta att jag inte längre har med en reservkedja. Sen går det snabbt att fila upp en kedja som bara blivit slö.

Kedjan drar ojämnt om tex bara några tänder på en sida har kommit i kontakt med smuts, lätt hänt. Stensågar jag en kedja så slänger jag den, kostar för mkt tid energi att fila upp den. Men klart, hade man haft en egen såndär fiffig maskinell grejj så kunde det kanske vara värt det.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#57132 Kedjebyte beror så mycket på vad man kör för virke, men jag håller med dig Huggis,,,, det är sällan att man måste byta 1+2 eller 3 st per arbetspass.

Jag har bara med mig "ifall-att",,,,, :wink: :grin:

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57340 För att återgå till ursprungsfrågan (även om filinstruktionerna var givande).
Min kedja drog också snett, men jag upplevde att det blev lite rakare om jag sågade med ovansidan av svärdet dvs sågade stocken från undersidan och uppåt.
När jag tog loss svärdet tyckte jag mig kunna mäta mig till att spåret var lite bredare, dvs mer slitet på ena sidan.
Eftersom det är svårt att hålla reda på hur många kedjor man förbrukat på svärdet som sitter på sågen, särskilt om man har en tre - fyra sågar kan det ju vara lått att "behålla" svärdet för länge.
Man bör väl byta svärd efter tre kedjor har jag för mig.
Kolla spårbredden i förhållande till kedjan, det behövs inte många tiondedelar innan kedjan blir instabil och lätt att "vicka" från sida till sida.

BMC

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Torparn79  
#57355 gör ett märke med en körnare i svärdssidan när du byter kedja, vi lärde oss det på lantbruksskolan, där var det garanterat ingen som hade koll på hur många kedjor som ett svärd hade upplevt..

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#57357
BMC skrev:För att återgå till ursprungsfrågan (även om filinstruktionerna var givande).
Min kedja drog också snett, men jag upplevde att det blev lite rakare om jag sågade med ovansidan av svärdet dvs sågade stocken från undersidan och uppåt.
När jag tog loss svärdet tyckte jag mig kunna mäta mig till att spåret var lite bredare, dvs mer slitet på ena sidan.
Eftersom det är svårt att hålla reda på hur många kedjor man förbrukat på svärdet som sitter på sågen, särskilt om man har en tre - fyra sågar kan det ju vara lått att "behålla" svärdet för länge.
Man bör väl byta svärd efter tre kedjor har jag för mig.
Kolla spårbredden i förhållande till kedjan, det behövs inte många tiondedelar innan kedjan blir instabil och lätt att "vicka" från sida till sida.

BMC


Även detta har med kedja o ofta filning att göra.
Är den vassare på en sida eller ryttarställning för låg på en sida så vill tanden dra ut i sidled.
Kolla på undersidan av kedjan vid detta tillfälle så ser man ofta att sidolänkarna på en sida är mer slitna på andra sidan.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#57379 Sedan var det ju det här med pixel (1.3), på ett 1.5 svärd,,,,,,

Otroligt många som inte har något grepp om hur man skiljer på kedjetyperna när de väl plockats ur kartongen
och slängs ihop med "gamla" kedjor/svärd.

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Valmet860  
#57385 Man kan ju vända på svärdet så att de blir jämmt nött om man sågar mer från ena hållet.

Avatar Fallback

Re: Teorier om snedsågning?

Nolltax AB  
#57420 Visst skulle jag kunna börja dagen med ett helt gäng vassa kedjor... Ingen skulle vara gladare än jag.
-Oj, Där sågade jag lite vilse. Ny kedja, tack.
Nu kör jag småskaligt, dock.
Transportera kedjorna på maskin funkar ej.
Hänga dom runt halsen skulle jag iofs teoretiskt kunna, men nyslipade...?
I matlådan...? En smula oaptitligt måhända....

Om vi rensar bort mitt tomtugg så finns det en sak jag inriktar mig på.
Börja fila från "fel" håll. Det har en tendens utjämna filningsresultatet....

Användarvisningsbild

Re: Teorier om snedsågning?

Skogshuggarn  
#57464 Jag håller med dig, Nolltax,,,,,

Kedjor i matbacken är knappast något som stimulerar aptiten, men man kan ju föralldel köpa -"för ändamålet avsedda" lådor- alt återförslutningsbara plastpåsar så slipper man ju "kedjeolja i pannkakan".
Några medhavda i ryggsäcken gör inte ont att bära på (ni skulle se vad jag släpar omkring på i min), och maskinen är väl oftast utrustad men någon box/verktygslåda?.

Enklare iaf än att dra ut några km skarvsladd till slipmaskinen för "fältmässigt underhåll",,,, :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).